Motor oververhit ?! startmotor geeft geen kik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Thuisgekomen auto geparkeerd en uitgedaan en daarna weer hetzelfde de startmotor gaf weer geen kik.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn het lijkt haast op iets van een temperatuur beveiliging oid
groeten
Anno
Volvo 780 uit 1991 met een B230FT+ in het vooronder
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
kan 1 van de volgende 3 dingen zijn:
* startmotorrelais aan het overleiden ( volgende keer even met de houtensteel van de hamer een tik erop geven, vaak start 'ie dan wel)
* contactslotschakelaar versleten.
* er zit ergens een hoofdstroomrelais (zal wel in de zekeringkast zitten, achter de asbak.) dat ding kan ook kapot zijn/gaan. ik ben er zelf nog niet uit welke dat is. (can't be bothered to look for it.)
mijn auto heeft dezelfde symptomen. al 2j. ik heb al een nieuwe startmotor gemonteerd, geen verbetering ( nu heb ik dus een reserve...) ik heb al een nieuwe contactslotschakelaar gemonteerd, geen verbetering (heb ik dus nu ook een reserve...)
om het startprobleem toch definitief te omzeilen heb ik gewoon onder het dashboard een drukknop gemaakt welke direct aan accu en aan startmotorrelais zit.
Mijn startprocedure: alarm/startbeveiliging eraf, contact aan, drukknop indrukken, draaien! Nooit meer problemen.... geen elegante oplossing, maar het werkt wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Iedere tankbeurt duurde minimaal 10 miniuten met geopende motorkap, dichte motorkap 20 minuten. Ik heb in ieder geval genoeg rustpauzes gehad tijdens de rit.
Groet
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Of je laat de motor draaien.bstolker schreef : In Rimini naar de Volvo dealer geweest, die zei, start motor of contactslot. Na een dagje in de garage was het probleem verholpen zeiden ze, helaas, voor de terugreis was het weer terug.
Iedere tankbeurt duurde minimaal 10 miniuten met geopende motorkap, dichte motorkap 20 minuten. Ik heb in ieder geval genoeg rustpauzes gehad tijdens de rit.
Groet
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
bij +30 is het gewoon niks..
gewoon Kap open en wachten.
Maar... maar.. ik kwam Volvomannen tegen bij de Ikea en die hadden hetzelfde probleem bij de 340.
De Wegenwacht had hen de volgende tip aan de hand gedaan.
Overbrug het startrelais (op de startmotor) tijdelijk met een dikkere stroomkabel. Daardoor krijgt de startmotor even een beetje meer prik en gaat ie wel.
Of het werkt?
Ik weet het niet want ik heb het nog niet geprobeerd. Maar hij had er al velen mee geholpen zei hij. Dus wellicht de moeite waard om te proberen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Probeer een aantal keer na elkaar te starten.
Dus starten, sec. wachten en weer starten (Soms wel op tot 7x).
Als dit na een paar keer lukt zijn de contacten van het startrelais/koolborstels te veel ingebrand, dit geeft een te hoge weerstand.
Begin van het einde.
Vaak evt. tijdelijk te verhelpen door 'opschuren' contactvlakken of door plaatsen nieuw relaiskapje.
Euvel komt vaker aan het licht bij warmte.
(PS: controleer + en - aansluitingen op oxide, immers hogere weerstand, geen 'stroming')
Gr.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
@Jeroen, de wegenwacht tip is nuttig maar erg lastig bij een PRV motor, alleen al een tikje tegen de start motor levert ofwel vieze kleren ofwel verbande handen op. Wat ik wel merkte is dat als alle stroomverbruikers uitgeschakeld staan, de motor eerder start. Dat lijkt dus het verhaal te bevestigen.
Groet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Bij mij heb ik op een gegeven moment de startonderbreker stekker van de Volvo Guard I, die is te vinden door de dikke roze draad achter de asbak te volgen, stekker losgehaald en wat denk je.... helemaal geoxideerd.
Stekker losgehaald en goed schoon gemaakt, starten en lopen. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Het wordt achter de asbak ook behoorlijk heet vandaar dat het probleem 'warmte gevoelig' leek te zijn.
Het is een heel andere insteek, maar misschien de moeite van het proberen waard.
 
GG,
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- antoine kollee (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.