Welke motorolie in een 945 lpt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 11:15 #1230268 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 5w40 volsyntheet
Ik heb in mijn vorige en huidige B200FT altijd volsynthetische 5W40 van Kroon gebruikt. Met volle tevredenheid trouwens. Ik rijd bovengemiddeld vaak snel (na goed warmrijden) en ik heb nog nooit problemen gehad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 20:11 #1230326 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie

scaniar164 schreef : Gewoon 10w40.
Deze motoren zijn niet ontwikkeld in het 5w40 tijdperk.(andere toleranties mbt spelingen)
En een 10w40 van een premium merk is perfect voor een turbo.
Met de 5 w40 kan je lekkages krijgen.
Tuurlijk zijn er mensen die hier anders over denken....

groet chris

Je slaat de spijker op de kop  dit is wat mijn garagehouder ook zij.
volsyntheet is erg duur maar gaat langer mee, dan ververs ik liever 2x met halfsyntheet  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 20:28 #1230332 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 10W40
is een halfsynthetische olie. Is best goed en heeft ook een goed reinigende werking. Minerale olie zou ik echter niet voorschrijven voor de 6 cilinders in lijn en een turbo. Maar ja, dat is mijn mening en ervaring. Ik geef de voorkeur voor deze motoren met een synthetische olie, zie eerdere postings. De 6 in lijn heb ik nog niet geprobeerd met een half syntheet. Verschil na de oliewissel in de loop was er met een volsyntheet olie niet na de turbo diesel. Ik zou het gewoon zelf een paar keer uitproberen zoals ik ook meldde. Dan kom je het te weten met je motor. Met de V6-en en 4 cilnders ongeblazen merkte ik geen verschil tussen syhthetisch of halfsyntheet, en nauwelijks mineraal met de V6 of het was verbeelding. Ik gebruik gewoon een halfsyntheet (10W40) voor de V6 of vol synthetisch (5W40). De turbo uiteindelijk uitsluitend synthetisch (5W30 of 5W40), ook na een revisie. De 6 in lijn 5W40. Gewoon uitproberen, experimenteren, en je merkt vanzelf of er verschil is of niet.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 20:48 #1230338 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic km interval
Ik rij hooguit 20dkm per jaar. Mijn synthetische olie vervang ik ongeveer eens in de 2 jaar (dus om de 30-40dkm), oliefilter om de 15 met daarna bijvullen. Ik denk dat qua kmstand je met synthetische olie nog wel grotere intervallen aan kunt houden (zeker bij lpg) maar ik vervang toch om de 2 jaar ivm de veroudering.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 21:36 #1230355 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Enige juiste in deze:

robertm schreef : <u>Gewoon uitproberen, experimenteren, en je merkt vanzelf of er verschil is of niet. </u>
Robert

Daar heb je gelijk in Robert. Er is zoveel geschreven over olie en wat het beste is (hier &amp; alle andere fora werelwijd) op den duur weet je niet meer wat nu het "juiste" is.
Mijn B6304 loopt nu op 15W40 en bij koude start is het een verademing (nu bij 6C s'ochtends): geen hard getik, de olie zit gewoon al/nog bovenin. Op de snelweg (DLD) bij een kruissnelheid (150) en pittig accelereren loopt de motor een stuk minder rauw, gewoon "smooth" . Alleen, de stationair loop is iets minder rustig, maar goed daar keek ik naar toen de motor lekker warm was van het autobahn stuk. S'avonds na een ritje was de stationair loop weer netjes. Maar het tikken met warme motor is (dus) nog niet weg, daar baal ik van. Vandaag nog met "mijn" garagist over gesproken, want ik was op zoek naar Tunap 327, maar die raadde mij de ATF methode aan.
Ik vind het grote nadeel van 5w40 bij een koude start het harde tikken (al is het maar een seconde),en er is geen/amper smering op dat moment dat de motor dit het hardst nodig heeft. Het olieverbruik bij een 5W40 is stukken hoger, dit is een feit daar is men het toch wel over eens ( de zonderlingen daar gelaten).
Het nadeel van de 15W40 zou het toepassingsgebied bij lage (&lt;-5) temperaturen zijn, daar ben ik nog niet achtergekomen (in relatie tot Volvo) , immers de 15W40 van 15 jaar geleden is de moderne niet, deze gedraagt zich (blijkbaar) anders.
Voorlopige conclusie: de 5W40  hoef ik niet meer (dat staat wel vast), maar of een 15W40 nu het beste is...in dit onvoorspelbare nederlandse weer alhoewel, in de zomer kan het toch ook weer zeikheet zijn (niet met ECC) en dan volstaat 5W40 weer niet, denk maar aan al die caravanrijders in frankrijk, dan heb je juist een 15W40 nodig!
Ik ga binnenkort voor de scheut ATF en dan wisselen voor een (magnatech) 10W40
groet,
Mischa

