help, monteur vind de oplossing niet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2010 21:39 #1276165 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Neen.

solexpaul schreef : Of een Saab is natuurlijk een wonderauto die dit overleeft -:)

Neen, geen wonderauto.
Ik heb nergens gemeld, dat al het koelwater eruit lag, enkel dat de rotor los in het huis lag.Koken zal ie vast wel gedaan hebben, maar eruit spuiten niet.Alle koelwater zat er nog in en blijkbaar is er met stationair nog wel wat circulatie geweest, doordat het rotortje net pakte of zo, geen idee, maar echt, hij lag er los in. www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=21380
In mijn geheugen heb ik het niet goed functioneren van de knock-sensor trouwens geheel weggevaagd, wat tevens een probleem bleek te zijn.
Ik heb de pomp vervangen en de auto heeft zonder hik zijn reis naar zuid-frankrijk gemaakt, alwaar hij nog steeds probleemloos rondrijdt.
Maar goed, terug on topic, de symptomen waren toen vergelijkbaar, had ik het idee, vandaar dat ik het meldde.
Wellicht de knock-sensor ook even inspecteren, net als de BDP-sensor?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2010 23:06 #1276177 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Kan zeker!
Al een paar keer meegemaakt, bij div. merken.
Ik ben ook al eens lelijk verbrand door zo'n los waaiertje.
Ik had vermoeden dat het koelsysteem slecht circuleerde.
Stond in de radiateur te kijken en te wachten tot de termostaat zou openen, totdat het warme koelwater in de motor begon te koken.
Ik stond in m'n t-shirtje een kreeg een hele lading kokend koelwater over mee heen.
Nam een snoekduik in een naastgelegen watertje, maar de vellen hingen er de andere dag wel aan m'n lijf.
Enfin, pomp eraf, waaiertje los............. Vastgezet met Loctite 648, klaar is Kees.
NB gelukkig zat m'n sjek en m'n telefoon in m'n spijkerjasje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2010 23:10 #1276178 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Smakelijk gelachen.

struis schreef : NB gelukkig zat m'n sjek en m'n telefoon in m'n spijkerjasje.

Nou, gelukkig maar...............

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2010 23:14 #1276181 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Leergeld
Maar ik ga dus nooit meer met m'n gezicht boven welke vuldop dan ook staan ter kijken.
Ik heb er nog wel een week of wat last van gehad.............

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2010 15:13 #1276944 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update met de werkzaamheden
Update met de werkzaamheden van de monteur:
- het gasklephuis is gereinigd
- de automatische luchtklep is gereinigd
- de temperatuursensor is vervangen
- co2 is afgesteld volgens norm
Hierna is het verbruik wel drastisch toegenomen: van 1:11 naar 1:7.9!
De monteur, waar wij al 12-13 jaar heel tevreden overzijn, denkt zelf dat de stationnaire klep vervangen moet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2010 15:25 #1276945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als daarmee de CIS klep bedoeld wordt lijkt me dat sterk. Tijdens niet-stationair loop doet deze namelijk niets, dat zou de verslechtering van het verbruik niet kunnen verklaren. Mocht hij wel kapot zijn (open staan) dan heb je meer lucht langs de gasklep, maar daar zou de motor wel normaal op moeten lopen. Ook zonder dat het verbruik verslechtert. Heeft de monteur de foutcodes uit gelezen ? Laat de monteur ook de benzinedruk-regelaar controleren.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2010 15:39 #1276946 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic ...

Pauline schreef : Update met de werkzaamheden van de monteur:
- het gasklephuis is gereinigd
- de automatische luchtklep is gereinigd
- de temperatuursensor is vervangen
- co2 is afgesteld volgens norm
Hierna is het verbruik wel drastisch toegenomen: van 1:11 naar 1:7.9!
De monteur, waar wij al 12-13 jaar heel tevreden overzijn, denkt zelf dat de stationnaire klep vervangen moet.

<div class="content">Heeft die na het schoonmaken van het gasklephuis, de gasklep en de stationair regeling wel opnieuw afgesteld?Dat is eigenlijk een must na het schoonmaken.
Door het schoonmaken kan er meer lucht langs, waardoor de automatische klep[cis klep?] zo moet corrigeren dat die buiten zijn bereik gaat.Dan lijkt het net alsof die het niet doet....
En het mengsel is dan ook niet meer lekker.&gt; slechte loop, ander verbruik.
Misschien heb je ergens ook wel een vacuumlek waardoor die zo vreemd doet.Dan gaat die ook buiten zijn bereik&gt; slechte loop, ander verbruik
www.volvo700vereniging.nl/node/17794
Groeten,Gerben
</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2010 15:42 #1276948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet proberen.

gerryberrie schreef : Heeft die na het schoonmaken van het gasklephuis, de gasklep en de stationair regeling wel opnieuw afgesteld?<div class="content">Dat is eigenlijk een must na het schoonmaken.
Door het schoonmaken kan er meer lucht langs, waardoor de automatische klep[cis klep?] zo moet corrigeren dat die buiten zijn bereik gaat.Dan lijkt het net alsof die het niet doet....

</div>Zolang er niet aan het stelschroefje van de gasklep is gedraaid kan wat hierboven beschreven is niet voorkomen, voor of na een schoonmaakactie. Als het goed staat, hoef je na schoonmaken ook niets af te stellen. Hooguit het armpje tussen gasrol en gasklep, als het gasklephuis van het blok is geweest. Normaal gesproken hoef je hier dus NIETS aan af te stellen na een schoonmaakbeurt.
Is er wel aan het schroefje gedraaid, dan is de boel ontregeld. Hier (<a href="/node/17794" target="_blank">klik</a>) staat een verhaaltje hoe je de afstelling kunt controleren en evt weer in orde kunt brengen, incl. de namen van de belangrijkste onderdelen. Misschien ook handig voor de monteur om eens te bekijken, tenzij hij het kent, of weet hoe het precies zit. Overigens kan dat het verbruik nog niet verklaren.Een nieuwe CIS klep kost 180 euro, niet echt een onderdeeltje wat je even gaat vervangen om te kijken of het misschien de storing veroorzaakt.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2010 16:04 #1276949 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Verleden

henk 940LPT schreef : Zolang er niet aan het stelschroefje van de gasklep is gedraaid kan wat hierboven beschreven is niet voorkomen, voor of na een schoonmaakactie. Als het goed staat, hoef je na schoonmaken ook niets af te stellen. Hooguit het armpje tussen gasrol en gasklep, als het gasklephuis van het blok is geweest. Normaal gesproken hoef je hier dus NIETS aan af te stellen na een schoonmaakbeurt.
Is er wel aan het schroefje gedraaid, dan is de boel ontregeld. Hier (<a href="/node/17794" target="_blank">klik</a>) staat een verhaaltje hoe je de afstelling kunt controleren en evt weer in orde kunt brengen, incl. de namen van de belangrijkste onderdelen. Misschien ook handig voor de monteur om eens te bekijken, tenzij hij het kent, of weet hoe het precies zit.

<div class="content">Je weet niet wat er 'vroeger' mee gedaan is..
Als er toen is gedacht, "o hij loopt slecht staionair", "we draiien wel ff wat aan het schroefje", dan is de boel dus ontregeld.
Deze situatie hadden we laatste bij het schoonmaken van de gasklep bij Harnt zijn bolide [sleuteldag in April], deze was enorm vies, en is vroeger dus gewoon 'verder gedraaid' zodat die goed stationair liep.
Na het schoonmaken liep het blokje dus belaberd [veels te veel lucht door de gasklep, deze stond ver open in 'dichte' positie], en moest alles weer opnieuw afgesteld worden.
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2010 17:11 #1276957 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic chronologie van het
chronologie van het probleem:
Het wegvallen van het toerental en "ploffen" is in januari ontstaan.
Bij de APK 5 maart is de temperatuur sensor vervangen, maar het probleem bleef.
Vorige week dinsdag en woensdag is de auto weer bij de monteur geweest.
Toen is het gasklephuis gereinigd en de co-waarde afgesteld volgens de norm.
Alles wat de monteur gedaan heeft is dus niet van invloed geweest op het probleem, alleen is na vorige week het verbruik verslechterd.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC