Een LPT en het mysterie van de verdwijnende koelvloeistof ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 00:42 #1071664 door V700 register
Mede volvoïtislijders,

Al vaker is op dit forum het een en ander geschreven dat onder bovenstaande kop zou kunnen vallen. Toch nog maar eens een poging om met onze gezamenlijke kennis iets zinnigs te verzinnen op onverklaarbaar koelvloeistof verlies...
Een aantal feiten;
1. In de onderhoudsgeschiedenis van mijn auto vind ik al 100 kkm terug de opmerking dat het (geringe) koelvloeistofverlies veroorzaakt wordt door een beginnende lekke koppakking.
2. Afpersen van het koelstysteem levert geen drukverlies op.
3. Nergens, lees NERGENS, vind ik ook maar een spoor van koelvloeistoflekkage .. (niet bij de waterpomp, niet bij de kachelkraan, niet bij de radiator, niet onder de auto, nergens zichtbaar onder de kap)
4. Na een (achteraf waarschijnlijk door de kou veroorzaakte) paniek over een witte pluim achter de auto is (met meer-dan-hulp van iemand-die-het-wel-weet) mijn kop gelicht, gevlakt, een nieuwe pakking geplaatst, de waterpomp extra goed bekeken, nieuwe ring om de thermostaat. Daarna loopt de auto duidelijk veel "smoother" dan daarvoor.
5. Maar.... ik kan nog steeds niet weg zonder extra koelvloeistof bij me te hebben!!!! 
Het bijzondere hierbij is dat het verbruik van dat spul het hoogst is als ik het expansievat vul tot aan de max. streep. Onderweg blijkt telkens, ook als het vat tot net boven de min. streep gevuld is,  het nivo gedaald tot hetzelfde nivo: nét boven de uitstroomopening onderin..Na de opmerking van Henk nog voor alle duidelijkheid toegevoegd dat er ook verlies is als ik bij koude motor bijvul, ook bij net boven minimum..(helaas..)
De monteur die ook mijn apk doet spreekt intussen het vermoeden uit dat mogelijk een "o-ring in de turbo slecht is, waardoor er koelvloeistof via de turbo in de verbrandingsruimte komt en weggestookt wordt. Feit is wel dat er weinig verlies is als ik zorgvuldig laag in de toeren blijf én dat direct na dat " nieuw rijden" wat verder doortrekken even een stotter oplevert... 
Heren,  en natuurlijk ook dames,  ik kijk hongerig uit naar jullie reacties!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 08:42 #1223118 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb hetzelfde
Ik heb hetzelfde (LPT, koelwaterverlies).Wat betreft bij koude motor bijvullen tot max (als je dat doet, staat niet explicitiet in je topicstart) : als de vloeistof warm wordt wil het uitzetten en loopt de druk op. De dop op het expansievat laat boven een bepaalde druk vloeistof ontsnappen om te voorkomen dat de druk nog verder oploopt. Als je dan weer bij koude motor kijkt, staat het peil een stukje lager (met wellicht wat wittige aanslag op de bovenkant van het expansievat, rondom de dop). Kijk voor de grap eens naar je peil bij koude motor en vervolgens bij warme motor, er zit zo een paar cm verschil in. Ik houd aan: bij koude motor bijvullen tot min, of net iets erboven. Maar dan hoort zeker niets te verdwijnen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 12:45 #1223166 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbinehuis gescheurd
Wellicht is het turbinehuis van de turbo gescheurd en verlies je daar koelvloeistof direct de uitlaat in.
Je zou de uitlaat van de turbo af kunnen halen dan kun je in het turbinehuis kijken, kijk eens of je daar sporen van verdampte of uitstromende koelvloeistof ziet. Maak dan ook het armpje van de waste gate los en kijk eens naar de afdichtinsvlakken van de waste gate klep en turbinehuis. Als deze erg weggebrand en dan waarschijnlijk gescheurd zijn, dan denk ik dat het probleem in de turbo zit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 15:37 #1223212 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verlies koelvloeistof

henk 940LPT schreef : Ik heb hetzelfde (LPT, koelwaterverlies).Wat betreft bij koude motor bijvullen tot max (als je dat doet, staat niet explicitiet in je topicstart) : als de vloeistof warm wordt wil het uitzetten en loopt de druk op. De dop op het expansievat laat boven een bepaalde druk vloeistof ontsnappen om te voorkomen dat de druk nog verder oploopt. Als je dan weer bij koude motor kijkt, staat het peil een stukje lager (met wellicht wat wittige aanslag op de bovenkant van het expansievat, rondom de dop). Kijk voor de grap eens naar je peil bij koude motor en vervolgens bij warme motor, er zit zo een paar cm verschil in. Ik houd aan: bij koude motor bijvullen tot min, of net iets erboven. Maar dan hoort zeker niets te verdwijnen.

mijn motor doet hetzelfde, lekken langs de dop van het expansievat.
ik weet niet of er doppen zijn met een zwaarder overdruk ventiel erin. ( misschien die van een 850R?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 17:03 #1223218 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Normaal
Jij draait toch ook op een wat hoger vermogen toch ? :) Meer vermogen is ook meer warmte, wat een grotere koelcapaciteit vraagt. Heb je te weinig, dan zullen temperatuur en druk hoger oplopen dan normaal, waardoor je meer kwijt raakt. Reken maar dat van het chemisch vermogen (in de benzine) zo'n 30% wordt omgezet in warmte wat weggekoeld moet worden. Qua mechanisch vermogen op de wielen houd je uiteindelijk denk ik 30-40% over.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 17:36 #1223223 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kachelradiateur?
Ik had begin dit jaar een lekke kachelradiateur, die zit in deze volvo lekker achter het dashboard verstopt.
Een lastige operatie dus. Mijn volvo is net zo oud als die van jou.
Succes,
Sicco

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 18:51 #1223227 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heel bekend verleden!
Groningen - Amsterdam vv anderhalve liter koelvloeistof...
Wel de koppakking vervangen, niet de tijd gehad/genomen om de oorzaak te zoeken, ventilator naar de ratsmodee en dus uiteindelijk de kop vervangen.De thermometer voor de koelvloeistof stond altijd fier op 12 uur, maar het water in de
In de olie zat bijna geen mayonaise (en dat na 20.000 kilometer) en de turbo was de hoofd verdachte, toch gekozen voor een andere kop. Duur en jammer, want het was de eerste.
Nu al tig keer die afstand gereden, gisteren de boel weer eens gecontroleerd maar niets nodig! 
Tips waar je misschien wat aan hebt:
- controleer (als de motor heet) is of het expansievaatje lekt; kan of het ding zelf zijn of onderaan, waar het slangetje zit. Nieuw kost 30 euro of zo, met nieuwe dop 50. 
- controleer of de e-fan (als je die hebt...) zijn werk goed doet. Hete motor/koelvloeistof dan moet-ie lang draaien.
- vullen tot het "plaatje, opstaand dingetje" is ondergedompeld. Als je er te veel in doet verdwijnt het via het ventieltje in de dop.
Succes! 
JohnPeter
(Goedkoopste anti vries haal je bij de action...)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2009 18:00 #1223671 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reactie..
Heren,
dank voor julile meedenken.
De turbo is vorige zomer vervangen door een "gerenoveerde", overigens was de lekkage ook in de situatie met de oude turbo aanwezig. Ik ben geneigd om deze optie dus (in ieder geval vooreerst)af tewijzen.
Kachelradiator: als deze lek is zou ik toch vocht binnen moeten vinden? Daar is't allemaal kurkdroog. (behalve als ik met besneeuwde schoenen instap... )
Bijvullen doe ik telkens tot 1 cm "boven minimum", kan ook aan de onderkant van het expansievat geen lekkage sporen vinden..
Action reeds enige tijd geleden ontdekt..
@ JohnPeter: Zou dat dan betekenen dat de oude kop ergens poreus was?
't is en blijft dus nog even een raadsel.. ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2009 21:46 #1223716 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe koppakking ertussen
nieuwe koppakking ertussen zoals ik al een tijd roep ..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2009 23:30 #1223733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ Jan-Geert,
@ Jan-Geert,
En laat dat nu precies de handeling zijn die volgens de vage omschrijving van punt 4 uitgevoerd is.. Was dus niet afdoende.. Vandaar het verzoek om verse ideeën. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC