compressie

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 15:48 #1252796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic compressiedruk
Compressieverhouding is theoretische meetwaarde.
Bij compressiedruk komt de cylindervulling met lucht en brandstof erbij.
Daarom zal bij een motor met turbo de compressieverhouding lager zijn, omdat door de drukvulling er nog wat extra compressiedruk bij komt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 17:38 #1252806 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Samen
geperste lucht word warm en zet uit.Zal er ook mee te maken hebben denk ik zo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 19:19 #1252828 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

henk 940LPT schreef : Ja, maar nog niemand heeft antwoord gegeven op de vraag hoe/waarom de compressiedruk hoger kan zijn dan de de compressieverhouding. En hoe hoog die zou moeten zijn dan, voor onze B2xx blokken.
Type nokkenas maakt voor de compressieverhouding overigens niet uit. De gemeten waarden kunnen natuurlijk wel verschillen bij verschillende nokkenassen tgv andere klepoverlap etc.

jawel, dat staat in de formule die ik eerder gepost heb. de isotropenexponent komt er dus nog bij.
wat er in de volvo gegevens staat zal kloppen qua waarde, daar hoef je niets mee te doen verrekenen mbt nokkenas (als je de standaard as hebt). Nokkenas heeft wel duideli9jk invloed, zo is eenmotor met een M of T nokkenas echt lastig met de hand te tornen, met een aggressievere nokkenas gaat het al weer ietsje gemakkelijker. duidelijk minder arbeid nodig, compressiedruk zal navenant minder zijn.
De zogenaamde "leak down" test (nederlandse naam weet ik niet) is ook mooi om te doen. perslucht op bougiegat en dan luisteren waar het er weer uit komt. lekken de kleppen? lekken de veren? komt er iets in het koelsysteem? etc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 19:38 #1252831 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LEAKDOWN
Dat is in nederland de cilinderlektest.
Deze wordt soms uitgevoerd na compressie meting met afwijking en dan kan hij bv lekken uit uitlaat.
Daarna kan men bijvoorbeeld met een endoscoop naar binnen(camera)om te kijken wat er kapot is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 20:24 #1252837 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mea culpa.

wp001 schreef : Wat moet de compressie zijn van een benzine motor gemeten via het bougiegat?

Dat zal inderdaad het verschil wel zijn.Ik heb het geprobeerd terug te zoeken voor de B230 motoren, maar kon behalve boring x slag en de diameter van de ruimte boven de cilinder op het BDP en de afstand van het hart van de cilinder tot het middelpunt van de ruimte in de kop, niets vinden.
Ik denk dat dat niet genoeg is, om de te meten verhouding uit te rekenen, wel?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 20:43 #1252840 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In Haynes staat het toch gewoon?
Volgens Haynes moeten alle B230 motoren 9 tot 11 BAR druk opbouwen.
 
Dit terwijl de compressieverhouding bij een 230F 10:1 is en bij bijv. een 230FK 8,7:1.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
10-11-2009 21:41 #1252847 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic leuke spreuk die ik tegen kwam
'Een test (proef) is evenveel waard als de mening van 100 experts'. Dit mag overdreven schijnen, doch de waarheid ervan wordt steeds vaker door het klassiek autobezittend publiek hoe langer hoe meer erkend. Om de oorzaak van een klacht, die een auto vertoont, snel en doeltreffend te kunnen opsporen zal de monteur beginnen met metingen want: 'Meten is Weten'. [*]In een motor met bijvoorbeeld een boring van 3,5 in. en een compressiedruk van 150 PSI is de op de zuigerwerkende verbrandingsdruk ongeveer 3 ton. [*]Bij een 6- cilindermotor, welke met 3000 t/min draait, gaan de onderbrekerpunten per minuut 9000 maal open en dicht; dat is 540.000 maal per uur. [*]De benzine in de hoofdsproeiers van de carburateur bereikt daarbij snelheden van ongeveer 45 m/sec., of 160 km/u. [*]Over een afstand van 160.000 km zal de carburateur ruim 4 kubieke km lucht moeten vermengen met een tankwagen vol benzine! Het is maar even dat u het weet.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 23:55 #1252872 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Versnelling
Hallo Alexander
En dan vergeet je nog de berekening van de maximale versnelling van de zuiger en de krukastappen. Daar komen pas echt leuke getallen uit. Net zo leuk zijn de waarden voor de snelheid waarmee het vlamfront na ontsteking zich beweegt vanaf de bougie of bij een diesel het eerste punt van ontsteking.
Omdat die berekeningen "redelijk" complex en ik me daar ook niet aan wil wagen, probeer ik daar geen cijfers (of formules) voor te zoeken. Misschien dat JW hier meer over kan zeggen.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2009 17:54 #1252944 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het duurde even

whitehorse schreef : Volgens Haynes moeten alle B230 motoren 9 tot 11 BAR druk opbouwen.
Dit terwijl de compressieverhouding bij een 230F 10:1 is en bij bijv. een 230FK 8,7:1.

Maar uiteindelijk heb ik toch mijn antwoord, bedankt Tom. Mijn gemeten druk tusswen 9,8/10,1 is niet slecht voor een motor met 468000 op de teller.
Waaraan tussen 2004 en 2009 bijna geen onderhoud gepleegt is maar alleen maar mee gereden.
als ik het weer oppak zoals het hoort kan ik er nog lang mee doen.
Gr John van g

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2009 18:03 #1252945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker
Zeker als je er vanuit gaat dat een LPT door de lagere compressieverhouding waarschijnlijk ook een relatief lage druk geeft omdat de turbo bij lage toerentallen geen hoge vuldruk levert.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD