940 2.3 LPT Start probleem. Kan tips gebruiken OPGELOST!

  • Michiel Van S (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2008 08:32 #1070239 door Michiel Van S (GAST)
940 2.3 LPT Start probleem. Kan tips gebruiken OPGELOST! is gemaakt door Michiel Van S (GAST)
Hallo Allen,
Ik heb gisteren weer een Volvo gekocht .Het is een 940 automaat 2.3LPT op gas. Hij stond bij mij op de hoek en wil niet starten.Zou super zijn als hij het weer gaat doen. 
Ik hoop dat er iemand is die mij kan vertellen welke checks ik kan doen.
Het volgende heeft de vorige eigenaar gedaan:Ik ben vandaag aan de gang geweest om de auto te reinigen onder de motor kap. Daarbij heb ik de bougiekabels in het water gehad en een slang uitgespoelt met water. Ik heb ook geprobeerd de bougies te vervangen. de eerste bougie weet ik niet of ik hem er goed in heb gedraait  Ik denk het wel, de rest heb ik de oude bougies laten zitten omdat ik er niet makkelijk bij kon. De bougie kabels klikken allemaal makkelijk op de bougies op de eerste kabel na.Dit had ik allemaal beter niet kunnen doen want de motor loopt niet meer goed. Ik heb hem gestart waarna die direct begon te trillen en bonken. Na een tijdje 1800 touren (stationair gaat niet) begon die te walmen(je kon het ruiken maar niet zien). Ik heb hem uitgezet en maar niet in  gereden. Vervolgens heeft de vorige eigenaar hem naar de garage gebracht. De bougiekabels en bougies zijn vervangen. De garage die hem heeft onderzocht mocht max. 4uur mogen werken aan de auto. (ad. €67,-Ze hebben hem uitgelezen en het volgende zou er volgens de garage kunnen zijn:De garage heeft er naar gekeken en is tot de conclusie gekomen dat er sprake is van een computerstoring, waarbij de ID code niet gevonden kan worden. Twee injectoren werken niet goed waardoor twee cilinders het niet doen.
Ik heb gekeken of alle bougies vonken. Slecht op 1 bougie heb ik een hele zwakke vonk. De accu was niet helemaal meer vol, hij kon de motor nog wel rond krijgen maar niet van harte. 
Hebben jullie een idee?
Vriendelijke groet,
Michiel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2008 09:01 #1214095 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juiste volgorde
Zitten de bougiekabels in de juist volgorde op de verdelerkap ? Zo uit mijn hoofd zit de kabel voor de achterste cilinders helemaal links als je met je gezicht naar de auto toe staat. De één na achterste cilinder zit als 2e van links, de twee na achterste cilinder (nu komt het!) zit helemaal rechts op de verdelerkap en de voorste cilinder zit dan dus als 3e van links. Bougiekabels horen natuurliljk niet in het water, misschien is het verstandig ze te drogen (op de kachel) of te vervangen. Zou dat eerst doen, misschien is er wel kortstluiting geweest (door vocht) waardoor je bobine doorgebrand is. Maar ik zou eerst de kabels drogen/vervangen. Walmen kan onverbrande benzine zijn omdat je geen vonk hebt (door de slechte kabels), als je geen vonk hebt gaat de motor ook slecht lopen/trillen en als het bij meer dan 1 cilinder zo is zal stationair ook wel moeilijk worden/niet lukken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Michiel Van S (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2008 09:19 #1214096 door Michiel Van S (GAST)
Beantwoord door Michiel Van S (GAST) in topic Dank
voor je snelle reactie Henk. Kabels zijn nieuw en zo ook de bougies. (zijn wel kabels van de automaterialenzaak. Bobine is ook waar ik aan dacht. Kan ik deze testen?Volgens mij kwam het walmen door het water waarmee de motor is afgespoelt of idd zoals je schrijft onverbrande benzine.Nogmaals dank voor je input.Vriendelijke groet,
Michiel  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2008 09:33 #1214097 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgorde ook OK ?
Is de volgorde op de verdelerkap ook OK ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Michiel Van S (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2008 09:36 #1214098 door Michiel Van S (GAST)
Beantwoord door Michiel Van S (GAST) in topic Moet
de Volvo nog ophalen. Ga ik vanavond doen en gelijk de verdeelkap checken. Kan de BDP sensor de boosdoener zijn btw?Ook de accu weer herladen. Die was een beetje zwak na al het starten. Kan je een automaat ongeveer 750m slepen of is duwen een betere optie?
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2008 09:39 #1214099 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accu,
Haal even een accu die bewezen goed weerkt uit een van je andere auto's (je hebt er meerdere, begreep ik uit jouw intro?) en kijk wat ie dan doet, want een slappe accu zorgt voor veel rare problemen.
Daarnaast, is de 5de kabel ook vervangen en nagekeken?Als je een slapp vonk op slechts 1 van de 4 hebt, is er iets mis met de bobinekabel, bobine zelf of de aansturing ervan, in volgorde van waarschijnlijkheid.
Een ecu kun je niet uitlezen als je een immobilizer hebt, die volgens mij standaard op een 940 LPT zit, van 1995 en later, geen redentot ongerustheid.Gelukkig zou je de ontsteking wel moeten kunnen uitlezen, en daar lijkt me net het probleem te zitten.
Zowel een bobine, als een uitlees mogelijkheid kan ik je wel leveren. Afhalen in Den Bosch kan ook.Ik denk dat je wel eens geluk kan hebben, want als ik het verhaal van de vorige eigenaar lees (die zegt dat je moeilijk bij drie van de 4 bougies kan (huh? echt niet!) en die er de vierde bougie niet meer in terug krijgt.....??? ik weet niet, maar erg technisch aangelegd komt dat niet over.
Brandstofpomprelais, die witte op de tweede rij in de relaistray, kun je ook effe uitwisselen, maar het feit dat ie aanslaat, doet me vermoeden dat dat het probleem niet is.Vonk wel, dus daar zou ik het zoeken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2008 09:46 #1214100 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja.

mhjvs schreef : Kan de BDP sensor de boosdoener zijn btw?

Kan, defecte BDP geeft rare storingen, maar meestal uitvallen tijdens de rit, of helemaal niet starten.
Ik begrijp dat ie wel aanslaat maar rot loopt, dus my best guess zou zijn, net als Henk aangeeft, de volgorde van bougiekabels (er staat ergens een plaatje van op de site) of gebroken bougies of defecte bobine.
Ik hoop voor je, de volgorde.
Ohja, noteer gelijk de garage waar ze dat na 4 uur zoeken niet bedacht hebben, als dat het blijkt te zijn.
Automaatbakken mag je nooit slepen of duwen, staat me bij, maar bewijzen kan ik het niet.750 meter duwen in N moet toch wel kunnen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Michiel Van S (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2008 09:49 #1214101 door Michiel Van S (GAST)
Beantwoord door Michiel Van S (GAST) in topic Waanzinnig
dank voor alle snelle reacties. Mis ik wel bij de BMW fanatenclub/forumDe vorige eigenaar melde dat bij het vervangen van de kabels de bobinekabel kapot getrokken is. Ze hebben met een tang het restant eruit gehaald.Idd het waren niet de meest technische mensen. Wel heel aardig en kwam vertrouwd ver vandaar dat ik de gok heb gewaagd.Kan ik de bobine testen? @baseman kan je mij per pm aangeven wat dit me gaat kosten. Mocht de 940 het weer gaan doen zal ik me weer aanmelden als lid en kan de 732i op stal tot hij belastingvrij is volgens plan.
Vr. groet,
Michiel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Michiel Van S (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2008 10:01 #1214102 door Michiel Van S (GAST)
Beantwoord door Michiel Van S (GAST) in topic Bobine
Ik zelf verdenk de bobine.. Gezien het wassen met water van de motor. Zoals Henk al schreef kan er wellicht kortsluiting zijn ontstaan.Hij heeft na het wassen even gelopen. Op twee cylinders toen zijn de kabels en bougie vervangen. Vanaf dat moment helemaal niet meer lopen.Ik had tijdens de controle op 3 bougies helmaal geen vonk en op 1 een miniscuul vonkje. (misschien een te zwakke accu??)Heb je toevallig de link van de kabelvolgorde?De garage is voor zover ik weet niet de beste. Zou me dus niet verbazen dat ze vanuit de kantine de auto hebben bekenen.Ze hebben ooit in onze regio een mailing de deur uitgedaan dat zij de Volvospecialisten zijn. Bij navraag bleek dat een distrubitieriem van mijn V70 daar duurder was om te laten vervangen als bij de dealer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2008 10:08 #1214105 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Done

mhjvs schreef : @baseman kan je mij per pm aangeven wat dit me gaat kosten.

Done.
Als je het vandaag nog even laat weten, zit het morgen op de bus, kun je zaterdag aan de gang.Overigens, die bobine is gewoon van Bosch, er zullen er wel meer zijn, die dezelfde gebruiken.Wellicht is er een sloop in de buurt die er een heeft liggen of is zelfs die van jouw BMW wel geschikt.In het slechtste geval heb je twee autos die niet meer rijden, dat kan natuurlijk ook.
Waar woon je ergens (plaats is voldoende)?Makkelijkste is een tweede LPT erlangs zetten, denk ik, al is het maar ter vergelijk of ter uitwisseling

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD