Koelvloeistof verlies, lekke kop?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2009 22:16 #1077373 door V700 register
Koelvloeistof verlies, lekke kop? is gemaakt door V700 register
Heren....
Ik begin het een beetje benauwd te krijgen. Mijn 960 '95 op LPG  verliest koelvloeistof (halve liter in twee a 3 dagen) maar er is geen druppel lekkage zichtbaar. Niet onder de kap, en ook niet op straat. Het is een week of 3 geleden begonnen, maar wordt erger.
Bij dit soort symptomen wijst men altijd direct naar de koppakking. Ik houd daar niet zo van (nog meer benauwd) zonder eerst alle andere mogelijke zaken uit te sluiten.
Motor rookt sochtens wit (meer dan andere auto's sochtens, maar er zit dan ook een zware motor in!)
Geen startproblemen (wel gehad, maar was door te weinig benzine in tank), loopt regelmatig, en geen witte rook zichtbaar (in spiegel) wanneer warm. Geen vette vochtige ramen, geen natte matten, en geen vreemde geur uit de blowers.
Hoop op een positieve uitkomst...Maar ik verdenk toch stiekem wel een lekkende kop.
Wat denken jullie?
Slik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2009 22:21 #1252996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diagnose
Zou proberen dit snel te onderzoeken, rondrijden met een lekke koppakking is natuurlijk bevorderijk. Als het wat anders blijkt te zijn zit je met een snelle diagnose minder lang in de zorgen....Geen witte smurrie aan de oliepeilstok ? Geen belletjes in het koelwater bij geopende thermostaat (denk om de druk !!) Geen keiharde slangen als de thermostaat geopend is ? Geen witte uitslag op plaatsen waar de slangen ergens overheen geschoven zijn (duidt op kleine lekkage, veroorzaakt door overdruk). Overigens is witte rook bij koude motor en op lpg niet gek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2009 22:25 #1252997 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien zelfde euvel
Had ook verlie svan koelvloeistof zie link
<a href="/node/27071"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/27071
Fred

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2009 22:45 #1253000 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, helemaal gelijk. Het is
Nee, helemaal gelijk. Het is pas de afgelopen week zo erg.
-Geen smurrie aan de peilstok, of onder olievuldop
-Geen belletjes in tank, zal dit nogmaals controleren evenals de slangen
-Wel kristalvorming, op enkele plekken maar dat is van voorgaande zichtbare lekkages.
De witte rook is ook aanwezig wanneer de motor nog op benzine loopt.
Maar helaas, het probleem van Fred is anders. Die ring heb ik bij mijn toenmalige 240 ook stuk gehad.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2009 23:48 #1253006 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Re: koppakking.
Hallo Sjaap,
ik ben toch bang dat het het begin van een doorgeslagen koppakking is. Maar leg voor de zekerheid eens als je de auto op straat parkeert, eens een droog stuk karton eronder. Ik heb begin dit jaar ook licht koelwaterverlies gehad met mijn s90 en begon ook ongerust te worden. Pas na 2 dagen stilstand ( en ik heb de auto binnen staan) zag ik een plas koelvloeistof aan de achterzijde van de motor op de grond liggen. Met lampen en spiegels gekeken en met het goed aandraaien van een slangeklem van een rubber koelwaterslang tussen het schutbord en de motor was mijn probleem dus weer uit de wereld.Was overigens een werkje voor een slangenmens, want kon ik er slecht bij. Heb tenslotte de auto maar even bij de dealert op de brug laten zetten en van onder af ging het ( ook met moeite) toen wel.
En dat was een opluchting, want het is een groot werk om even een koppakking te wisselen bij de zescilinder in lijn. Dus ik zou eerst alle andere dingen uitsluiten voordat je tot demontage overgaat. Laat de auto eens een of twee dagen staan en controleer dan met een sterke bouwlamp en spiegels alle koelwaterleidingen die aan je motor zitten. Overigen peil ook de automaat ( als je die tenminste hebt) eens even. Want in het koelergedeelte waar de leidingen van de automaatolie door lopen, wil na verloop van jaren weleens lekkage onstaan waardoor er water in je automaat terecht kan komen.
En voor de rest zou ik het ook niet weten, als al die zaken die ik nu opnoem geen resultaat hebben, dan denk ik ook dat alleen vervangen van de koppakking de oplossing is.
In ieder geval veel succes met het zoeken en ik hoop voor je dat het meevalt.

Groeten, Jan.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2009 08:43 #1253016 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic kachelkraan
Ik zou voordat je je hele kop eraf gaat halen eerst even je kachelkraan nakijken.
Je zal niet de eerste zijn die 'natte' voeten heeft zonder dat je het door hebt.
Even de plaat onder je stuur eraf en checken of de kraan niet lekt, deze is makkelijker te vervangen dan je koppakking!
&#160;
GG,
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2009 11:12 #1253037 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ga de tips allemaal
Ik ga de tips allemaal opvolgen en houd jullie op de hoogte.
Vanmorgen nog getest; geen harde slang bij warme motor.
Kan het kloppen dat de kachelkraan (regelklep in leiding, vacuum bediend) bij een 960 in het motorcompartiment zit, of is dat wat anders? De omschreven kraan voor het shutbord is lekvrij.  
De 960 is in elk geval in mijn bezit goed behandelt, nooit te weinig olie of koelvloeistof. Rij er al een jaar naar volle tevredenheid in, en nooit wat raars met de motor gehad. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2009 12:53 #1253052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Groene matten
God, love this forum!
Probleem gevonden; lekkage onder t dashboard..! Scheelt dat even veel pieken!
Thnx voor de input. 

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2009 13:18 #1253055 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic én werk!

Sjaap schreef : God, love this forum!
Thnx voor de input. 

&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2009 13:25 #1253056 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waar?

Sjaap schreef : God, love this forum!
Thnx voor de input. 

waar? Wat? Vertel?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC