koppakking vervangen volvo 760 B28E (vreemde kleur uitlaat klep wat betekend dit?)

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2010 21:46 #1260956 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel of niet cilinderkopbouten vervangen?
Ik heb inmiddels mijn cilinderkoppen laten reviseren. Ze hebben de inlaatkleppen opnieuw ingefreesd en de uitlaat kleppen en zittingen vervangen. Ze hebben er speciale geharde kleppen en zittingen ingezet om het rijden op gas beter mogelijk te maken.
Om to the point te komen: moet je de kopbouten nu ook vervangen? Het staat niet in haynas beschreven. Maar op het etiket van mij koppakking staat dat dit noodzakelijk is. Wie weet wat goed is?
 
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2010 21:53 #1260958 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja!
Er zit nl. rek in die bouten en van die oude bouten is de rek er uit.
Je moet volgens mij de kopbouten eerst "vast zetten"daarna "lossen "en vervolgens weer vastzetten en ze onder een bepaalde hoek aandraaien ?
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2010 07:39 #1260972 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic niet zonder meer
Niet zonder meer.
Het kan zijn dat er rekbouten inzitten, te herkennen aan een stukje zonder schroefdraad, zitten er 'gewone' kopbouten in, dus helemaal met schroefdraad dan kan je ze rustig nog een paar keer gebruiken. Voor de B230 blokken is dat uit mijn hoofd eerst 20Nm,vervolgens 60Nm en daarna nog een verdraaing van 90 graden. Uiteraard de goede volgorde aanhouden.
Maar goed, bij twijfel kan je er altijd gewoon nieuwe inzetten, kost ook de wereld niet.
Wel de bouten even goed schoonmaken en inolieën, en de gaten waar de bouten in moeten even schoon spuiten met perslucht.
GG,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2010 19:26 #1261030 door Henk Huisman (GAST)
Beantwoord door Henk Huisman (GAST) in topic Het zijn geen rek-Kopbouten
Cilinderkop-bouten dien je altijd te vervangen heb dit al een aan tal keren gedaan dit werk, net nog een 5 cilinder diesel van Mercedes gedaan.
Aanhaal moment werkwijze is zoals Miquelanqelo al aan gaf alleen moet ik de waarden nog even op zoeken.
Groeten Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2010 21:06 #1261054 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic niet mee eens!

H Huisman schreef : Cilinderkop-bouten dien je altijd te vervangen ......
Aanhaal moment werkwijze is zoals Miquelanqelo al aan gaf alleen moet ik de waarden nog even op zoeken.
Groeten Henk

 
Dat ben ik niet met je eens, kopbouten (niet de rekbouten) kan je prima een keer of wat gebruiken. Ik ken meerdere Volvo garage's die dat doen, waaronder Volvo dealers.
Het is gewoon een bout die je vast draait, net zoals alle andere bouten, of pak je daar ook steeds nieuwe voor?
Maar goed, voor die paar centen zal je je er geen buil aan vallen.
 
GG,
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2010 22:15 #1261082 door Henk Huisman (GAST)
Beantwoord door Henk Huisman (GAST) in topic Wel doen.
<table border="0" cellspacing="1" cellpadding="4" width="100%"><tbody><tr align="left" valign="top"><td class="list_content_description" colspan="3">Aanhaalmomenten zijn Cilinderkop zijn  Fase 1   20 Nm  </td></tr><tr><td class="list_content" colspan="3" align="left" valign="top">                                                         Fase 2   60 Nm
                                                         Fase 3   + 90 graden
En wel de bouten vernieuwen.
Bij een cilinderkop doen wij dit wel heb 2 keer een Volvo 264 B 2.7 en een 765 B 2.8 gedaan biede keren was het advies van de Volvo garage wel nieuwe bouten gebruiken, anders kun je nog een keer de zaak over doen, nou ik liever niet bij een V6 er gaan nog al wat uren in zitten.
En een cilnderkopbout is wel even heel wat anders dan een bout van de wielophanging of zo.
Groeten Henk </td></tr></tbody></table>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2010 00:15 #1261106 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic NIET DOEN!
Hallo Miquel

Miquelangelo1969 schreef : Wel de bouten even goed schoonmaken en inolieën ...

De bouten mogen onder geen enkele omstandigheid ook maar iets bevatten dat als smeermiddel kan werken.  Hiermee verminder je de wrijving tussen de schroefdraad van bout en blok, waardoor het aanhaalmoment kleiner wordt en de bouten dus veel te ver aangedraaid worden.  NIET DOEN DUS!
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2010 07:58 #1261119 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic naar Rome!

Mathy schreef : Hallo Miquel

Miquelangelo1969 schreef : Wel de bouten even goed schoonmaken en inolieën ...

De bouten mogen onder geen enkele omstandigheid ook maar iets bevatten dat als smeermiddel kan werken.  Hiermee verminder je de wrijving tussen de schroefdraad van bout en blok, waardoor het aanhaalmoment kleiner wordt en de bouten dus veel te ver aangedraaid worden.  NIET DOEN DUS!
groetjes
Mathy

Kopbouten zijn ook gewoon bouten, ze hebben door temperatuur verschil alleen iets meer te lijden dan bv. wielbouten.... maar verder doen ze niets anders dan twee dingen op elkaar houden.  
De meningen zijn hier blijkbaar nogal over verdeeld. Ik kan natuurlijk alleen maar vertellen hoe ik het geleerd heb, en dat ik mijn 'meesters' behoorlijk hoog heb zitten.
Ook navraag bij twijfel, aan verschillende gerenomeerde bedrijven bevestigden mijn manier van werken. So I'll stick too it. De bouten kunnen, zolang het niet de trekbouten zijn, makkelijk meerdere keren gebruikt worden. De bouten én de gaten dienen goed schoon gemaakt te worden en een beetje geolied, ze dienen in de goede volgorde met de juiste spanning vast gezet te worden. Ik heb hier nog nooit, echt nog nooit, problemen mee gehad. Ook niet bij een 6 cilinder diesel waar ik jaren in gereden heb.....
Maar mijn wil is geen wet, gelukkig en een ieder moet het doen waar hij/zij zich het prettigst bij voelt.... er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!
&#160;
GG,
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2010 10:13 #1261128 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Opletten

Miquelangelo1969 schreef :  Voor de B230 blokken is dat uit mijn hoofd eerst 20Nm,vervolgens 60Nm en daarna nog een verdraaing van 90 graden. Uiteraard de goede volgorde aanhouden.
.
GG,

Het gaat hier toch over een B28A?  Dat is toch iets anders dan een B230?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2010 10:50 #1261134 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic voorbeeld

wp001 schreef :

Miquelangelo1969 schreef :  Voor de B230 blokken is dat uit mijn hoofd eerst 20Nm,vervolgens 60Nm en daarna nog een verdraaing van 90 graden. Uiteraard de goede volgorde aanhouden.
.
GG,

Het gaat hier toch over een B28A?  Dat is toch iets anders dan een B230?

&#160;
Daarom gaf ik, uit mijn hoofd, als voorbeeld de aanhaalmomenten van een B230 (die dus overigens klopt). Maar het ging hier niet om de aanhaalmomenten maar om het gebruik van kopbouten.....
&#160;
GG,
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD