koppakking vervangen volvo 760 B28E (vreemde kleur uitlaat klep wat betekend dit?)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Om to the point te komen: moet je de kopbouten nu ook vervangen? Het staat niet in haynas beschreven. Maar op het etiket van mij koppakking staat dat dit noodzakelijk is. Wie weet wat goed is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je moet volgens mij de kopbouten eerst "vast zetten"daarna "lossen "en vervolgens weer vastzetten en ze onder een bepaalde hoek aandraaien ?

- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Het kan zijn dat er rekbouten inzitten, te herkennen aan een stukje zonder schroefdraad, zitten er 'gewone' kopbouten in, dus helemaal met schroefdraad dan kan je ze rustig nog een paar keer gebruiken. Voor de B230 blokken is dat uit mijn hoofd eerst 20Nm,vervolgens 60Nm en daarna nog een verdraaing van 90 graden. Uiteraard de goede volgorde aanhouden.
Maar goed, bij twijfel kan je er altijd gewoon nieuwe inzetten, kost ook de wereld niet.
Wel de bouten even goed schoonmaken en inolieën, en de gaten waar de bouten in moeten even schoon spuiten met perslucht.
GG,
- Henk Huisman (GAST)
- Nieuw lid
-
Aanhaal moment werkwijze is zoals Miquelanqelo al aan gaf alleen moet ik de waarden nog even op zoeken.
Groeten Henk
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
 H Huisman schreef : Cilinderkop-bouten dien je altijd te vervangen ......
Aanhaal moment werkwijze is zoals Miquelanqelo al aan gaf alleen moet ik de waarden nog even op zoeken.
Groeten Henk
Dat ben ik niet met je eens, kopbouten (niet de rekbouten) kan je prima een keer of wat gebruiken. Ik ken meerdere Volvo garage's die dat doen, waaronder Volvo dealers.
Het is gewoon een bout die je vast draait, net zoals alle andere bouten, of pak je daar ook steeds nieuwe voor?
Maar goed, voor die paar centen zal je je er geen buil aan vallen.

GG,

- Henk Huisman (GAST)
- Nieuw lid
-
Fase 3 + 90 graden
En wel de bouten vernieuwen.
Bij een cilinderkop doen wij dit wel heb 2 keer een Volvo 264 B 2.7 en een 765 B 2.8 gedaan biede keren was het advies van de Volvo garage wel nieuwe bouten gebruiken, anders kun je nog een keer de zaak over doen, nou ik liever niet bij een V6 er gaan nog al wat uren in zitten.
En een cilnderkopbout is wel even heel wat anders dan een bout van de wielophanging of zo.
Groeten Henk </td></tr></tbody></table>
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
De bouten mogen onder geen enkele omstandigheid ook maar iets bevatten dat als smeermiddel kan werken. Hiermee verminder je de wrijving tussen de schroefdraad van bout en blok, waardoor het aanhaalmoment kleiner wordt en de bouten dus veel te ver aangedraaid worden. NIET DOEN DUS!Miquelangelo1969 schreef : Wel de bouten even goed schoonmaken en inolieën ...
groetjes
Mathy
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Kopbouten zijn ook gewoon bouten, ze hebben door temperatuur verschil alleen iets meer te lijden dan bv. wielbouten.... maar verder doen ze niets anders dan twee dingen op elkaar houden.Mathy schreef : Hallo Miquel
De bouten mogen onder geen enkele omstandigheid ook maar iets bevatten dat als smeermiddel kan werken. Hiermee verminder je de wrijving tussen de schroefdraad van bout en blok, waardoor het aanhaalmoment kleiner wordt en de bouten dus veel te ver aangedraaid worden. NIET DOEN DUS!Miquelangelo1969 schreef : Wel de bouten even goed schoonmaken en inolieën ...
groetjes
Mathy
De meningen zijn hier blijkbaar nogal over verdeeld. Ik kan natuurlijk alleen maar vertellen hoe ik het geleerd heb, en dat ik mijn 'meesters' behoorlijk hoog heb zitten.
Ook navraag bij twijfel, aan verschillende gerenomeerde bedrijven bevestigden mijn manier van werken. So I'll stick too it. De bouten kunnen, zolang het niet de trekbouten zijn, makkelijk meerdere keren gebruikt worden. De bouten én de gaten dienen goed schoon gemaakt te worden en een beetje geolied, ze dienen in de goede volgorde met de juiste spanning vast gezet te worden. Ik heb hier nog nooit, echt nog nooit, problemen mee gehad. Ook niet bij een 6 cilinder diesel waar ik jaren in gereden heb.....
Maar mijn wil is geen wet, gelukkig en een ieder moet het doen waar hij/zij zich het prettigst bij voelt.... er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!

GG,

- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Het gaat hier toch over een B28A? Dat is toch iets anders dan een B230?Miquelangelo1969 schreef : Voor de B230 blokken is dat uit mijn hoofd eerst 20Nm,vervolgens 60Nm en daarna nog een verdraaing van 90 graden. Uiteraard de goede volgorde aanhouden.
.
GG,
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
 wp001 schreef :
Het gaat hier toch over een B28A? Dat is toch iets anders dan een B230?Miquelangelo1969 schreef : Voor de B230 blokken is dat uit mijn hoofd eerst 20Nm,vervolgens 60Nm en daarna nog een verdraaing van 90 graden. Uiteraard de goede volgorde aanhouden.
.
GG,
Daarom gaf ik, uit mijn hoofd, als voorbeeld de aanhaalmomenten van een B230 (die dus overigens klopt). Maar het ging hier niet om de aanhaalmomenten maar om het gebruik van kopbouten.....

GG,