940 met motorproblemen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2008 22:45 #1221594
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heren,
Dank voor de vele
Heren,
Dank voor de vele tips! Nu heb ik een idee van wat ik kan verwachten.
Morgen zal ik de eerste bouten uit het blok draaien..... dan maar kijken hoe goed de auto-goden mijn volvo gezind zijn.
Ik houd jullie op de hoogte!
Groeten,
Frans
Dank voor de vele tips! Nu heb ik een idee van wat ik kan verwachten.
Morgen zal ik de eerste bouten uit het blok draaien..... dan maar kijken hoe goed de auto-goden mijn volvo gezind zijn.
Ik houd jullie op de hoogte!
Groeten,
Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2009 00:45 #1223437
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motor Ravage!
Heren,
Vandaag de kopbouten losgetrokken (poe wat zaten die vast) en de ravage bekeken. Voor jullie heb ik ook een paar foto's gemaakt. Zelf denk ik dat er weinig meer van te maken valt van de kop wat denken jullie?
Op de eerste drie foto's zie je het onderblok van bovenaf. De eerste zuiger heeft een fix aantal beschadigingen opgelopen.
img201.imagevenue.com/img.php?image=3935...022424_122_178lo.JPG
img185.imagevenue.com/img.php?image=3936...022425_122_498lo.JPG
img101.imagevenue.com/img.php?image=3936...022426_122_597lo.JPG
Op de volgende twee foto's de cilinderkop. Je kunt zien dat de kop bij cilinder 1 gigantisch beschadigd is..... maar rara waardoor....
img105.imagevenue.com/img.php?image=3937...022427_122_152lo.JPG
img25.imagevenue.com/img.php?image=39350_S5022428_122_779lo.JPG
Als je goed kijkt zie je dat bij cilinder 3 een stuk van een klep mist. Waarschijnlijk is deze door het uitlaatspruitstuk op een vage dubieuze en curiose manier in cilinder 1 terecht gekomen en heeft hier de nodige schade veroorzaakt.... wat een onvoorstelbare oorzaak!
Denken jullie dat hier nog eer aan te behalen valt, of zal ik het blok er maar uitdraaien?
Groeten,
Frans
Vandaag de kopbouten losgetrokken (poe wat zaten die vast) en de ravage bekeken. Voor jullie heb ik ook een paar foto's gemaakt. Zelf denk ik dat er weinig meer van te maken valt van de kop wat denken jullie?
Op de eerste drie foto's zie je het onderblok van bovenaf. De eerste zuiger heeft een fix aantal beschadigingen opgelopen.
img201.imagevenue.com/img.php?image=3935...022424_122_178lo.JPG
img185.imagevenue.com/img.php?image=3936...022425_122_498lo.JPG
img101.imagevenue.com/img.php?image=3936...022426_122_597lo.JPG
Op de volgende twee foto's de cilinderkop. Je kunt zien dat de kop bij cilinder 1 gigantisch beschadigd is..... maar rara waardoor....
img105.imagevenue.com/img.php?image=3937...022427_122_152lo.JPG
img25.imagevenue.com/img.php?image=39350_S5022428_122_779lo.JPG
Als je goed kijkt zie je dat bij cilinder 3 een stuk van een klep mist. Waarschijnlijk is deze door het uitlaatspruitstuk op een vage dubieuze en curiose manier in cilinder 1 terecht gekomen en heeft hier de nodige schade veroorzaakt.... wat een onvoorstelbare oorzaak!
Denken jullie dat hier nog eer aan te behalen valt, of zal ik het blok er maar uitdraaien?
Groeten,
Frans
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2009 05:22 #1223439
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het is te maken maar de
<address>tsjonge, da's inderdaad een puinhoop, je kan duidelijk zien dat er iets via de inlaat de motor in is gezogen (moer? kapot stuk ceramiek van een bougie?) en heeft liggen hameren tussen zuigertop en cilinderkop.Aangezien er mar zeer weinig ruimte tussen squishvlakken (kop) en zuigertop zit zie je dat daar deuken in de kop zijn gehamerd . Nu is ook zeer duidelijk waarom steeds de bougieelectrode plat wordt gedrukt.</address><address> </address><address>het is te repareren maar de vraag is of de rest van de motor dat nog wel waard is.</address><address>Een ruilblok is vaak een goedkope snelle oplossing. </address><address>hoeveel km heeft 'ie gedraaid?</address><address></address><address></address><address>voor een quick fix, wat te doen?</address><address>- andere zuiger erin , zuigerveren overzetten want die zijn ingelopen op de zuigerwand ( die heb ik nog wel een voor je als je wil. eventueel met zuigerveren en drijfstang voor het geval dat deze ook krom is geraak. )</address><address>(maak je over de krukas maar geen zorgen, die kunnen erg veel ellende weerstaan)</address><address>- kan het niet goed zien maar indien nodig andere klep erin , deze inslijpen op de zetel en afstellen met correcte shim. (gebruikte kleppen heb ik ook nog los liggen)</address><address>- kop laten vlakken, kijken wat er aan deuken overblijft, op laten lassen met alu, uitstulpingen in de verbrandingskamer glad schuren (een goed revisie bedrijf moet dit kunnen)</address><address>opnieuw laten vlakken. </address><address>kop monteren met nieuwe pakkingen en een momentsleutel. </address><address></address><address>draaien maar weer!</address><address></address><address></address><address>stuur maar een mailtje als je iets nodig hebt, mijn onderdelen komen uit een sloopblok en mogen gratis weg.</address><address></address><address>Besluit je om een ruilmotor erin te hangen dan neem ik de kapotte motor graag van je over voor onderdelen.</address><address></address><address></address><address>groet</address><address>Jan</address>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2009 19:47 #1223505
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ Jan
Dank je voor je opmerking... Ik denk inderdaad dat het een grote klus gaat worden. De kopbouten 7 en 8 gingen moelijker eruit dan de andere bouten, de anderen gingen vanaf een bepaald moment heel makkelijk rond, deze niet. Waarschijnlijk is uit deze bouten dan ook de rek geslagen en moeten dan ook vervangen worden.
Dit doet mij ook twijfelen over de rechtheid van de cilinderkop. Hiernaast verloor hij veel koelvloeistof, dit kan duiden op een scheur in het blok in het ergste geval en anders misschien in de kop ofzo. Ook lijkt het mij veel werk een zuiger te vervangen, volgens mij moet dan de krukas los nietwaar?
Al met al een groot risico. Ook zal ik bij deze reparaties meer dan €150 kwijt zijn aan pakkingen en dan komt het vlakken van de kop er nog overheen. Mocht ik de boel niet aan de praat krijgen ben ik dit altijd kwijt.
Ik had in den beginne gehoopt dat het een relatief eenvoudige motorreparatie zou zijn, maar ik heb pech gehad denk ik.
Groeten, Frans
Dit doet mij ook twijfelen over de rechtheid van de cilinderkop. Hiernaast verloor hij veel koelvloeistof, dit kan duiden op een scheur in het blok in het ergste geval en anders misschien in de kop ofzo. Ook lijkt het mij veel werk een zuiger te vervangen, volgens mij moet dan de krukas los nietwaar?
Al met al een groot risico. Ook zal ik bij deze reparaties meer dan €150 kwijt zijn aan pakkingen en dan komt het vlakken van de kop er nog overheen. Mocht ik de boel niet aan de praat krijgen ben ik dit altijd kwijt.
Ik had in den beginne gehoopt dat het een relatief eenvoudige motorreparatie zou zijn, maar ik heb pech gehad denk ik.
Groeten, Frans
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2009 20:58 #1223514
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overwegen
Als de algehele staat van de auto nog prima is dan is een ander blok de kortste klap. Een beetje goed lopend blok heb je al vanaf 75 euro (meestal rond de 250k+) en daarmee kun je vaak weer even vooruit. Is de staat van de auto niet alles meer dan is het zoeken naar een andere .....
Jacques
Jacques
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2009 22:03 #1223520
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic nog hoop
Dat ziet er op het eerste gezicht niet best uit.
Maar,de kop kan wel gevlakt worden en de verbrandingsruimtes kunnen wel wat uitgepoetst worden. Ik kan helaas niet zien hoe diep de kleppen in de kop liggen.
De bovenkant van de zuiger kan wel wat bijgewerkt worden. Daar mogen wel wat holletjes inzitten als er maar geen scherpe randen zijn. Ik kan echter niet zien of de cilinderwanden nog goed zijn. Wanneer deze strepen /groeven vertonen dan moet er meer gebeuren
Ik zie nog wel wat licht. Groeten, Timen
Maar,de kop kan wel gevlakt worden en de verbrandingsruimtes kunnen wel wat uitgepoetst worden. Ik kan helaas niet zien hoe diep de kleppen in de kop liggen.
De bovenkant van de zuiger kan wel wat bijgewerkt worden. Daar mogen wel wat holletjes inzitten als er maar geen scherpe randen zijn. Ik kan echter niet zien of de cilinderwanden nog goed zijn. Wanneer deze strepen /groeven vertonen dan moet er meer gebeuren
Ik zie nog wel wat licht. Groeten, Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2009 12:54 #1224388
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe (oude) motor
Hallo allemaal,
Eerst dank voor de reacties. Ik heb uiteindelijk besloten een nieuwe oude motor te kopen. Hij hangt inmiddels aan een mobiele motortakel in de schuur. Het mooie is dat ik zo overal mooi bij kan. Wel is het een ex-gas blok, dat heb ik afgeleid van de driedubbele hendel bovenop de gas-geef-draai-ding-regelaar.
Als het een gasblok is, zullen de injectoren enzo dan ook wel niet heel gangbaar meer zijn enzo. Mijn plan is daarom om het spruitstuk van het oude blok over te zetten. Nu zie ik twee spoken:
1) Zou het object dat mijn vorige blok heeft geruineerd uit de inlaat kunnen komen (in plaats van dat het het stuk klep is van cilinder 3 op de eerdere foto's, wat erg sterk klinkt) en dat er nog meer delen los kunnen komen om mijn volgende blok te ruineren?
2) zou ik dat inlaatspruitstuk ook een interne schoonheidsbehandeling moeten geven en zo ja wat zou ik dan kunnen doen nu hij nog los is? Kan ik ook oude inlaatspruitstukpakking hergebruiken of een nieuwe kopen? En als het een nieuwe moet zijn, kan ik die zelf kloppen of zijn ze uberhaupt niet zo duur (kan em niet op h-base.nl vinden
)
Groeten,
Frans
Eerst dank voor de reacties. Ik heb uiteindelijk besloten een nieuwe oude motor te kopen. Hij hangt inmiddels aan een mobiele motortakel in de schuur. Het mooie is dat ik zo overal mooi bij kan. Wel is het een ex-gas blok, dat heb ik afgeleid van de driedubbele hendel bovenop de gas-geef-draai-ding-regelaar.
Als het een gasblok is, zullen de injectoren enzo dan ook wel niet heel gangbaar meer zijn enzo. Mijn plan is daarom om het spruitstuk van het oude blok over te zetten. Nu zie ik twee spoken:
1) Zou het object dat mijn vorige blok heeft geruineerd uit de inlaat kunnen komen (in plaats van dat het het stuk klep is van cilinder 3 op de eerdere foto's, wat erg sterk klinkt) en dat er nog meer delen los kunnen komen om mijn volgende blok te ruineren?
2) zou ik dat inlaatspruitstuk ook een interne schoonheidsbehandeling moeten geven en zo ja wat zou ik dan kunnen doen nu hij nog los is? Kan ik ook oude inlaatspruitstukpakking hergebruiken of een nieuwe kopen? En als het een nieuwe moet zijn, kan ik die zelf kloppen of zijn ze uberhaupt niet zo duur (kan em niet op h-base.nl vinden

Groeten,
Frans
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2009 14:04 #1224403
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spruitstuk
de kans is klein dat er nog iets in zit maar als je 'm toch gaat overzetten kan je het eenvoudig controleren: schudden!
Intern schoonmaken is niet nodig. Een nieuwe pakking gebruiken wel! een valse lucht probleem (doordat het spruitstuk niet luchtdicht aansluit op de kop) is erg vervelend als je net al veel werk gedaan heb. Beter meteen goed doen. Tip: koop een tube of spuitbus vloeibare pakking erbij. smeer beide zijden zeer dunnetjes in met vloeibare pakking voor je het spruitstuk monteert. Het voordeel is dat de pakking dan iets of wat plakt en vloeibare pakking heeft ook een vullende eigenschap, elke oneffenheid wordt gedicht.
Als je van die sloopmotor af wil, stuur me maar een mailtje. Ik heb interesse in de onderdelen.
Groet
Jan
Intern schoonmaken is niet nodig. Een nieuwe pakking gebruiken wel! een valse lucht probleem (doordat het spruitstuk niet luchtdicht aansluit op de kop) is erg vervelend als je net al veel werk gedaan heb. Beter meteen goed doen. Tip: koop een tube of spuitbus vloeibare pakking erbij. smeer beide zijden zeer dunnetjes in met vloeibare pakking voor je het spruitstuk monteert. Het voordeel is dat de pakking dan iets of wat plakt en vloeibare pakking heeft ook een vullende eigenschap, elke oneffenheid wordt gedicht.
Als je van die sloopmotor af wil, stuur me maar een mailtje. Ik heb interesse in de onderdelen.
Groet
Jan
Moderators: Jerry Stam