compressie

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2009 22:16 #1077318 door V700 register
compressie is gemaakt door V700 register
Hoi Volvofielen,
 ik zou het volgende in de groep willen gooien.
wat moet de compressie zijn van een benziene motor zijn gemeten via het bougiegat.
die van mijn motor ligt tussen de 9,8 en 10,3.
Er is ook gezegd dat het tussen de 14/15 moet liggen
Wat moet het op deze manier van meten zijn???
Gr John van G

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2009 23:33 #1252733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic compressie
Hallo John,vlgs. haynes  mag er tusen de cilinders onderling niet meer verschil zijn dan 2 bar.
De motor moet op bedrijfsemperatuur zijn voordat je gaat meten.
Ik weet niet over welk type motor het gaat maar bij de b230 f motor is de compressie volgens het boekje 9.8.
 
Bij een 760 turbo 2.3 is de compressie b.v. 9.0
 
groeten
peter
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 00:13 #1252736 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens datapocket.
Volgens het datapocket, geld voor de B230FK een compressieverhouding van 8.7:1Ik ga ervanuit, dat je een B230FK hebt, zo niet, moet je even het juiste type blok plaatsen.
Dit is dan een theoretischewaarde, zoals Pierre al eerder aangaf, volgens het datapocket waarvan ik de link eerder al plaatste.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 00:29 #1252738 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Verschillen

Baseman schreef : Volgens het datapocket, geldt voor de B230FK een compressieverhouding van 8.7:1Ik ga ervan uit, dat je een B230FK hebt, zo niet, moet je even het juiste type blok plaatsen.
Dit is dan een theoretische waarde, zoals Pierre al eerder aangaf, volgens het datapocket waarvan ik de link eerder al plaatste.

De compressieverhouding en de compressiedruk zijn twee verschillende zaken.
Haal dat maar niet door elkaar.
De compressieverhouding is Vc + Vs / Vc
Vc = volume compressieruimte = volume boven de zuiger in BDP
Vs = volume van de zuigerslag van ODP naar BDP

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 00:35 #1252739 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Oei
Hallo Timen

wp001 schreef : De compressieverhouding is Vc + Vs / Vc

Je bedoelt: (Vc + Vs )/ Vc
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 01:13 #1252740 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hetzelfde
Dat is precies hetzelfde Mathy, alleen een iets andere schrijfwijze.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 07:32 #1252743 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee, vermenigvuldigen en delen gaat voor optellen en aftrekken.
Vc + Vs / Vc is met deze regel dus eigenlijk Vc + (Vs / Vc). En das wat anders dan (Vc + Vs) / Vc.
Domme vraag wellicht, maar waarom is de compressiedruk hoger dan de compressieverhouding ? Bij een turbomotor speelt de turbo nog geen rol bij een meting mbv startmotor lijkt mij. Temperatuurverhoging lijkt me ook niet de hoofdoorzaak. Zit er een vaste omrekenfactor tussen de compressieverhouding en de compressiedruk ? En wat is de compressiedruk voor onze B2xx blokken (turbo, non-turbo en heron kop) en whiteblocks ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 07:49 #1252745 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic compressieverhouding vs compressiedruk
Henk de compressie verhouding is een vast opgegeven verhouding.De compressie druk is datgene wat je meet.De compressie druk veranderd dus als de kleppen niet goed meer sluiten bijvoorbeeld.De compressie verhouding veranderd bijvoorbeeld als de kop word gevlakt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 08:20 #1252747 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BAR
Mijn 230Fk is toevallig nét gemeten en had 10,1 BAR.
Niet slecht bij zo'n 400.000 klilometer?
Doordat de kleptiming niet goed stond, hadden we eerst 6 BAR!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 08:34 #1252750 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom
Maar waarom is de compressiedruk bij een goede motor (kleppen ok, zuigerveren ok) niet gelijk aan de compressieverhouding ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD