Motor oververhit ?! startmotor geeft geen kik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2009 14:46 #1244825
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stel dat
(ik ben geen technicus):
- we een stevig relais nemen
- een temperatuur sensor op de startmotor als relais onderbreker maken
- een permanente verbinding met de accu maken naar dat relais
- aansluiten op het normale circuit
Dan zou je toch een aardig eind moeten kunnen komen?
Of is dit onzin?
Aan het aantal gevallen te zien is het het experiment wel waard.
Groet
- we een stevig relais nemen
- een temperatuur sensor op de startmotor als relais onderbreker maken
- een permanente verbinding met de accu maken naar dat relais
- aansluiten op het normale circuit
Dan zou je toch een aardig eind moeten kunnen komen?
Of is dit onzin?
Aan het aantal gevallen te zien is het het experiment wel waard.
Groet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2009 17:01 #1244835
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad een bekend probleem
Inderdaad een bekend probleem. Ik heb het met diverse auto's meegemaakt of er van gehoord.
De bendix die wordt aangedreven door het startrelais op de startmotor slijt en er hoopt zich vuil op bij de contacten.
Zeker bij warme motor (uitzetting) ontstaat er dan nogal eens slecht contact in het startrelais en gebeurt er helemaal niets.
Laten afkoelen helpt bijna altijd.
Enige oplossing: startrelais (laten) reviseren is een effectieve aanpak gebleken.
Groet, Lieme Huib

De bendix die wordt aangedreven door het startrelais op de startmotor slijt en er hoopt zich vuil op bij de contacten.
Zeker bij warme motor (uitzetting) ontstaat er dan nogal eens slecht contact in het startrelais en gebeurt er helemaal niets.
Laten afkoelen helpt bijna altijd.
Enige oplossing: startrelais (laten) reviseren is een effectieve aanpak gebleken.
Groet, Lieme Huib

20-08-2009 17:59 #1244841
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Bekend probleem, onbekende oplossing
Dit heeft m'n 740 D24T ook wel eens. Sinds de startonderbreker er uit is is het minder, maar perfect is het nog niet.
Nu is het ergste geval het vasthouden van de sleutel in stand 3 tot de antenne weer in is en dan slaat ie aan. Bij de D24 werkt in dergelijke gevallen het aan de + hangen van het startrelais perfect, waar ik dus ook een 'rood draadje' voor in de wagen heb liggen.
De oplossing heb ik helaas nog van niemand doorgekregen, startmotor en contactslotschakelring vervangen werkt voor geen meter. Dure acties en 0.0 resultaat. Bij witje (de oude 740) hebben we op een gegeven moment een extra relais er tussen gezet. Deze laten schakelen door het contactslot en het schakeldeel de + van de accu aan het startrelais laten schakelen. Smerige oplossing, maar werkt wel. Bij deze wagen hebben we dat niet gedaan, daar andere oorzaken eerst uitgesloten moesten worden. (vond ik)
Nu is het ergste geval het vasthouden van de sleutel in stand 3 tot de antenne weer in is en dan slaat ie aan. Bij de D24 werkt in dergelijke gevallen het aan de + hangen van het startrelais perfect, waar ik dus ook een 'rood draadje' voor in de wagen heb liggen.
De oplossing heb ik helaas nog van niemand doorgekregen, startmotor en contactslotschakelring vervangen werkt voor geen meter. Dure acties en 0.0 resultaat. Bij witje (de oude 740) hebben we op een gegeven moment een extra relais er tussen gezet. Deze laten schakelen door het contactslot en het schakeldeel de + van de accu aan het startrelais laten schakelen. Smerige oplossing, maar werkt wel. Bij deze wagen hebben we dat niet gedaan, daar andere oorzaken eerst uitgesloten moesten worden. (vond ik)
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2009 20:40 #1244855
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic beetje arrogant: ik heb de oplossing??
Ik heb na lange ritten precies hetzelfde verschijnsel gehad.
Het bleek de electromagneet te zijn die de pignon in de startkrans schiet.
Door vervuiling wordt de ruimte tussen het huis en de magneet steeds kleiner, om vervolgens na uitzetting door stevige verwarming gewoon vast te blijven zitten. De magneet demonteren, opschuren en weer in de huls terugplaatsen, licht invetten en de klus is geklaard. Bij een revisie vinden deze handelingen ook plaats.
Onze vriendelijke Ferwerda in Meppel had net zo'n gevalletje bij de hand en de electrotechneut heeft mij precies laten zien hoe het werkte.
Peter
Lobbes
Het bleek de electromagneet te zijn die de pignon in de startkrans schiet.
Door vervuiling wordt de ruimte tussen het huis en de magneet steeds kleiner, om vervolgens na uitzetting door stevige verwarming gewoon vast te blijven zitten. De magneet demonteren, opschuren en weer in de huls terugplaatsen, licht invetten en de klus is geklaard. Bij een revisie vinden deze handelingen ook plaats.
Onze vriendelijke Ferwerda in Meppel had net zo'n gevalletje bij de hand en de electrotechneut heeft mij precies laten zien hoe het werkte.
Peter
Lobbes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2009 21:38 #1244861
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Revisie startmotor geplanned
Hartelijk dank voor alle reacties, 14 september gaat auto voor een beurt en dan gaat de startmotor direct voor een revisie kost ca. 100 euro.
Vandaag ging alles goed ook na de beide ritten naar en van miojn werk, maar ja het was danook een stukje koeler dan gisteren.
groeten
Anno
Vandaag ging alles goed ook na de beide ritten naar en van miojn werk, maar ja het was danook een stukje koeler dan gisteren.
groeten
Anno
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2009 22:46 #1244870
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic startmotor vervangen?
Hoe zit het nu? Er zijn ook mensen bij die de startmotor vervangen hebben en dat hielp niet. Als je de startmotor vervangt vervang je dan ook de pignon en electromagneet?
Rob
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2009 22:50 #1244987
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pignon en magneet
juist de pignon en magneet dienen vervangen of alleen maar schoongemaakt te worden
Peter
Lobbes
Peter
Lobbes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2011 12:05 #1319884
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic startproblemen in relatie tot warmte
Ha Anno,
Een reactie uit onverwachte hoek; ik ken het probleem van mijn Smart; motor warm/heet en bij starten geen geluid uit de startmotor. Na een uur; starten zonder problemen, ook meermaals. Volgens ANWB man voor 85 % zeker een oververhitte startmotor waarbij de koolborstel(s) even geen contact maakt. Structurele oplossing zou een revisie van de startmotor zijn. Ik heb echter twijfel over de 15 %; als ik de motor heet laat draaien en uitschakel, start hij wel keer op keer. Ik denk en informeer verder maar misschien ben jij geholpen met de diagnose van de ANWB.
mvg
Walther
Een reactie uit onverwachte hoek; ik ken het probleem van mijn Smart; motor warm/heet en bij starten geen geluid uit de startmotor. Na een uur; starten zonder problemen, ook meermaals. Volgens ANWB man voor 85 % zeker een oververhitte startmotor waarbij de koolborstel(s) even geen contact maakt. Structurele oplossing zou een revisie van de startmotor zijn. Ik heb echter twijfel over de 15 %; als ik de motor heet laat draaien en uitschakel, start hij wel keer op keer. Ik denk en informeer verder maar misschien ben jij geholpen met de diagnose van de ANWB.
mvg
Walther
Moderators: Jerry Stam