Hoe poelie van stuurpomp demonteren?!

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2009 19:40 #1250005 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Moeilijk

struis schreef : .
Afgebroken prop/restant eraf trekken met een trekker.

Dat is nu net een van de problemen. Het eind van de naaf is niet bereikbaar. De naaf van de poelie valt helemaal weg in het pomphuis, daar krijg je dus nooit de poten van de poelietrekker achter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2009 23:16 #1250026 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Trekkers
Daar heb je speciale trekkers voor.
Ik kan zo gouw even geen fototje op het web vinden, desgewenst maak ik morgen even een foto van één van mijn trekkers.
Kan niet bestaat niet............

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2009 23:50 #1250035 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slijptol flexen?
Wat Variomagic schrijft lijkt mij naar verhouding het gemakkelijkst. De pomp verwijderen zodat je overal goed bij kan en de restanten van de poelie eraf slijpen met een flex. Tot zo dicht mogelijk op de as. En dan met een dremel ofzo een sneetje (of twee) in het resterende poeliestuk. Dan wil het er toch wel af zou je denken. Het lijkt mij ook geen drama als je de as daarmee licht raakt, die nieuwe poelie die komt vast genoeg te zitten als ik alles zo lees. En anders van die loctite ertussen, misschien zit dat er nu ook wel tussen als het zo vast zit...

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2009 00:40 #1250040 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Pomp afdichting
Alles kan, zolang je de pomp-afdichting maar niet beschadigd.
Bij gedemonteerde pomp; inlaat/uitlaat tegen slijpstof beschermen!!!!!!!!!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2009 17:27 #1252009 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic poelie
De nieuwe poelie zit er inmiddels op. Ik heb de pomp uitgebouwd en omdat de poelie niet met een trekker los ging heb ik de naaf langs de as afgeslepen waarna ik hem er zo af kon halen. vervolgens as en nieuwe poelie goed schoongemaakt. De pomp een uur in de diepvries gelegd, vervolgens de poelie warm gestookt en in een grote bankschroef voorzichtig erop gedrukt. Hij ging helaas niet verder dan de helft. Poelie weer gedemonteerd, het naafgat met een ronde vijl bewerkt om de laatste oneffenheden weg te werken en bij een hernieuwde poging ging hij er zonder veel geweld op. Vervolgens heb ik voor de zekerheid nog waterdun vloeibaar borgmiddel aangebracht. Op de as en poelienaaf een controlestreepje aangebracht met witte lak om te zien of de poelie niet t.o.v. de as zou gaan verdraaien en vervolgens de zaak weer ingebouwd. Inmiddels alweer ruim 1500 km gereden zonder problemen. Volvo had hier echter wel een betere constructie voor kunnen verzinnen, bv d.m.v. een conische as met borgmoer of een as met spie en borgmoer. Verwisseling met de pomp in de auto zou dan ook geen probleem zijn. Maar ja, wanneer gaat zo'n poelie nu kapot?! Het is mij een raadsel maar het lijkt erop dat er een scheur is ontstaan waar de naaf van de poelie in de poelieschijf is geperst. Het is maar een blikken constructie en in combinatie met de ouderdom dan net zo'n zeldzaam gevalletje....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2009 22:48 #1252051 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pompje van de sloop
Bij de sloop vind je alle pompjes voor een krats... met gemonteerde poulie.
Ik zou het wel weten...
Peter
Lobbes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2009 10:30 #1252090 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zal ik een volgende keer
Dat zal ik een volgende keer zeker overwegen en kan ik iedereen aanbevelen!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC