Motor oververhit ?! startmotor geeft geen kik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2009 21:03 #1075882 door V700 register
Motor oververhit ?! startmotor geeft geen kik is gemaakt door V700 register
Vandaag iets opmerkelijks meegemaakt met het hete weer. Na het boodschappen doen buitentemp 30°C + gaf de startmotor geen kik en dus ook geen klik. Accu was nog gewoon vol, lampen, radio, ventilatie alles werkte normaal.  Uiteindelijk na 10 -20 maal geprobeert te starten, de startmotor gaf totaal geen sjoege de ANWB gebeld. Na een minuut of 10 nog maar eens geprobeert en wonderlijk genoeg starten en lopen.
Thuisgekomen auto geparkeerd en uitgedaan en daarna weer hetzelfde de startmotor gaf weer geen kik.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn het lijkt haast op iets van een temperatuur beveiliging oid
groeten
Anno
Volvo 780 uit 1991 met een B230FT+ in het vooronder

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2009 21:22 #1244771 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bekend probleem.kan 1 van
bekend probleem.
kan 1 van de volgende 3 dingen zijn:
* startmotorrelais aan het overleiden ( volgende keer even met de houtensteel van de hamer een tik erop geven, vaak start 'ie dan wel)
* contactslotschakelaar versleten.
* er zit ergens een hoofdstroomrelais (zal wel in de zekeringkast zitten, achter de asbak.) dat ding kan  ook kapot zijn/gaan. ik ben er zelf nog niet uit welke dat is. (can't be bothered to look for it.)
mijn auto heeft dezelfde symptomen. al 2j. ik heb al een nieuwe startmotor gemonteerd, geen verbetering ( nu heb ik dus een reserve...) ik heb al een nieuwe contactslotschakelaar gemonteerd, geen verbetering (heb ik dus nu ook een reserve...)
om het startprobleem toch definitief te omzeilen heb ik gewoon onder het dashboard een drukknop gemaakt welke direct aan accu en aan startmotorrelais zit.
Mijn startprocedure: alarm/startbeveiliging eraf, contact aan, drukknop indrukken, draaien! Nooit meer problemen.... geen elegante oplossing, maar het werkt wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2009 21:40 #1244776 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic automaat?
Daar zit toch ook een schakelaar in om alleen te starten in P?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2009 22:28 #1244783 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelfde probleem B280F
In Rimini naar de Volvo dealer geweest, die zei, start motor of contactslot. Na een dagje in de garage was het probleem verholpen zeiden ze, helaas, voor de terugreis was het weer terug.

Iedere tankbeurt duurde minimaal 10 miniuten met geopende motorkap, dichte motorkap 20 minuten. Ik heb in ieder geval genoeg rustpauzes gehad tijdens de rit.

Groet

Bert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2009 23:07 #1244787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet uit zetten

bstolker schreef : In Rimini naar de Volvo dealer geweest, die zei, start motor of contactslot. Na een dagje in de garage was het probleem verholpen zeiden ze, helaas, voor de terugreis was het weer terug.

Iedere tankbeurt duurde minimaal 10 miniuten met geopende motorkap, dichte motorkap 20 minuten. Ik heb in ieder geval genoeg rustpauzes gehad tijdens de rit.

Groet

Bert

Of je laat de motor draaien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2009 23:47 #1244794 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Et Tu Brutus
Ja hoor hier hetzelfde, bij de Ikea natuurlijk..
 bij +30 is het gewoon niks..
 gewoon Kap open en wachten.
Maar... maar.. ik kwam Volvomannen tegen  bij de Ikea en die hadden hetzelfde probleem bij de 340.
 De Wegenwacht had hen de volgende tip aan de hand gedaan.
Overbrug het startrelais (op de startmotor) tijdelijk met een dikkere stroomkabel. Daardoor krijgt de startmotor even een beetje meer prik en gaat ie wel.
Of het werkt?
 Ik weet het niet want ik heb het nog niet geprobeerd. Maar  hij had er al velen mee geholpen zei hij. Dus wellicht de moeite waard om te proberen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2009 01:46 #1244796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inbranden
Hoi,
Probeer een aantal keer na elkaar te starten.
Dus starten, sec. wachten en weer starten (Soms wel op tot 7x).
Als dit na een paar keer lukt zijn de contacten van het startrelais/koolborstels te veel ingebrand, dit geeft een te hoge weerstand.
Begin van het einde.
Vaak evt. tijdelijk te verhelpen door 'opschuren' contactvlakken of door plaatsen nieuw relaiskapje.
Euvel komt vaker aan het licht bij warmte.
(PS: controleer + en - aansluitingen op oxide, immers hogere weerstand, geen 'stroming')
Gr.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2009 08:17 #1244797 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motor laten draaien?
Daar wordt je niet populair door als je LPG aan het tanken ben, heb ik gemerkt.
@Jeroen, de wegenwacht tip is nuttig maar erg lastig bij een PRV motor, alleen al een tikje tegen de start motor levert ofwel vieze kleren ofwel verbande handen op. Wat ik wel merkte is dat als alle stroomverbruikers uitgeschakeld staan, de motor eerder start. Dat lijkt dus het verhaal te bevestigen.

Groet

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2009 08:18 #1244798 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic andere insteek...
Het probleem is mij al langere tijd bekend, vooral als de motor warm is niet willen starten, helemaal geen kick of klik. ANWB, dealer wisten het ook niet....
Bij mij heb ik op een gegeven moment de startonderbreker stekker van de Volvo Guard I, die is te vinden door de dikke roze draad achter de asbak te volgen, stekker losgehaald en wat denk je.... helemaal geoxideerd.
Stekker losgehaald en goed schoon gemaakt, starten en lopen. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Het wordt achter de asbak ook behoorlijk heet vandaar dat het probleem 'warmte gevoelig' leek te zijn.
Het is een heel andere insteek, maar misschien de moeite van het proberen waard.

GG,

• antoine kollee (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2009 12:08 #1244809 door antoine kollee (GAST)
Beantwoord door antoine kollee (GAST) in topic Bij mij exact hetzelfde
Bij mij exact hetzelfde probleem. Warm weer en pompstationnetje in Z-Frankrijk en vervolgens een half uur met de motorkap open. Was inmiddels een standaardprocedure geworden. Probleem gemeld bij de dealert en deze gaven aan dat dit een vaak voorkomend euvel is (zie meerdere topics hierover op dit forum). Dealer heeft een rechtstreekse verbinding gemaakt vanaf de startmotor, kostenloos (is natuurlijk in 5 min gepiept maar toch goede service). Procedure is nu: auto op contact zetten en rechtstreeks met deze stroomkabel op accu de handel starten. Niet elegant maar zeer effectief. Het komt bij mij overigens maar echt een paar keer per jaar voor als het echt warm is.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC