Welke motorolie in een 945 lpt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2009 22:33 #1230143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Site met interessante artikelen over olie
Tja wat is wijsheid, elk voordeel heb ze nadeel geldt hier ook. Ik kwam een leuke site tegen met interesante artikelen: <a href=" www.amt.nl/web/Archief/Smeermiddelen/Personenautos.htm "> www.amt.nl/web/Archief/Smeermiddelen/Personenautos.htm www.amt.nl/web/Archief/tonen-archief/De-...-motor-2004-0708.htm ">
En verder: ik heb de olie nu 2 keer laten verwisselen bij de APK garage, ik moet ze toch eens vragen wat ze voor olie gebruiken... ;-)Omdat ik dadelijk wat met de turbo ga experimenteren komt dat misschien ook wel wat nauwer. Ik wil wel 10W40 erin hebben eigenlijk, dat staat ook in mijn instructieboekje. Maar het mag wel halfsynthetische zijn als het maar voldoet aan API SJ of ACEA A2/A3. Staat er ook bij... Dat is een stuk goedkoper, dan kan ik voor de zekerheid wel wat vaker de olie verversen.... Maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2009 22:49 #1230145 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Volgens mij gooien ze er bij de meeste dealerts gewoon 0W40 in toch ?Goede (merk) olie is inderdaad erg duur. Ik kan er geschikt aan komen, maar de olie die ik erin heb kost bij het tankstation vrolijk 22 euro per liter. Dat ga ik er niet voor betalen. Had even in de bouwmarkt gekeken, daar heb je ook merk olie (bijv. Esso bij de Praxis) voor een euro of 35 per 4 liter. Volsynthetisch, en volgens de specificaties niet echt slechter dan de Mobil olie die ik er nu in heb (beide zelfde moederbedrijf, Exxon Mobil).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2009 22:50 #1230146 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oliewissel.

scaniar164 schreef : [Onderbouw je opmerking eens als je hier zo zeker van bent....

Dat kan, denk ik.
Ik heb jaren lang, ongeveer 300.000km een turbo gereden. Weliswaar een diesel maar ook bij een diesel wordt bij zware belasting de uitllaat van de turbo donkerrood. Ik heb zo'n beetje alle olien geprobeerd en merkte dat bij vol syntetische olie de motor na de olievervangingstermijn nog goed liep. Dat wil zeggen nadat de olie dan is vervangen er weinig verschil in de loop te ontdekken is. Bij minerale olie was het verschil gewoon groot; liep onregelmatiger en zwaarder tegen de verversingstermijn. Nadat ik de turbo diesel had laten reviseren (500.000km), een nieuwe motor dus, ontdekte ik ook dat de motor beter liep op een synthetische olie met minder verschil in loop na de olieverversing dan met minerale olie. Dat zijn mijn ervaringen. Met een turbo motor. Verschil in dunne of dikke olie heb ik niet kunnen ontdekken met de turbo, wel tussen minerale olie of syntetische. Na de oliewissel merkte ik het verschil. Probeer het zelf eens uit na een oliewissel van 8000km bij een turbo diesel of 20.000km bij een benzine turbo motor zou ik zeggen. Ik verneem je ervaringen graag. Gewoon een tijdje uitproberen.
Ik heb inmiddels 900.000km met Volvo gereden en dit zijn mijn ervaringen:
D24 Turbo diesel: synthetisch. Klaar. Punt.
D24 Diesel: mineraal, syntetisch, geen verschil.
Benzine/LPG: B21A, B27E, B280F, B280E, B230F B230E: synthetissch, mineraal, geen verschil.
B6304F benzine/LPG: Synthetisch. Nooit een andere olie nog geprobeerd.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2009 23:05 #1230147 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En 15 W 40 dan?
Ik doe er altijd 15 W 40 in, zonder problemen overigens. Kan iemand me vertellen waarom er zo de nadruk wordt gelegd op 10 of 5 W40? Ik ben benieuwd naar de argumenten erachter.
Groeten,  Ad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2009 23:31 #1230152 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dikte
Ad,
De dikte maakt niet zo veel uit (mijn ervaring), behalve bij heel koude temperaturen. Mineraal of syntheet maakt wel verschil bij een turbo. Het zijn mijn ervaringen. Een turbo wordt gewoon gloeiend heet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2009 00:21 #1230155 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke olie......

henk 940LPT schreef : Volgens mij gooien ze er bij de meeste dealerts gewoon 0W40 in toch ?

Op dit moment is 5W40 half- of volsyntheet wel zo'n beetje de meest gebruikte olie.
Het is een echte all rounder welke geschikt is voor heel veel motoren, uitzonderingen zoals de VAG PD TDI's daargelaten en met een temperatuurbereik dat voldoet voor het hele jaar.
Mooi dun in koude toestand en dus maar een zeer korte grenssmering vlak na de start en even dik als b.v. een 15W40 in warme toestand.
Het verschil tussen minerale en (semi) synthetische olie zit hem in de moleculaire samenstelling van de basisolie.
Een volsyntheet heeft een lange en gelijkmatige molecuulstructuur en dat kan zo zijn omdat de olie zo "gemaakt" wordt en dus wat duurder is.
Een minerale olie is zeg maar een natuurlijke olie die van zichzelf niet zo'n lange en gelijkmatige molecuulstructuur heeft.
De lange molecuulstructuur geeft ook de hoge temperatuurbestendigheid bij de semi- en volsynthetische olie omdat deze minder snel en pas bij een hogere temperatuur ontleed t.o.v. een minerale olie.
Zwaar of zwaarder belaste motoren zoals de turbo's zijn dus beter af met een semi- of volsyntheet.
Kijk maar eens op de site van Kroon olie naar de voorgescheven olie voor een LPT.
Minerale olie en volsyntheet 5W40 kan allebei maar de service interval is anders.
Het additievenpakket bepaalt de "kwaliteit" en de eigenschappen van de olie m.b.t. reinigende werking, oplossend vermogen etc.
Een fabel is dat er lekkages ontstaan door het gebruik van een semi- of synthetische olie op zich.
Wat wel zo is, is dat afzettingen rond assen en keerringen, waarbij de afzetting een onderdeel is van de totale afdichting, oplossen door deze olieën en er vervolgens een lekkage kan ontstaan of problemen met hydraulische klepstoters.
Daarom wordt ook wel gezegd dat je een motor die altijd op minerale olie gelopen heeft, niet zomaar op semi- of synthetische olie moet zetten.

Groet,
Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2009 07:06 #1230159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals
Zoals aangegeven, heeft synthetische olie een groter temperatuurbereik met de juiste viscositeit tov minerale olie. Als bovengrens is 40 (of 30) voor ons nederlanders meestal goed genoeg. Ons klimaat is niet heet en onze volvo's rijden de 24uur van Le Mans ook niet. En met 40 komen 5 en 10 (en ook 0) als ondergrens in beeld. Lagere getallen geeft voordelen bij koude, olie is dunner dus makkelijker starten.Dat laatste kon ik wel duidelijk merken bij mijn Ford Fiesta, startte bij -10 een stuk beter met synthetisch dan met minerale olie. Vergelijking was wel 5W10 respectievelijk 10W40 ??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2009 09:02 #1230172 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zware belasting

VErik schreef : De lange molecuulstructuur geeft ook de hoge temperatuurbestendigheid bij de semi- en volsynthetische olie omdat deze minder snel en pas bij een hogere temperatuur ontleed t.o.v. een minerale olie.
Zwaar of zwaarder belaste motoren zoals de turbo's zijn dus beter af met een semi- of volsyntheet.

Volvo geeft dus aan dat bij zware belasting juist een 15W40 olie gebruikt moet worden,kijk maar in het instructieboekje. De 5W40 is toepasbaar tot 40 C en de 15W40 komt tot buiten de schaal. Discussie <a href="/node/24381">hier</a>
groet,
Mischa

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2009 10:48 #1230180 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Belasting

Volvo960_1993 schreef :

VErik schreef : De lange molecuulstructuur geeft ook de hoge temperatuurbestendigheid bij de semi- en volsynthetische olie omdat deze minder snel en pas bij een hogere temperatuur ontleed t.o.v. een minerale olie.

Volvo geeft dus aan dat bij zware belasting juist een 15W40 olie gebruikt moet worden,kijk maar in het instructieboekje. De 5W40 is toepasbaar tot 40 C en de 15W40 komt tot buiten de schaal. Discussie <a href="/node/24381">hier</a>
groet,
Mischa

Hoi Mischa,
ik ken de discussie en heb daar ook gereageerd. Als je met "juist een 15W40" de Castrol High Milage bedoelt dan zeg ook ik, niet doen. Al snap ik de gedachte wel.
Overigens zeg ik hierboven niks over een bepaald type, merk of de viscositeit van de olie. Mijn verhaal is algemeen want zoveel mensen zoveel meningen.
Het instructieboekje gaat uit van de stand der zaken toen. Inmiddels zijn er nieuwe(re) typen olie op de markt die prima voldoen.
Ook de volsynthetische 5W40 die jou garagehouder gebruikt en warm even dik/dun is als de 15W40.
Maar waarom bij zware belasting een 15W40? Wat is dat eigenlijk, zware belasting? Dit heeft te maken met de koude start en de eerste opwarmfase daarop volgend. Dit is de fase waarin een motor slijt en vervuild. Iedereen weet dat veel korte ritjes slecht is voor een motor.
Een iets dikkere olie, zeg maar de 15W....., heeft koud een wat sterkere film en zal onder zware omstandigheden wat een koude start is --&gt;&gt; grenssmering, daarom wat beter voldoen.
Als een motor eenmaal op bedrijfstemperatuur is, wat iets anders is dan de koelwatertemperatuur, kan je eigenlijk wel stellen dat er van motorslijtage, bij normaal weggebruik, vrijwel geen sprake meer is.

Groet,
Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2009 16:38 #1230194 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraag bij Castrol
Ik heb de vraag bij castrol neergelegd,en kreeg het volgende antwoord:
Geachte heer Schout,De Castrol High Mileage 15W-40 is een minerale olie welke een stolpunt heeft van -30°CJa het kan problemen geven bij bv -15°C wanneer er een 5W-40 gevraagd is.Veel motoren laten een 15W-40 toe, maar vaak zien we in de boekjes dat de olie diktes zijn aangegeven in een temperatuur tabelletje.met vriendelijke groet / kind regards Gerti te Grotenhuis Technical Advisor Castrol Smeermiddelen 
Zover ik begreep hebben de "modernere" nieuwe motoren nauwere toleranties, en krijgen daarom het advies 5W40 mee. 
Voor de volvo niet echt een probleem,en het was deze winter wel koud,maar -30 dat is niet gehaald.
Ik heb de 15W40 er sinds gisteren inzitten,en een ding valt op,hij is stiller met starten. Ervaringen met olieverbruik heb ik nog niet.
groet,
Mischa

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC