Hoe poelie van stuurpomp demonteren?!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2009 16:38 #1076806 door V700 register
Hoe poelie van stuurpomp demonteren?! is gemaakt door V700 register
Gisteravond is de poelie van de stuurpomp van mijn 940 SE rondom de bevestigingsnaaf afgescheurd! Weg stuurbekrachtiging en koken natuurlijk....Verder gelukkig geen zichtbare schade en de pomp draait nog/zit niet vast en er is ook geen olie weg.
Kan iemand kort aangeven hoe de poelie het gemakkelijkst van de pomp te halen is? Kan ik de pomp in de auto laten zitten? Is een trekker nodig?
Morgen krijg ik een nieuwe poelie en ik heb nogal haast met de reparatie omdat ik de auto nodig heb. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet, Rob 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2009 14:39 #1249720 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vraag voor Henk?
Echt zo´n vraag voor henk 940LPT, Hij zal de vraag wel gemist hebben. Trouwens, ik heb het weleens geprobeerd om die poelie te vervangen maar het was geen succes. De poelie is zo slap dat hij slingerde als een gek. Daarna wel wat gericht maar fraai vond ik het niet. Ik zou je aanraden een complete andere pomp te monteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2009 14:57 #1249721 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ??
Ik weet nog niet of me hiervoor vereerd moet voelen :) Kan me zo niet indenken waarom ik hier iets zinnigs over kan zeggen, anders had ik het al wel gedaan (had m al gelezen). Heb hier zelf geen enkele ervaring mee.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2009 15:44 #1249730 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Jammer

henk 940LPT schreef : Heb hier zelf geen enkele ervaring mee.

Jammer, ik dacht meteen aan jou. Wellicht zijn er anderen die zo´n operatie al eens tot een goed einde gebracht hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2009 15:47 #1249732 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helpen
Om toch een beetje te helpen: Hoe zit die poelie vast op de as ? Gekrompen of conisch met een moer ? Denk dat je in beide gevallen een trekker nodig hebt. Als die er niet op past moet je demonteren, mogelijk alleen de pomp los van de motor, slangen aangesloten laten ? Misschien krijg je zo toch genoeg ruimte voor een trekker ?
Heb je misschien een foto van hoe de as er nu uitziet ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2009 16:38 #1249737 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dremel
Zoals ik het lees zit alleen de naaf nog op de pomp. De poelie is immers bij de naaf afgebroken.
Mijn ervaring met een V440 pomp is dat er geen trekker tussen naaf en pomp past. Destijds heb ik daarom de poelie rondom weggeslepen en vervolgens met een dremel met een mini-slijpschijfje een sleufje in de naaf gemaakt. De spanning was er toen af en ik kon hem er zo vanaf pakken. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2009 18:37 #1249753 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oorzaak
Wellicht ook verstandig om te kijken of je iets van een oorzaak kunt vinden. Mij lijkt dat zoiets niet zomaar afbreekt. Poelie op krukas en pomp staan/stonden goed uitgelijnd, V snaar niet te strak ? Juiste snaar gebruikt ?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2009 08:23 #1249974 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Niemand?

Extra schreef : Kan iemand kort aangeven hoe de poelie het gemakkelijkst van de pomp te halen is? Kan ik de pomp in de auto laten zitten? Is een trekker nodig?
Groet, Rob 

Niemand die dat echt weet?  Heeft iemand een doorsnede van de bevestigingsconstructie? Een andere pomp is toch wel wat te gemakkelijk als je al een nieuwe poelie gekocht hebt.

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2009 13:33 #1249982 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Schuift er gewoon op ......
Ooit hebben we bij mijn auto de servopomp vervangen.Nieuwe pomp bestelt en aan de job begonnen.Pomp gedemonteerd en vervolgens riemschijf met een poelietrekker trachten af te trekken.Kregen de schijf met geen enkele mogelijkheid van de pompas af.Opgezocht en toen bleek er een speciaal Volvo-gereedschap voor te bestaan en vermits m'n maat een freak is op gebied van gereedschap heeft deze dat besteld.Na een hele tijd is dat geleverd en weer de pomp gedemonteerd en vervolgens de riemschijf verwijderen...tenminste dat dachten we! Niets was minder waar, we zijn er zelfs in geslaagd de speciale trekker stuk te draaien zonder dat de schijf bewoog.Vervolgens maar een nieuwe riemschijf besteld en die blijkt "gewoon" op de pompas geschoven te moeten worden, nou ja het was een perspassing die minimaal taps loopt. Vervolgens getracht de riemschijf te persen op de pompas met hetzelfde gereedschap maar we kregen de schijf er wel op maar niet ver genoeg.Ten einde raad ben ik maar met pomp en schijf naar de dealer geweest om de schijf er te laten oppersen en vervolgens zelf gemonteerd.
In mijn ogen kan je dus best bij aankoop van een nieuwe pomp gelijk de riemschijf bijbestellen en door de leverancier ook laten oppersen.
Groeten,Hedwig

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2009 16:02 #1249993 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Ik dan
Pomp uitbouwen.
Afgebroken prop/restant eraf trekken met een trekker.
Nieuwe pouly warm maken en erop krimpen,(gelijk hierna een natte lap er tegenaan houden om te koelen) als je het niet vertrouwd Loctite 648 gebruiken.
In elk geval geen kracht op de as uitoefenen, dat kost nl een pomp

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC