Castrol 15W40 high mileage (toch nog een vraagje...)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Je kan je bijna geen beroerdere olie voorstellen voor de B6xx4 motoren... ten eerste veel te dik, ten tweede mineraal, waarvoor deze motoren nooit zijn bedoeld.
Wil je met ontstellende snelheid je klepsytoters aan hun eind helpen, dan moet je vooral deze olie erin stoppen en de motor eventjes flink warmstoken.
De beste olie voor je motor heb je er vermoedelijk nu inzitten: 5W40 volsyntheet is het ideaal voor deze motoren, al is het wat kostbare olie. De reinigende eigenschappen zorgen ervoor, dat je motor inderdaad aardig schoon geworden zal zijn, en mogelijk heb je daardoor vuil in een klepstoter gekregen. Mogelijk ook was die stoter sowieso aan z'n eind en heeft de schone olie het laatste zetje gegeven... Maar een spoelbeurt (forte of ATF) kan mogelijk ook een einde aan het getik maken.
De enige olie waarmee ik GEEN tikkende stoters in de V90 had, ook niet bij een koude start na enkele dagen stilstand, is nu juist die 5W40 volsyntheet...
Overigens, als je toch wilt oevrstappen, doe dan nu eerst een wissel met een halfsyntheet en ga daarna pas over op minerale olie. Mineraal en volsyntheet verdragen elkaar erg slecht, waardoor je beter geen directe oevrstap vand e ene op de andere wissel kunt maken. Ook niet bij de andersom weg: van mineraal (of onbekend!) ook nooit direct op volsyntheet overstappen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Driekwart liter ATF toegevoegd, en dan af en toe ritjes maken, 1km of zo, met de automaat in L en tussen 4500 en 5500rpm draaien. Dat klinkt heel erg, maar deze motoren kunnen dat aan. Dat doe je af en toe met de ATF nog in het carter. Na 1000km aftappen, olie is echt donker (!!) en afvullen met 5W40. Resultaat: een strak stationair lopende motor en geen of minder getik meer van de kleppen. Door die hoge toerentallen gaan de kleppen wat ronddraaien en slijten ze in op de zitting en wordt vuil rond de klepsteelgeleiders verwijderd waardoor ze soepeler op en neer bewegen. Het is een 4 kleppen motor en de klepstelen zijn vrij dun en daarmee is de veerspanning van de klepveren vrij laag en wordt een soepele sluiting van de kleppen wat kritisch. (In de competitiewereld worden soms dubbele veren gebruikt om de sluiting snel en zonder terugslag te laten verlopen). Af en toe "gewoon" een km of zo met hoge RPM's draaien doet wonderen met deze motoren. Ik heb deze truuk niet van mijzelf maar eens gelezen op Swedishbricks board. De tip klonk mij aannemelijk en ik heb gemerkt dat hij daadwerkelijk effect heeft.
Succes,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vreemd, waarom heeft Volvo hier niets over te melden?Willem van Strik lidnr 328 schreef : ABSOLUUT NIET DOEN!
Je kan je bijna geen beroerdere olie voorstellen voor de B6xx4 motoren... ten eerste veel te dik, ten tweede mineraal, waarvoor deze motoren nooit zijn bedoeld.
Wil je met ontstellende snelheid je klepsytoters aan hun eind helpen, dan moet je vooral deze olie erin stoppen en de motor eventjes flink warmstoken.
De beste olie voor je motor heb je er vermoedelijk nu inzitten: 5W40 volsyntheet is het ideaal voor deze motoren, al is het wat kostbare olie. De reinigende eigenschappen zorgen ervoor, dat je motor inderdaad aardig schoon geworden zal zijn, en mogelijk heb je daardoor vuil in een klepstoter gekregen. Mogelijk ook was die stoter sowieso aan z'n eind en heeft de schone olie het laatste zetje gegeven... Maar een spoelbeurt (forte of ATF) kan mogelijk ook een einde aan het getik maken.
De enige olie waarmee ik GEEN tikkende stoters in de V90 had, ook niet bij een koude start na enkele dagen stilstand, is nu juist die 5W40 volsyntheet...
Overigens, als je toch wilt oevrstappen, doe dan nu eerst een wissel met een halfsyntheet en ga daarna pas over op minerale olie. Mineraal en volsyntheet verdragen elkaar erg slecht, waardoor je beter geen directe oevrstap vand e ene op de andere wissel kunt maken. Ook niet bij de andersom weg: van mineraal (of onbekend!) ook nooit direct op volsyntheet overstappen!
Ik waardeer ieders aandeel in een discussie als deze, maar zijn dit aannames of feiten? Mijn 960 liep perfect op 10W40 en nadat de garagist er 5W40 gooide,kreeg ik getik. Oudere motoren kunnen prima 15W40 aan, ik lees juist meer problemen met motoren met het gebruik van 5W40. Wat ik dus veelal lees: "Juist met het gebruik van een 15W40 liep de motor beter en geen olieverbruik". Volvo raad ook het gebruik van 15W40 aan bij zware belasting...
Wat zie ik nu over het hoofd?
groet,
Mischa
(ik haal de meeste info uit engelstalige sites)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Geen tikkende kleppen....
Belangrijk:goed merk en lange stukken rijden en bij korte stukken vroegere verversing.
Bij tikkende kleppen beetje atf erbij en dan na 4000 km weer een olie wissel.
Hema olie doet het ook erg goed bij een roffel heb ik ervaren.......10w40
- Nieuw lid
-
- Nieuw lid
-
Ten tweede: een 15W40 is veel te dik om snel je klepstoters te bereiken, met als gevolg JUIST dat ze langer blijven tikken. Of er een druppeltje blijft hangen bovenin na een nacht speelt geen rol: het tikken is pas weg nadat de klepstoter geheel met olie gevuld is.
10W40 volsyntheet zou een prima olie voor de 960 zijn (let wel: dat is GEEN ouderwetse motor!) maar is helaas bij de meeste merken niet verkrijgbaar, vandaar de stap naar 5W40.
Wat ik vermoed, is dat er in jouw geval vanaf een vrij smerige motor een volsyntheet is ingegooid, waardoor er grote hoeveelheden vuil zijn losgeweekt, en iets van dat vuil is blijven hangen in een klepstoter. Een spoelbeurt met ATF of Forte kan dat waarschijnlijk nog wel verhelpen.