Een LPT en het mysterie van de verdwijnende koelvloeistof ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 21:09 #1223872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe kachelkraan , aan de
nieuwe kachelkraan , aan de buitenkant zie je er niks aan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 21:53 #1223882 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kop beschadigd
Klopt inderdaad; bij de derde en vierde cylinder liepen wat kleine "krasjes" maar ik weet niet of dat alles was. Of de kop poreus was weet ik eigenlijk niet, zal de goeroe vragen of hij dat heeft kunnen constateren.
Moet toch binnenkort de e-fan terugzetten :)
Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 23:26 #1223895 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kachelkraan.....
Kachelkraan, hmm...
Waarom weet ik niet, maar op zicht zou ik best willen dat het de kachelkraan is.. "aan de buitenkant zie je er niks aan"... OK. Maar waar blijft de koelvloeitstof dan? Ondertussen vul ik toch echt het lege expansievat bij tot 1 cm boven minimum na ongeveer 250 km snelweg... Verdamping?...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 23:41 #1223899 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toen ik mijn koppakking
toen ik mijn koppakking vervangen had nam ie ook nog wat , al was dat een stuk minder geworden

toen de kachelkraan vervangen en geen verbruik meer (al dik 20000km niet meer)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 23:56 #1224113 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo, Miscchien goed om
Hallo,
Miscchien goed om bepaalde zaken uit te sluiten. Weet je zeker dat de koppakking nu goed is? Als je een compressie-meting doet moet je dit toch kunnen vaststellen. Anders kun je bij een APK-man ook altijd dat apparaat wat hij gebruikt om in de uitlaat jouw CO en CO2 en verbranding enzo te meten eens in je koelvloeistoftankje laten hangen (wel boven de koelvloeistof uiteraard, dan kun je meten of er substanties die normaal in je verbrandingskamers thuis horen nu ook in je koelvloeistofsysteem terecht zijn geraakt), dan kun je uitsluiten dat het met de koppakking of turbo te maken heeft.
Groet, Frans

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 12:08 #1225093 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic koelstofverdwijning.......
Ik was even op zoek naar dit topic.
Ik ben nu met een 945 lpt van een vriend bezig welke ook last heeft van koelvloeistof verlies. We kwamen ook wat koelwater in de olie tegen nadat de motor heel even had gelopen. He, een lekke koppakking? Nee, het bleek de warmtewisselaar tussen het blok en het oliefilter te zijn.
Ik heb dit eerder aan de hand gehad bij de auto van Rob de Vries en ik heb het vermoeden dat dit een onderdeel is wat wel vaker over het hoofd word gezien. Het enige nadeel is dat ze voor de warmtewisselaar bij de dealer E 250,-- vragen, dus ff proberen is ook lastig.
Het opsporen is ook lastig omdat als het ding niet zo erg maar wel consequent lekt, de koelvloeistof gewoon in de hete motorolie verdampt en via de carterontluchting wordt afgevoerd.
Misschien heeft iemand wat aan deze info.

groetjes Bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 12:35 #1225099 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekken
Ik heb ook een olie lekkage daar. Heb bij het filter wel de O-ring ingesmeerd met nieuwe olie voor montage, dus dat zou het niet mogen zijn. Binnenkort nieuw oliefilter monteren. De olie tast trouwens ook de koelwaterslangen onder het oliefilter aan, als je pech hebt barsten die.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 12:40 #1225100 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zichtbaar
Als ik binnenkort toch een nieuw filter monteer en mn koelvloeistof vervang zou ik ook de olie kunnen verversen (zit toch al weer ongeveer aan de termijn) en meteen de wisselaar kunnen demonteren en inspecteren. Bouke, weet jij nog of er iets aan de kapotte wisselaar te zien was ??

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 12:44 #1225102 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Niks te zien
Dat is het lullige, dat er vanaf de buitenkant niks aan te zien was. Na demontage hebben we het getest door met een tuinslang druk op het watergedeelte te zetten en te kijken of er water uit het oliegedeelte kwam. Dit was het geval, maar ik weet niet zeker of deze test 100% is, omdat het zo kan zijn bij hele kleine lekkages dat deze zich openbaren onder thermische belasting.

Groet Bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2009 12:14 #1225185 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tuinslang
Ik heb geen idee hoe het onderdeel eruit ziet maar misschien is een tuinslang niet de beste manier om er druk op te zetten.Het kan zo maar zijn dat er rond de 7 bar druk op het waterleidingnet staat en dat kan misschien een beetje teveel van het goede zijn.De max druk opbouw in het koelsystheem is 1.5bar.Dus na 7 bar druk  zijn ze misschien allemaal lek na het testen?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC