benzineverbruik volvo 940 automaat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2010 14:34 #1269914 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet gunstiger

PNordic schreef : Ik meen me te <a href="/node/30719#comment-153310">herinneren</a> dat je bij het inbouwen van de MBC ook ontdekte dat er zo goed als geen turbodruk was doordat de WGA vastzat.
Het lijkt me dus niet onwaarschijnlijk dat je auto nu gewoon zuiniger is omdat de WGA het weer doet.

Mijn WGA is nu weer gangbaar, zat vast met geopende WG. Verbruik lijkt ongunstiger te zijn (van 1:8.5 naar 1:8.2), wat ik me kan voorstellen omdat je toch echt meer moeite moet doen om niet sneller op te trekken. Schakelmomenten probeer ik zoveel mogelijk gelijk te houden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2010 14:38 #1269915 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 965
Zou idd zuiniger moeten kunnen,...
Ter vergelijking, mijn 965 doet ook ± 1 op 6,5 bij veel korte stukjes,...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2010 14:48 #1269916 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi gezegd
Wat zeg je dat mooi Henk: moeite doen om NIET snel op te trekken. Inderdaad. Het  vergt nu wat meer zelfbeheersing om rustig te rijden. Dat blazen en het daarmee gepaard gaande engelengezang van de turbo, is erg verleidelijk. Alsof er Sirenen onder de motorkap zitten. Wel lekker

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2010 20:58 #1269953 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Retoriek

jeex schreef :

Michael Oud schreef : Tja, dan is het jouw woord tegen het mijne...

Ga weg. Heb jij dan in dezelfde periode ook met mijn auto rondgereden en getankt?

Ja.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2010 21:38 #1269964 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzineverbruik
Hallo denk dat ik toch een discussie losgemaakt heb. Maar of ik er wat aan gehad heb is mij nog niet helemaal duidelijk. Maar toch bedankt voor de vele reacties. Simon.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2010 22:58 #1269982 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Voor de topicstarter: Bij merendeels langere ritten (zeg, langer dan 20km) buiten de stad op constante snelheid, rustig gereden op benzine, is 1:6.5 te laag. Moet hoger kunnen, handbak of automaat. Wellicht is er iets bij jou niet helemaal 100%, mogelijk de temperatuursensor voor de benzinecomputer ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2010 13:04 #1270314 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Proef op de som 1:10.5
Gisteren een ritje gemaakt en begonnen met een bijna volle tank die daags ervoor bij de Tango in Groningen was afgetankt tot de klik (zoals ik altijd doe, om te kunnen meten).
  1. Eerst wat lokaal verkeer, maar dat was dus de dag ervoor na het aftanken.
  2. Des ochtends na wat lokaal verkeer met harde tegenwind door de polders (Groningen, Friesland, Flevo, N- en Z- Holland) van Oudeschip (noord-groningen) naar centrum Den Haag (Prinses Beatrixlaan). Gem 105 kmu op CC, maar wel af en toe wat oponthoud.
  3. Toen tijdens de  middagspits Den Haag uit gekropen en met gem 70 kmu sukkelend in de file tot Amersfoort.
  4. Vervolgens aan 130 kmu door naar Apeldoorn.
  5. Laatste stukje ca 10 km door dorpjes naar vliegveld Teuge.
  6. Tot slot 's avonds ca 10 km landweggetjes van Teuge tot de oprit Vaassen (a50).
  7. Dan via de (a50) aan gem 110 kmu op CC. naar stad Groningen getuft.
Daar bij dezelfde Tango-pomp met hetzelfde tankpistool als bij het volgooien daags voor de rit getankt, wederom tot de automatische KLIK. Alle snelheden en de afstand waren GPS geijkt, dus niet wat de teller aangeeft.
Cijfers:
620 kilometer op de dagteller sinds de laatste tankbeurt en op de GPS.
Tankbeurt: 59,1 liter Euro95 tot de klik (en wat is die benzine reteduur geworden: 1,459 Euro).
= 1 liter brandstof op 10.5 kilometer.
Nu kunnen mensen hier allerlei leuke meningen hebben en die te vuur en te zwaard verdedigen en daarbij niet schromen om anderen voor leugenaar uit te maken. Ja Michael Oud, ik heb het over jou - ik word nu eenmaal niet graag voor leugenaar uitgemaakt. Maar de klik is gewoon de klik en vooral als deze klik telkens, gedurende ruim 10.000 km voor dezelfde resultaten zorgt.
De geheime formule:
Die heb ik niet, behalve altijd verse olie in automaat en het blok van goede kwaliteit (dus geen Action-olie). Niet als een zot optrekken (wel af en toe als het zo uitkomt) en een beetje afstand houden achter anderen, zodat je niet teveel energie verliest bij het afremmen. De MBC slaat max uit ergens tussen 0,5 en 0,6. Verder geen wondermiddeltjes of additieven. Misschien heeft mijn 940 gewoon een goed blok, ik weet het niet.
Oh ja, vergeten: Bandendruk op 2.8, V-snaren op de juiste spanning en de airco uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2010 15:48 #1270425 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jokkebrok

jeex schreef : Nu kunnen mensen hier allerlei leuke meningen hebben en die te vuur en te zwaard verdedigen en daarbij niet schromen om anderen voor leugenaar uit te maken. Ja Michael Oud, ik heb het over jou - ik word nu eenmaal niet graag voor leugenaar uitgemaakt. Maar de klik is gewoon de klik en vooral als deze klik telkens, gedurende ruim 10.000 km voor dezelfde resultaten zorgt.

Hoi. Ik heb nooit beweert dat je verbruikscijfers niet kloppen. Ik heb alleen beweerd dat een MBC niet verantwoordelijk is voor een lager verbruik. Ik heb ervaringen met twee auto's met MBC, waarbij het verbruik absoluut niets gedaald is na montage van een MBC. Ik ga de theorie nu niet weer uitleggen, en ik ga ook niet zeggen dat de klik níet per se gewoon de klik is. Noem me gerust eigenwijs, maar ja, ervaring leert nu eenmaal.

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2010 17:19 #1271598 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic 940
Ik rijd veel snelweg met de 940, meestal 1 op 9.5 ten gevolge. Onlangs vrijwel een hele tank met 90 (A2), 100-120 (A1 etc) en toen kwam ik uit op 1 op 10.8. Blijft momentopname aan die pomp, maar denk dat 1 op 10 zeker haalbaar is met mijn Zweed op de lange afstanden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2010 19:25 #1271613 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verwachting

Chilm schreef :

Ghia schreef : Mijn 760 V6 automaat doet ook met alleen hele kleine stukjes (2,5 km) minimaal  1:7
Gemiddeld dan 1:7,5 - 9
Zou verwachten dat een 4 pitter zuiniger zou moeten zijn ...

Dit is een veelgehoorde veronderstelling, het tegendeel is dus waar, i.e. een V8 of V6 KAN vaak zuiniger zijn als een 4 cylinder. De verklaring is: (even kort door de bocht) minder toeren meer power dus makkelijker op snelheid.

&#160;
Feiten zijn, dat meer cilinders (meestal) een hogere interne weerstand kennen, bij mij zijn/waren de V6en veel sneller op temperatuur.
De koppelkromme is zeker gunstiger, daarom zijn grotere motoren meestal niet veel onzuiniger op de snelweg of met getrokken last.
Meten kon ik het alleen met Fords, waarbij de 4 cilinders velen malen zuiniger waren met korte stukken en niet al te snelle ritten.
Met hoge snelheden op de snelweg of met caravan, werd dat verschil snel kleiner, zuiniger werd een V6 nooit, maar wat loopt dat mooier.
Idem met bv een 1.3 motortje, lekker zuing in de stad, maar zuipen op de snelweg ..

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC