geen grip op stotteren

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2009 22:27 #1074885 door V700 register
geen grip op stotteren is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
Ik kamp sinds een week of 4 precies met een probleem met mijn Volvo, een 940 Polar Estate met B230FK LPT motor uit 1998 met inmiddels 283000 km op de klok. Het gaat om het stotteren en inhouden van de motor. Ik rijdt niet op gas. Het ene moment zoeft de auto over de weg als nooit tevoren en het andere moment istie aan het bokken. Je kunt er geen pijl op trekken Na heel veel over dit onderwerp op dit forum te hebben gelezen en ook actie te hebben ondernomen zal ik deze akties even opsommen:
  • Bougies vervangen
  • Bougiekabels en bobine kabel vervangen door originele Volvo kabels(had ik al in januari gedaan maar deze kloon kabels bleken niet betrouwbaar)
  • Verdelerkap en rotor vervangen
  • Benzinefilter vervangen
  • De benzineverstuivers laten reinigen
  • Bobine doorgemeten
  • vacuumslang van benzinedrukregelaar vervangen, tevens alle andere slangen geconroleerd op scheurtjes
  • eventueel aanzuigen van valse lucht door mijn garagist laten controleren (ook hij geeft aan dat het een zoekplaatje wordt om de fout te vinden)
  • Luchtfilter vervangen
  • ong.4 jaar geleden het benzinepomp relais vervangen.
Als ik zo lees dan blijven er eigenlijk nog een paar zaken over die ik zou moeten controleren:
  • Benzindedrukregelaar
  • Benzinepomp
  • Knock sensor
  • Lambda sonde
Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik hiermee aanmoet omdat het probleem zich op willekeurige momenten voordoet (of is het juist een van bovengenoemde zaken die inherent zijn aan de willekeur?)
Tevens vraag ik mij af of het verstandig is de Volvo dealer te bellen en een afspraak met ze te maken om een diagnose via ODB2, wellicht (mijn kennis schiet hier te kort) kunnen zij zien of de knock sensor of lamda sonde de juiste of onjuiste meetwaarde laten zien. Mijn garagist beschikt niet over de juiste meetapparatuur hiervoor. Omdat de hier voorgestelde oplossingen zo divers van aard zijn zou ik willen vragen wat jullie ervan vinden om eens bij de Volvo dealer te gaan buurten. (Henk heeft in het topic schokken en inhouden hier al zinnige dingen over gezegd)Overigens denk ik dat zij (gezien het feit hoe vaak problemen van deze aard zich voordoen) behoorlijk wat ervaring moeten hebben opgedaan m.b.t deze problematiek.
 Ik hoor graag van jullie.
Groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2009 23:46 #1240121 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eindtrap
Dat was de schuldige bij mij van het inhouden...nevenverschijnsel was tevens een dansende toerenteller...

groet en succes met die soms tot wanhoop drijvende storing...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2009 23:49 #1240123 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eindtrap?
@Rudiger wat bedoel je met eindtrap?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2009 23:54 #1240124 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eindtrap
Een soort vonkversterker heb ik begrepen.. Krijgt zijn signaal meen ik van de BDP sensor, Bij mij gelokaliseerd bestuurderskant schutbord naast mijn luchtfilter.
aanvulling±:
Verschillende Volvo garages hebben zichover het probleem gebogen. Uiteindelijkis de storing tijdens een sleuteldag bij door een monteur bij Carlo Smit te Gemertopgelost! Aanrader om daar je Volvo eens te laten onderzoeken!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2009 23:58 #1240126 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic O.k.
ah o.k. thnx, dan is het me duidelijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 00:32 #1240130 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Useless.

rklok schreef : Tevens vraag ik mij af of het verstandig is de Volvo dealer te bellen en een afspraak met ze te maken om een diagnose via ODB2, wellicht (mijn kennis schiet hier te kort) kunnen zij zien of de knock sensor of lamda sonde de juiste of onjuiste meetwaarde laten zien.

Useless, want de 940 heeft geen OBD2 systeem, enkel een OBD plug.Ik ben bezig met een vernieuwde versie van de stekker, tot die tijd kun je natuurlijk altijd naar de dealer om eens te zien wat ze kunnen doen, maar meestal lukt het niet met een 940.
Waar kom je vandaan (ongeveer, als je liever je woonplaats niet post, maar per PB mag ook)?
Heb je de temperatuursensor (ECT) doorgemeten?( www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/10790 )
Er zit schuim aan de binnenkant van je bovenkap van je luchtfilterhuis. Als dat los raakt, 'waait' het tegen je luchtmassameter aan. Controleer dat stuk van de inlaat eens.
De benzinedrukregelaar zit voorop je injectorrail. Er loopt een vacuumslangetje van de drukregelaar, naar je gasklephuis.Trek de slang eens van de drukregelaar en controleer of het slangetje erg naar benzine ruikt. Volgens mij doet ie het, of niet, maar niet af en toe. Dus in mijn optiek kan dat het niet zijn, maar goed, niet geschoten....enfin.
Op welke momenten loopt ie rot?Per individuele rit, of loopt ie 10 kilometer prima, en begint het ge-emmer dan?Altijd na dezelfde afstand/tijd?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 06:39 #1240141 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Warm
Keurig, nieuwe discussie gestart. Gelijk ook al een hoop reacties zie ik. Is het echt random bij warme en koude motor ? Of zoals Bas ook vroeg, eerst geen problemen en bij warme motor (en warme starts) wel problemen ?
/edit: Zag in je rijtje dat brandstofpomprelais al vervangen was. Daar had ik nog een opmerking over gemaakt, die maar verwijderd. /end edit

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 09:47 #1240150 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambdasonde
Ik was na lang zoeken klaar met een nieuwe, originele lambdasonde.
Zelfde perikelen, zelfde zoektocht. Ik lees alleen nergens of je lambda-lampje gaat branden...
Joost 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 09:59 #1240152 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Joost
Joost, jij had die problemen toch alleen op LPG (Vialle LPi) ? Of ook op benzine ?Een originele Volvo sonde is het beste wellicht ook voor benzine.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 10:24 #1240153 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic brandstofpomp relais
Als het brandstofpomprelais aan het overlijden is wil dat ook nog wel eens rare symptomen geven. Misschien ook even checken.

groetjes Bouke

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC