Castrol 15W40 high mileage (toch nog een vraagje...)

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 22:08 #1072873 door V700 register
Het forum uitgespit, en een oud draadje gevonden. In dit draadje vroeg Evdborn of het gebruik van 15W40 zin heeft,maar daar is in het betreffende draadje nooit antwoord op gekomen.
Quote: <div class="content">Is dit wat ??? <div class="grey%20mBot5"> Castrol GTX High Mileage is een minerale SAE 15W-40 motorolie die speciaal samengesteld is voor motoren die meer dan 100.000 kilometer gedraaid hebben. Het speciale additievenpakket helpt de levensduur van de motor verder verlengen. Castrol GTX High Mileage wordt met name aanbevolen voor benzinemotoren. Bevat speciaal ontwikkelde additieven om de elasticiteit van motorafdichtingen in stand te houden. </div> <div class="lightGreenBold%20mBot5">Voordelen van Castrol GTX High Mileage - unieke anti-slijtage formule beschermt de motor tegen slijtage waardoor de levensduur van de motor verlengd wordt- verbeterde elasticiteit van de afdichtingen vermindert de kans op olielekken- lager olieverbruik- milieuvriendelijk door verminderd olieverbruik en gereduceerde uitlaatemissies. </div> </div> Dus nu vraag..is dit idd wat?
Ik heb nu een tikkende klepstoter, maar pas nadat de garagist (geheel tegen mijn wensen in!) er 5W40 in had geflikkerd.
Ik heb het er nog met Bouke over gehad, en die was er niet direct enthousiast over (15W40,niet het merk), maar bij mij kriebelt het nog.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 22:24 #1229945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mineraal
Ik heb het idee, zonder het met échte feiten te kunnen onderbouwen echter, dat minerale olie niet zo geweldig is. Beter is volgens mij half-syntheet of volledig synthetisch.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 22:26 #1229946 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt
15W40 lijkt mij een beetje aan de dikke kant, 5W40 moet zonder problemen kunnen. Zou denk ik voor syntethische olie gaan voor een 6-in-lijn, geen minerale olie. Om bovenstaande overwegingen lijkt het mij niets (howel ik m besef dat ik weinig feiten inbreng).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 22:28 #1229947 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben het toen gewoon gaan
Ik ben het toen gewoon gaan gebruiken, ik ververs de olie pas na 1 jaar, nou rijdt de dame ook maar 7 a 8 duizend per jaar. Ik ben tevreden, maar goed echt een goede referentie cq verschillen kan ik met zo weining km niet aangeven. Hij rookt niet en verbruikt geen olie.
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 22:29 #1229948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hydraulische
Hydraulische klepstoters van jou 960 uit 1993 vraagt om een 1/2 synth 10W40.
15W40 gaat wel in de zomer maar in de winter net even te dik zodat bij koude start kleppen gaan tikken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 09:52 #1229978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo specs

960 estate 1996 schreef : Hydraulische klepstoters van jou 960 uit 1993 vraagt om een 1/2 synth 10W40.
15W40 gaat wel in de zomer maar in de winter net even te dik zodat bij koude start kleppen gaan tikken.

<a href=" www.customers.volvocars.com/owners/docs/...3_960/93960_8_6.html ">hier staat  de olie specificatie voor een Volvo 960 1993 en 10W40 komt in het schemaatje niet voor. Het tikken heb ik juist met 5W40 gekregen.
Dat de olie aan de dikke kant is dat klopt, maar toch nog toepasbaar tot -15. De 5W40 is zo dun,die loopt na de motor afgezet is weer naar beneden, dus bij het starten komt het tikken ook weer.
Nu schijnt de dikkere olie juist wel bovenin te blijven zitten. Wel is het zo dat 5W40 een hoger reinigend vermogen heeft.
Ik vindt het wel het proberen waard.
groet,
Mischa

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 11:14 #1229986 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke of wat voor olie ...........
heb je tot nu toe gebruikt?
Zoals je al aangeeft heeft een synthetische 5W40  een hoger reinigend vermogen i.v.m. het andere dope pakket.
Mogelijk probleem is nu dat "vuil" is losgekomen en in de zeer kleine boring van de klepstoter zit.
Ik neem aan dat het probleem niet "direct" naar voren kwam maar na een paar 1000 km rijden.

Groet,
Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 11:47 #1229995 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic V90 handleiding
In mijn V90 handleiding staat de 10w/40 olie wel aangegeven. Bij extremer gebruik, veel in de bergen rijden, duitse autobahn kilometers, kun je 15w/40 gebruiken en bij temperaturen boven nul zelfs 20w/40.
Groet Martin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 19:46 #1230045 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Testje gedaan
Gewoon als prakticum 3 borrelglaasjes met 5/10/15W40 in de vriezer gezet. Na een uurtje of 2 gekeken, en bij -20 C zijn alle 3 lekker dik geworden.
Het gedrag is wel typisch, de 5W40 was uiteraard nog het meest vloeibaar, en de 10 &amp; 15W40 daar zat niet echt veel verschil tussen,maar...2 keer roeren (binnen 1 sec) in de 15W40 en deze was gelijk veel vloeibaarder, waarschijnlijk door dope(s)? De10W40 vertoonde dit gedrag niet.
Allemaal niet erg wetenschappelijk, maar ik was gewoon nieuwsgierig naar de praktijk.
De Castrol high mileage geeft verder ook geen "vorstwaarschuwing" maar goed als je mbv statistieken de gemiddelde temperatuur in NL bekijkt komen echt koude periodes &lt;-10 C (bijna) niet voor.
Morgen nieuwe bougies erin, nieuw filter en de Castrol erin. Nu zullen sommige denken "wat wil die vent daar mee bereiken" maar dat is simpel: geen/amper olieverbuik, en bij het openen van de motorkap alleen het "geritsel" van de injectoren horen en een tevreden spinnende 6 in lijn.
Ik heb een filmpje gemaakt van de motor nu, en dan morgen zal ik beide op youtube zetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2009 07:33 #1230089 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Deze winter
Hallo Mischa

Volvo960_1993 schreef : ... als je mbv statistieken de gemiddelde temperatuur in NL bekijkt komen echt koude periodes &lt;-10 C (bijna) niet voor.

Maar daar is deze winter nog niet in verwerkt. 
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD