Castrol 15W40 high mileage (toch nog een vraagje...)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Quote: <div class="content">Is dit wat ??? <div class="grey%20mBot5"> Castrol GTX High Mileage is een minerale SAE 15W-40 motorolie die speciaal samengesteld is voor motoren die meer dan 100.000 kilometer gedraaid hebben. Het speciale additievenpakket helpt de levensduur van de motor verder verlengen. Castrol GTX High Mileage wordt met name aanbevolen voor benzinemotoren. Bevat speciaal ontwikkelde additieven om de elasticiteit van motorafdichtingen in stand te houden. </div> <div class="lightGreenBold%20mBot5">Voordelen van Castrol GTX High Mileage - unieke anti-slijtage formule beschermt de motor tegen slijtage waardoor de levensduur van de motor verlengd wordt- verbeterde elasticiteit van de afdichtingen vermindert de kans op olielekken- lager olieverbruik- milieuvriendelijk door verminderd olieverbruik en gereduceerde uitlaatemissies. </div> </div> Dus nu vraag..is dit idd wat?
Ik heb nu een tikkende klepstoter, maar pas nadat de garagist (geheel tegen mijn wensen in!) er 5W40 in had geflikkerd.
Ik heb het er nog met Bouke over gehad, en die was er niet direct enthousiast over (15W40,niet het merk), maar bij mij kriebelt het nog.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
15W40 gaat wel in de zomer maar in de winter net even te dik zodat bij koude start kleppen gaan tikken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a href=" www.customers.volvocars.com/owners/docs/...3_960/93960_8_6.html ">hier staat de olie specificatie voor een Volvo 960 1993 en 10W40 komt in het schemaatje niet voor. Het tikken heb ik juist met 5W40 gekregen.960 estate 1996 schreef : Hydraulische klepstoters van jou 960 uit 1993 vraagt om een 1/2 synth 10W40.
15W40 gaat wel in de zomer maar in de winter net even te dik zodat bij koude start kleppen gaan tikken.
Dat de olie aan de dikke kant is dat klopt, maar toch nog toepasbaar tot -15. De 5W40 is zo dun,die loopt na de motor afgezet is weer naar beneden, dus bij het starten komt het tikken ook weer.
Nu schijnt de dikkere olie juist wel bovenin te blijven zitten. Wel is het zo dat 5W40 een hoger reinigend vermogen heeft.
Ik vindt het wel het proberen waard.
groet,
Mischa
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals je al aangeeft heeft een synthetische 5W40 een hoger reinigend vermogen i.v.m. het andere dope pakket.
Mogelijk probleem is nu dat "vuil" is losgekomen en in de zeer kleine boring van de klepstoter zit.
Ik neem aan dat het probleem niet "direct" naar voren kwam maar na een paar 1000 km rijden.
Groet,
Erik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Groet Martin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het gedrag is wel typisch, de 5W40 was uiteraard nog het meest vloeibaar, en de 10 & 15W40 daar zat niet echt veel verschil tussen,maar...2 keer roeren (binnen 1 sec) in de 15W40 en deze was gelijk veel vloeibaarder, waarschijnlijk door dope(s)? De10W40 vertoonde dit gedrag niet.
Allemaal niet erg wetenschappelijk, maar ik was gewoon nieuwsgierig naar de praktijk.
De Castrol high mileage geeft verder ook geen "vorstwaarschuwing" maar goed als je mbv statistieken de gemiddelde temperatuur in NL bekijkt komen echt koude periodes <-10 C (bijna) niet voor.
Morgen nieuwe bougies erin, nieuw filter en de Castrol erin. Nu zullen sommige denken "wat wil die vent daar mee bereiken" maar dat is simpel: geen/amper olieverbuik, en bij het openen van de motorkap alleen het "geritsel" van de injectoren horen en een tevreden spinnende 6 in lijn.
Ik heb een filmpje gemaakt van de motor nu, en dan morgen zal ik beide op youtube zetten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.