Kook (opgelost)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2010 09:15 #1283708 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic sensor
Er heeft ooit in een 740/760 met airco een sensor in de radiateur gezeten voor aansturing van de fan, te herleiden aan electra schema's. Ik geloof alleen op amerikaanse versies. Dat er een plug in de radiator zit, is daardoor goed mogelijk.
Je hebt echter een visco fan. Dus voor koeling van de radiateur ben je alleen afhankelijk van de goede werking van de visco fan.
Voorop de visco fan zit een spiraal die een as in de viscofan verdraait om de olie een krachtiger overbrenging te geven, waardoor de fan harder gaat draaien.
MAW de spiraal reageert op afgegeven warmte van de radiateur. Het toerental van de fan verhoogt en bewerkstelligt extra afkoeling.
Soms zit het asje vast waarop de spiraal gemonteerd zit, Met een griptang,of waterpomptang kun je proberen het asje weer gangbaar te maken.
Ik heb ook viscofans gezien met een gebroken spiraal.
Als onderdeel is de viscofan niet zeldzaam. Er zijn wel verschillende types die slecht van elkaar te onderscheiden zijn. In mijn diesel heb ik een reserve exmplaar in de kofferbak liggen.

werking:
bij koude start is de olie in de fan nog dik en draait de fan versneld rond. Bij koude motor voel je op de fan in stilstand ook meer weerstand dan bij warme motor.
Bij verhoogde temperatuur in de radiator, plus 50 graden, moet de fan al sneller gaan ronddraaien. Bij echt hoge temperatuur moet de fan het geluid van een straaljager geven.  
Sommigen noemen dit het bekende volvo geluid. Te danken aan de tijd dat er noog een vaste fan op zat. Of nu bij oudere types waarbij het asje  vast is gaan zitten en de fan altijd versneld rond draait.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2010 20:58 #1283832 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt! Een technisch
Bedankt! Een technisch verhaal, maar duidelijk. Je moet het allemaal maar weten zeg.
Nog even over die sensor: in mijn sloop Volvo - een 745  van '88 - zat een zelfde radiator als in mijn Amerikaanse. Hier ontbrak de sensor, maar zat er dus wel een plug die ik er zo kon uithalen om vervolgens de sensor er weer in te zetten. Dus waarschijnlijk hebben alle 740 hetzelfde. 
Je denkt dus dat ie voor de airco is? Kan iemand dit bevestigen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2010 21:12 #1284445 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens monteur en Haynes is
Volgens monteur en Haynes is die sensor inderdaad voor de airco. Op pag 81 zie je op de tekening de sensor afgebeeld en staat er dat ie voor sommige modellen is. Maar wat doet dat ding dan? Wat heeft het koelwater te maken met de airco?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC