koppakking vervangen volvo 760 B28E (vreemde kleur uitlaat klep wat betekend dit?)
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Dat voorbeeld geeft verwarring en je zet iemand mogelijk op het verkeerde been.Miquelangelo1969 schreef :
Daarom gaf ik, uit mijn hoofd, als voorbeeld de aanhaalmomenten van een B230 (die dus overigens klopt). Maar het ging hier niet om de aanhaalmomenten maar om het gebruik van kopbouten.....wp001 schreef :
Het gaat hier toch over een B28A? Dat is toch iets anders dan een B230?Miquelangelo1969 schreef : Voor de B230 blokken is dat uit mijn hoofd eerst 20Nm,vervolgens 60Nm en daarna nog een verdraaing van 90 graden. Uiteraard de goede volgorde aanhouden.
.
GG,
GG,
De topicstarter vraagt toch niet naar het voorbeeld van een andere motor maar naar de B28A/E?
Hieronder staat voor de duidelijkheid nogeens een vraag van de topicstarter.
ZIjn er mensen die ervaring hebben met het vervangen van de koppakking van de B28E V6-blok?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
 wp001 schreef :
Dat voorbeeld geeft verwarring en je zet iemand mogelijk op het verkeerde been.Miquelangelo1969 schreef :
Daarom gaf ik, uit mijn hoofd, als voorbeeld de aanhaalmomenten van een B230 (die dus overigens klopt). Maar het ging hier niet om de aanhaalmomenten maar om het gebruik van kopbouten.....wp001 schreef :
Het gaat hier toch over een B28A? Dat is toch iets anders dan een B230?Miquelangelo1969 schreef : Voor de B230 blokken is dat uit mijn hoofd eerst 20Nm,vervolgens 60Nm en daarna nog een verdraaing van 90 graden. Uiteraard de goede volgorde aanhouden.
.
GG,
GG,
De topicstarter vraagt toch niet naar het voorbeeld van een andere motor maar naar de B28A/E?
Hieronder staat voor de duidelijkheid nogeens een vraag van de topicstarter.
ZIjn er mensen die ervaring hebben met het vervangen van de koppakking van de B28E V6-blok?
Het ging (op dat moment in ieder geval) over het gebruik van de kopbouten, of die nou van een B230 een B28 of van een fiat pinda zijn doet even niet terzake lijkt me......
Dat ik vervolgens, als VOORBEELD de aanhaalmomenten noem van een B230 komt omdat ik de aanhaalmomenten van een B28 níet uit mijn hoofd weet. Sorry daarvoor als ik je daarmee op het verkeerde been zet... maar ik ga er meestal vanuit dat iemand een voorbeeld wel als zodanig herkend, helemaal als ik het ook als zodanig aangeef..... mea culpa.

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
De aanhaalmomenten gelden voor geöliede bouten en moeren Ontvette (schoongespoelde) onderdelen moeten voor het aanbrengen worden geölied
Cilinderkop
Alle bouten in fasen aanhalen
1 = Haal de bouten aan tot 60Nm.(6kgm..)
2a= Los de bout 1 en haal deze aan tot 20Nm.(2kgm.)
b= Haal deze daarna aan over een hoek van 106°
c= Herhaal dit met de overige bouten volgens het schema. Los en haal één bout tegelijk aan.
3= Stel de kleppen af
4= Laat de motor warmdraaien
5= Laat de motor 2 uur afkoelen
6= Haal elke bout over nog 45° aan

6 5 5 6
3 1 1 3
2 4 4 2
7 8 8 7
voorkant

- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Is bovenstaande wel goed? Volgens mij:H Huisman schreef : <table border="0" cellspacing="1" cellpadding="4" width="100%"><tbody><tr align="left" valign="top"><td class="list_content_description" colspan="3">Aanhaalmomenten zijn Cilinderkop zijn Fase 1 20 Nm </td></tr><tr><td class="list_content" colspan="3" align="left" valign="top"> Fase 2 60 Nm
Fase 3 + 90 graden
En wel de bouten vernieuwen.
Bij een cilinderkop doen wij dit wel heb 2 keer een Volvo 264 B 2.7 en een 765 B 2.8 gedaan biede keren was het advies van de Volvo garage wel nieuwe bouten gebruiken, anders kun je nog een keer de zaak over doen, nou ik liever niet bij een V6 er gaan nog al wat uren in zitten.
Groeten Henk </td></tr></tbody></table>
Koppakking aantrekken B28A tot 1990.
fase 1 aantrekken met 30Nm
fase 2 aantrekken met 60Nm
fase 3 lossen
fase 4 aantrekken met 20Nm
fase 5 verdraaiing 106° (correctie:hier stond 160°maar het moet 106° zijn )
fase 6 motor 15 min laten draaien
fase 7 120 min koffiepauze
fase 8 45° nadraaien
Fase 7 weet ik zeker. Voor rest vraag maar aan Henk Dalhuisen, Hij zal vast corrigeren waarneer ik ergens een foutieve waarde heb staan!
Na 1990 zijn er wat andere waarden maar de strekking is gelijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een koppakking gekocht waarop een procedure beschreven staat. Deze is afwijkend van de prodecure uit Haynas. Robert vertelde mij dat dit te maken heeft met de materialen waarvan de koppakking gemaakt is. Vroeger was er asbest in verwerk en nu niet.
Ik denk dat ik dan ook maar de procedure die bij de koppakking geleverd was als leidraad gebruik.Deze is als volgt.
Bouten in de juiste volgorde aandraaien volgens met:
1. 20 Nm
2. 90 graden lossen
3. 40 Nm
4. 90 graden lossen
5. 60 Nm
6. 180 graden lossen
7. 20 Nm
8. 115 graden aandraaien
Hier staat verder niet bij dat na het aandraaien nogmaals de bouten aangedraaid moeten worden. Ik vind alleen dat de bouten niet eens enorm strak zitten. Wat vinden jullie van deze procedure?
De hierboven genoemde procedure staat 20 Nm en dan 106 graden en na warm draaien nog eens 45 graden. Deze staan dan vele male strakker. Zal dit allemaal onstaat door het materiaal?

- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Ik het kort bij flensbouten is het:
30Nm
60Nm
lossen
40Nm
160-180°
Wanneer je de goede kopbouten hebt hou je gewoon het advies van de pakkingfabrikant aan.