compressie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij compressiedruk komt de cylindervulling met lucht en brandstof erbij.
Daarom zal bij een motor met turbo de compressieverhouding lager zijn, omdat door de drukvulling er nog wat extra compressiedruk bij komt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
jawel, dat staat in de formule die ik eerder gepost heb. de isotropenexponent komt er dus nog bij.henk 940LPT schreef : Ja, maar nog niemand heeft antwoord gegeven op de vraag hoe/waarom de compressiedruk hoger kan zijn dan de de compressieverhouding. En hoe hoog die zou moeten zijn dan, voor onze B2xx blokken.
Type nokkenas maakt voor de compressieverhouding overigens niet uit. De gemeten waarden kunnen natuurlijk wel verschillen bij verschillende nokkenassen tgv andere klepoverlap etc.
wat er in de volvo gegevens staat zal kloppen qua waarde, daar hoef je niets mee te doen verrekenen mbt nokkenas (als je de standaard as hebt). Nokkenas heeft wel duideli9jk invloed, zo is eenmotor met een M of T nokkenas echt lastig met de hand te tornen, met een aggressievere nokkenas gaat het al weer ietsje gemakkelijker. duidelijk minder arbeid nodig, compressiedruk zal navenant minder zijn.
De zogenaamde "leak down" test (nederlandse naam weet ik niet) is ook mooi om te doen. perslucht op bougiegat en dan luisteren waar het er weer uit komt. lekken de kleppen? lekken de veren? komt er iets in het koelsysteem? etc.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Deze wordt soms uitgevoerd na compressie meting met afwijking en dan kan hij bv lekken uit uitlaat.
Daarna kan men bijvoorbeeld met een endoscoop naar binnen(camera)om te kijken wat er kapot is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat zal inderdaad het verschil wel zijn.Ik heb het geprobeerd terug te zoeken voor de B230 motoren, maar kon behalve boring x slag en de diameter van de ruimte boven de cilinder op het BDP en de afstand van het hart van de cilinder tot het middelpunt van de ruimte in de kop, niets vinden.wp001 schreef : Wat moet de compressie zijn van een benzine motor gemeten via het bougiegat?
Ik denk dat dat niet genoeg is, om de te meten verhouding uit te rekenen, wel?
- V700 register
- Nieuw lid
-

Dit terwijl de compressieverhouding bij een 230F 10:1 is en bij bijv. een 230FK 8,7:1.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
En dan vergeet je nog de berekening van de maximale versnelling van de zuiger en de krukastappen. Daar komen pas echt leuke getallen uit. Net zo leuk zijn de waarden voor de snelheid waarmee het vlamfront na ontsteking zich beweegt vanaf de bougie of bij een diesel het eerste punt van ontsteking.
Omdat die berekeningen "redelijk" complex en ik me daar ook niet aan wil wagen, probeer ik daar geen cijfers (of formules) voor te zoeken. Misschien dat JW hier meer over kan zeggen.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar uiteindelijk heb ik toch mijn antwoord, bedankt Tom. Mijn gemeten druk tusswen 9,8/10,1 is niet slecht voor een motor met 468000 op de teller.whitehorse schreef : Volgens Haynes moeten alle B230 motoren 9 tot 11 BAR druk opbouwen.
Dit terwijl de compressieverhouding bij een 230F 10:1 is en bij bijv. een 230FK 8,7:1.
Waaraan tussen 2004 en 2009 bijna geen onderhoud gepleegt is maar alleen maar mee gereden.
als ik het weer oppak zoals het hoort kan ik er nog lang mee doen.
Gr John van g
- V700 register
- Nieuw lid
-