benzineverbruik volvo 940 automaat

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2010 12:36 #1269779 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic no nonsense
ik heb dezelfde ervaring als Jeex, alleen oorspronkelijk een nog lager verbruik in de stad.Bovendien rij ik op de snelweg sneller, maar binnen de wettelijke marge. Mijn theorie is, dat de motor met deze iets hogere turbodruk efficienter loopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2010 13:03 #1269786 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handbak
Onze 940 handgeschakeld doet over de 7500 km die wij hem nu hebben 1:8,8.
Veel kortere stukken, slechts een enkele keer op een tank de 1:9 gehaald. Ik reken dus maar met 1:8, mezelf vooral niet rijk rekenen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2010 17:18 #1269815 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gas

Siang Phoa schreef : ik heb dezelfde ervaring als Jeex, alleen oorspronkelijk een nog lager verbruik in de stad.Bovendien rij ik op de snelweg sneller, maar binnen de wettelijke marge. Mijn theorie is, dat de motor met deze iets hogere turbodruk efficienter loopt.

Dat zou betekenen dat je vrij stevig door rijdt. Als je zuinig zou willen rijden, kun je beter gewoon vlotter opschakelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2010 17:31 #1269816 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanname...

Ghia schreef : Mijn 760 V6 automaat doet ook met alleen hele kleine stukjes (2,5 km) minimaal  1:7
Gemiddeld dan 1:7,5 - 9
Zou verwachten dat een 4 pitter zuiniger zou moeten zijn ...

Dit is een veelgehoorde veronderstelling, het tegendeel is dus waar, i.e. een V8 of V6 KAN vaak zuiniger zijn als een 4 cylinder. De verklaring is: (even kort door de bocht) minder toeren meer power dus makkelijker op snelheid.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2010 17:33 #1269817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benniegek, beneenvliegtuig

Michael Oud schreef : Da's nonsens.

Ja, zeg dan gewoon meteen dat ik een mongool ben en niet kan tellen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2010 18:15 #1269821 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitleg.

jeex schreef :

Michael Oud schreef : Da's nonsens.

Ja, zeg dan gewoon meteen dat ik een mongool ben en niet kan tellen.

Hoe zou jij het verschil verklaren? Onder de 0.35 bar turbodruk veranderd er namelijk helemaal niets in je verbruik bij exact dezelfde omstandigheden. De MBC zorgt enkel voor een hogere turbodruk. Dit zou bij hoge toerentallen een wellicht iets efficienter draaiende motor kunnen opleveren, maar dat verschil wordt weer teniet gedaan doordat je hogere toerentallen draait.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2010 18:32 #1269822 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic WGA
Ik meen me te <a href="/node/30719#comment-153310">herinneren</a> dat je bij het inbouwen van de MBC ook ontdekte dat er zo goed als geen turbodruk was doordat de WGA vastzat.
Het lijkt me dus niet onwaarschijnlijk dat je auto nu gewoon zuiniger is omdat de WGA het weer doet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2010 19:54 #1269832 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meten is weten
Altijd dezelfde discussies. Je kunt eindeloos theoretiseren over van alles, maar uiteindelijk meet je het resultaat bij de benzinepomp. Na 14000 km in 3 maand maand (jawel) heb ik een vrij accuraat beeld.
Dat van die WGA die vastzat zou inderdaad best een rol kunnen spelen. Eigenlijk weet ik ook niet hoeveel power en gebruik mijn auto meer of minder heeft door de MBC, althans niet van mijn eigen auto. Maar daar hebben anderen weer ervaring mee.
Blijft over de meting bij de pomp. Zuiniger dan eerst. Op z'n best 1:10+. Moet je wel in ogenschouw nemen dat als ik een lange afstand rijd, dat altijd over heel veel 80- en 100-km wegen gaat en ik nooit in een file sta of zo. This is Groningen, You know.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2010 20:57 #1269844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic joue tegen t mijne
Tja, dan is het jouw woord tegen het mijne, maar zowel bij de 944 als bij de 945 is het verbruik niets veranderd. Bij dezelfde rijstijl althans. Ook tussen beide auto's zat maar weinig verschil. Bij chippen, om maar eens appels met peren te vergelijken, zou het verbruik wel kunnen veranderen, daar wordt namelijk daadwerkelijk iets aangepast aan het motormanagement.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2010 13:58 #1269913 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Synchroniciteit

Michael Oud schreef : Tja, dan is het jouw woord tegen het mijne...

Ga weg. Heb jij dan in dezelfde periode ook met mijn auto rondgereden en getankt?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC