koppakking vervangen volvo 760 B28E (vreemde kleur uitlaat klep wat betekend dit?)

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2010 13:28 #1261143 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Leren

Miquelangelo1969 schreef :

wp001 schreef :

Miquelangelo1969 schreef :  Voor de B230 blokken is dat uit mijn hoofd eerst 20Nm,vervolgens 60Nm en daarna nog een verdraaing van 90 graden. Uiteraard de goede volgorde aanhouden.
.
GG,

Het gaat hier toch over een B28A?  Dat is toch iets anders dan een B230?

Daarom gaf ik, uit mijn hoofd, als voorbeeld de aanhaalmomenten van een B230 (die dus overigens klopt). Maar het ging hier niet om de aanhaalmomenten maar om het gebruik van kopbouten.....
GG,

Dat voorbeeld  geeft  verwarring en je zet iemand mogelijk op het verkeerde been.
De topicstarter vraagt toch niet naar het voorbeeld van een andere motor maar naar de B28A/E?
Hieronder staat voor de duidelijkheid nogeens een vraag van de topicstarter.
ZIjn er mensen die ervaring hebben met het vervangen van de koppakking van de B28E V6-blok?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2010 14:30 #1261148 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Voorbeeld?

wp001 schreef :

Miquelangelo1969 schreef :

wp001 schreef :

Miquelangelo1969 schreef :  Voor de B230 blokken is dat uit mijn hoofd eerst 20Nm,vervolgens 60Nm en daarna nog een verdraaing van 90 graden. Uiteraard de goede volgorde aanhouden.
.
GG,

Het gaat hier toch over een B28A?  Dat is toch iets anders dan een B230?

Daarom gaf ik, uit mijn hoofd, als voorbeeld de aanhaalmomenten van een B230 (die dus overigens klopt). Maar het ging hier niet om de aanhaalmomenten maar om het gebruik van kopbouten.....
GG,

Dat voorbeeld  geeft  verwarring en je zet iemand mogelijk op het verkeerde been.
De topicstarter vraagt toch niet naar het voorbeeld van een andere motor maar naar de B28A/E?
Hieronder staat voor de duidelijkheid nogeens een vraag van de topicstarter.
ZIjn er mensen die ervaring hebben met het vervangen van de koppakking van de B28E V6-blok?

 
Het ging (op dat moment in ieder geval) over het gebruik van de kopbouten, of die nou van een B230 een B28 of van een fiat pinda zijn doet even niet terzake lijkt me......
Dat ik vervolgens, als VOORBEELD de aanhaalmomenten noem van een B230 komt omdat ik de aanhaalmomenten van een B28 níet uit mijn hoofd weet. Sorry daarvoor als ik je daarmee op het verkeerde been zet...  maar ik ga er meestal vanuit dat iemand een voorbeeld wel als zodanig herkend, helemaal als ik het ook als zodanig aangeef..... mea culpa.
 
GG,
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2010 17:20 #1261162 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic "uit het volvo boek" 1982 -1986
De bouten moeten gereinigd en geölied zijn
De aanhaalmomenten gelden voor geöliede bouten en moeren  Ontvette (schoongespoelde) onderdelen moeten voor het aanbrengen worden geölied
Cilinderkop
Alle bouten in fasen aanhalen
1  = Haal de bouten aan tot 60Nm.(6kgm..)
2a= Los de bout 1 en haal deze aan tot 20Nm.(2kgm.)
 b= Haal deze daarna aan over een hoek van 106°
 c= Herhaal dit met de overige bouten volgens het schema. Los en haal één bout tegelijk aan.
3= Stel de kleppen af
4= Laat de motor warmdraaien
5= Laat de motor 2 uur afkoelen
6= Haal elke bout over nog 45° aan
 
                    
                 6    5        5    6
                 3    1        1    3
                 2    4        4    2
                 7    8        8    7
                      voorkant
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2010 18:43 #1261130 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Snap

H Huisman schreef : <table border="0" cellspacing="1" cellpadding="4" width="100%"><tbody><tr align="left" valign="top"><td class="list_content_description" colspan="3">Aanhaalmomenten zijn Cilinderkop zijn  Fase 1   20 Nm  </td></tr><tr><td class="list_content" colspan="3" align="left" valign="top">                                                         Fase 2   60 Nm
                                                         Fase 3   + 90 graden
En wel de bouten vernieuwen.
Bij een cilinderkop doen wij dit wel heb 2 keer een Volvo 264 B 2.7 en een 765 B 2.8 gedaan biede keren was het advies van de Volvo garage wel nieuwe bouten gebruiken, anders kun je nog een keer de zaak over doen, nou ik liever niet bij een V6 er gaan nog al wat uren in zitten.
                        Groeten Henk </td></tr></tbody></table>

Is bovenstaande wel goed? Volgens mij: 
 Koppakking aantrekken B28A tot 1990.  
fase 1 aantrekken met 30Nm
fase 2 aantrekken met 60Nm
fase 3 lossen
fase 4 aantrekken met 20Nm
fase 5 verdraaiing 106°  (correctie:hier stond 160°maar het moet 106° zijn )
fase 6 motor 15 min laten draaien
fase 7 120 min koffiepauze
fase 8 45° nadraaien
Fase 7 weet ik zeker.  Voor rest vraag maar aan Henk Dalhuisen, Hij  zal vast corrigeren waarneer ik ergens een foutieve waarde heb staan! 
Na 1990 zijn er wat andere waarden maar de strekking is gelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 12:06 #1261273 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic procedure bij koppakking
Bedankt voor de vele reacties,
 Ik heb een koppakking gekocht waarop een procedure beschreven staat. Deze is afwijkend van de prodecure uit Haynas. Robert vertelde mij dat dit te maken heeft met de materialen waarvan de koppakking gemaakt is. Vroeger was er asbest in verwerk en nu niet.
Ik denk dat ik dan ook maar de procedure die bij de koppakking geleverd was als leidraad gebruik.Deze is als volgt.
Bouten in de juiste volgorde aandraaien volgens met:
1. 20 Nm
2. 90 graden lossen
3. 40 Nm
4. 90 graden lossen
5. 60 Nm
6. 180 graden lossen
7. 20 Nm
8. 115 graden aandraaien
Hier staat verder niet bij dat na het aandraaien nogmaals de bouten aangedraaid moeten worden. Ik vind alleen dat de bouten niet eens enorm strak zitten. Wat vinden jullie van deze procedure?
De hierboven genoemde procedure staat 20 Nm en dan 106 graden en na warm draaien nog eens 45 graden. Deze staan dan vele male strakker. Zal dit allemaal onstaat door  het materiaal?
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 22:08 #1261360 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic soort
Let ook nog even op of je flens~kopbouten hebt of "gewone" kopbouten. Voor de verschillende kopbouten heb je ook weer verschillende aantrekmethoden.
Ik het kort bij flensbouten is het:
30Nm
60Nm
lossen
40Nm
160-180°
Wanneer je de goede kopbouten hebt hou je gewoon het advies van de pakkingfabrikant aan.
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD