Welke motorolie in een 945 lpt?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je slaat de spijker op de kop dit is wat mijn garagehouder ook zij.scaniar164 schreef : Gewoon 10w40.
Deze motoren zijn niet ontwikkeld in het 5w40 tijdperk.(andere toleranties mbt spelingen)
En een 10w40 van een premium merk is perfect voor een turbo.
Met de 5 w40 kan je lekkages krijgen.
Tuurlijk zijn er mensen die hier anders over denken....
groet chris
volsyntheet is erg duur maar gaat langer mee, dan ververs ik liever 2x met halfsyntheet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daar heb je gelijk in Robert. Er is zoveel geschreven over olie en wat het beste is (hier & alle andere fora werelwijd) op den duur weet je niet meer wat nu het "juiste" is.robertm schreef : <u>Gewoon uitproberen, experimenteren, en je merkt vanzelf of er verschil is of niet. </u>
Robert
Mijn B6304 loopt nu op 15W40 en bij koude start is het een verademing (nu bij 6C s'ochtends): geen hard getik, de olie zit gewoon al/nog bovenin. Op de snelweg (DLD) bij een kruissnelheid (150) en pittig accelereren loopt de motor een stuk minder rauw, gewoon "smooth" . Alleen, de stationair loop is iets minder rustig, maar goed daar keek ik naar toen de motor lekker warm was van het autobahn stuk. S'avonds na een ritje was de stationair loop weer netjes. Maar het tikken met warme motor is (dus) nog niet weg, daar baal ik van. Vandaag nog met "mijn" garagist over gesproken, want ik was op zoek naar Tunap 327, maar die raadde mij de ATF methode aan.
Ik vind het grote nadeel van 5w40 bij een koude start het harde tikken (al is het maar een seconde),en er is geen/amper smering op dat moment dat de motor dit het hardst nodig heeft. Het olieverbruik bij een 5W40 is stukken hoger, dit is een feit daar is men het toch wel over eens ( de zonderlingen daar gelaten).
Het nadeel van de 15W40 zou het toepassingsgebied bij lage (<-5) temperaturen zijn, daar ben ik nog niet achtergekomen (in relatie tot Volvo) , immers de 15W40 van 15 jaar geleden is de moderne niet, deze gedraagt zich (blijkbaar) anders.
Voorlopige conclusie: de 5W40 hoef ik niet meer (dat staat wel vast), maar of een 15W40 nu het beste is...in dit onvoorspelbare nederlandse weer alhoewel, in de zomer kan het toch ook weer zeikheet zijn (niet met ECC) en dan volstaat 5W40 weer niet, denk maar aan al die caravanrijders in frankrijk, dan heb je juist een 15W40 nodig!
Ik ga binnenkort voor de scheut ATF en dan wisselen voor een (magnatech) 10W40
groet,
Mischa
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoe kom je daar nu bij? Ze hebben toch allebei viscositeits getal 40?Volvo960_1993 schreef : r) anders.
alhoewel, in de zomer kan het toch ook weer zeikheet zijn (niet met ECC) en dan volstaat 5W40 weer niet, denk maar aan al die caravanrijders in frankrijk, dan heb je juist een 15W40 nodig!
Voorlopige conclusie: de 5W40 hoef ik niet meer (dat staat wel vast), maar of een 15W40 nu het beste is...in dit onvoorspelbare nederlandse weer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
VErik schreef : Op dit moment is 5W40 half- of volsyntheet wel zo'n beetje de meest gebruikte olie.
Het is een echte all rounder welke geschikt is voor heel veel motoren, uitzonderingen zoals de VAG PD TDI's daargelaten en met een temperatuurbereik dat voldoet voor het hele jaar.
Mooi dun in koude toestand en dus maar een zeer korte grenssmering vlak na de start en even dik als b.v. een 15W40 in warme toestand.
@ mischa, 5 (W= winter, koud) is een singlegrade met een viscociteitsgetal 5, koud.
....40 is een singlegrade met een viscositeitsgetal 40, warm (100 gr. C)
De mix van deze 2 maakt een multigrade 5W40.
Hoe groter het verschil tussen de getallen des te groter de viscositeitsindex, 5--40 0f 15--40 of.....
De viscositeitsindex zegt iets over het temperatuurbereik en een grote index haal je alleen bij een semi- of volsynthetische olie.
Omdat de smeerfilm van een (semi) syntheet veel sterker is dan van een minerale olie kan een dunnere koude olie gebruikt worden en dat is nou precies wat je wil.
In warme toestand maakt het, zoals al gezegd, niks uit. Beide 40.
Groet,
Erik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Groet Martin
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Met Kroon halfsyntheet 10W40 (mijn eerste eigen verversing) bleef er bij de koude start, elke ochtend, de stoters een aantal seconden tikken. Na circa 30 seconden was dat wel weg.
Na de volgende verversing, met Kroon 5W40 volsyntheet, was dat tikken direct weg, bleef het weg en is het nooit meer teruggekomen. Loop altijd erg netjes: het enige probleem van die auto waren de voortdurende backfires, wat niet aan de olie heeft gelegen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.