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2009 21:58 #1230457 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoezeuw?

Volvo960_1993 schreef : r) anders.
Voorlopige conclusie: de 5W40  hoef ik niet meer (dat staat wel vast), maar of een 15W40 nu het beste is...in dit onvoorspelbare nederlandse weer

alhoewel, in de zomer kan het toch ook weer zeikheet zijn (niet met ECC) en dan volstaat 5W40 weer niet, denk maar aan al die caravanrijders in frankrijk, dan heb je juist een 15W40 nodig!

Hoe kom je daar nu bij? Ze hebben toch allebei viscositeits getal 40?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 02:39 #1230474 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ??????

VErik schreef : Op dit moment is 5W40 half- of volsyntheet wel zo'n beetje de meest gebruikte olie.
Het is een echte all rounder welke geschikt is voor heel veel motoren, uitzonderingen zoals de VAG PD TDI's daargelaten en met een temperatuurbereik dat voldoet voor het hele jaar.
Mooi dun in koude toestand en dus maar een zeer korte grenssmering vlak na de start en even dik als b.v. een 15W40 in warme toestand.

@ mischa, 5 (W= winter, koud) is een singlegrade met een viscociteitsgetal 5, koud.
                ....40 is een singlegrade met een viscositeitsgetal 40, warm (100 gr. C)
De mix van deze 2 maakt een multigrade 5W40.
Hoe groter het verschil tussen de getallen des te groter de viscositeitsindex, 5--40 0f 15--40 of.....
De viscositeitsindex zegt iets over het temperatuurbereik en een grote index haal je alleen bij een semi- of volsynthetische olie.  
Omdat de smeerfilm van een (semi) syntheet veel sterker is dan van een minerale olie kan een dunnere koude olie gebruikt worden en dat is nou precies wat je wil. 
In warme toestand maakt het, zoals al gezegd, niks uit. Beide 40. 

Groet,
Erik 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 12:31 #1230502 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eigenlijk
Eigenlijk is een 0W40 dus nog het beste begrijp ik jouw verhaal ?

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 14:00 #1230520 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic Viscositeitsverbeteraars
Bij een groter viscositeits-bereik zijn des te meer viscositeitsverbeteraars nodig. Deze zorgen ervoor dat bij hogere temperatuur de relatief dunne olie, zeg 0w of 5w, een zekere mate van viscositeit behoudt. Dit zijn wat ik begrepen heb vrij lange molecuul-ketens die dus ook vrij snel stuk gaan. Dit heeft als gevolg dat na een paar duizend kilometer je 5w40 olie nog maar bijv. 5w25 olie is. Bij een wat oudere motor met slijtage kan dit tot olie verbruik leiden. Syn-olie heeft minder viscosieteitsverbeteraars nodig dan mineraal. Mijn olie keuze 10w40 syn.
Groet Martin
&#160;
&#160;

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 08:35 #1230944 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Raar
Mijn ervaring met mijn V90 was juist tegengesteld...
Met Kroon halfsyntheet 10W40 (mijn eerste eigen verversing) bleef er bij de koude start, elke ochtend, de stoters een aantal seconden tikken. Na circa 30 seconden was dat wel weg.
Na de volgende verversing, met Kroon 5W40 volsyntheet, was dat tikken direct weg, bleef het weg en is het nooit meer teruggekomen. Loop altijd erg netjes: het enige probleem van die auto waren de voortdurende backfires, wat niet aan de olie heeft gelegen...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC