Wordt lambda signaal gebruikt bij stationair regeling ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2008 22:38 #1209524
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekkage in de uitlaat zorgt
Lekkage in de uitlaat zorgt wel degelijk voor een afwijking. Extra lucht komt in het uitlaatgas en de lambdasensor vertelt de MM computer dat het mengsel te arm was.
Bij koud bedoel ik een korte periode: de tijd die de lambdasensor nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen. Ik schat dat dit bij onze auto's ongeveer een minuut vanaf de koude start zal zijn (misschien iets langer). Bij een moderne auto duurt dit slechts 15 seconden tot 30 seconden, maar deze sensoren worden verwarmd.
Bij koud bedoel ik een korte periode: de tijd die de lambdasensor nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen. Ik schat dat dit bij onze auto's ongeveer een minuut vanaf de koude start zal zijn (misschien iets langer). Bij een moderne auto duurt dit slechts 15 seconden tot 30 seconden, maar deze sensoren worden verwarmd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2008 23:08 #1209529
door V700 register
Groet,
Philip
Beantwoord door V700 register in topic Verwarmd?
De Volvo sensoren worden ook verwarmd dacht ik zo..?KIM schreef : maar deze sensoren worden verwarmd.
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2008 06:23 #1209533
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De latere modellen
De latere modellen ongetwijfeld. Ik weet echter niet wanneer en op welk model. Je kunt ze wel eenvoudig herkennen: ze hebben 4 aansluitdraden. De onverwarmede heeft 1 of 2 draden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2019 18:26 #1458171
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1000 tpm stationair probleempje
Hoi,
Ik zag een oud topic uit 2008:
volvo700vereniging.nl/node/20839
Ik heb met mijn 940 LPT uit 1997 exact hetzelfde probleem!
Na koudstart netjes 800 tpm, na een paar minuten regelt ie het toerental af op 1000 of a 1100 tpm (ook als ik m gewoon stationair laat draaien, "ineens" hoor ik de motor dan versnellen naar 1000 tpm)
Dit doet de auto al vanaf het moment dat ik m heb (april dit jaar)
Heb gasklephuis schoongemaakt, de stationairklep / stappenmotor schoongemaakt en getest (met variabele labvoeding) inmiddels ook een ander LMM geplaatst, maar het mag allemaal niet baten.
Er zijn een hoop slangen vervangen en kan geen poreuse slangen vinden.
Heb jij dit probleem ooit opgelost, zo ja, weet je nog hoe?
Het zou mij zomaar op weg kunnen helpen
Alvast dank!
groet, Winand
Ik zag een oud topic uit 2008:
volvo700vereniging.nl/node/20839
Ik heb met mijn 940 LPT uit 1997 exact hetzelfde probleem!
Na koudstart netjes 800 tpm, na een paar minuten regelt ie het toerental af op 1000 of a 1100 tpm (ook als ik m gewoon stationair laat draaien, "ineens" hoor ik de motor dan versnellen naar 1000 tpm)
Dit doet de auto al vanaf het moment dat ik m heb (april dit jaar)
Heb gasklephuis schoongemaakt, de stationairklep / stappenmotor schoongemaakt en getest (met variabele labvoeding) inmiddels ook een ander LMM geplaatst, maar het mag allemaal niet baten.
Er zijn een hoop slangen vervangen en kan geen poreuse slangen vinden.
Heb jij dit probleem ooit opgelost, zo ja, weet je nog hoe?
Het zou mij zomaar op weg kunnen helpen

Alvast dank!
groet, Winand
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2019 23:53 #1458174
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Hoger stationair
Duidt op een te arm mengsel.
Wat zijn oorzaken van een te arm mengsel ?
Teveel lucht voor de hoeveelheid brandstof of
Te weinig brandstof voor de hoeveelheid lucht.
Eerste heeft te maken met luchttoevoer.
Tweede met brandstoftoevoer.
Zou er met een air-fuel ratio meter iets duidelijker kunnen worden met het troubleshooten ?
Wat zijn oorzaken van een te arm mengsel ?
Teveel lucht voor de hoeveelheid brandstof of
Te weinig brandstof voor de hoeveelheid lucht.
Eerste heeft te maken met luchttoevoer.
Tweede met brandstoftoevoer.
Zou er met een air-fuel ratio meter iets duidelijker kunnen worden met het troubleshooten ?
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2019 00:11 #1458176
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Lambdasensor controleren
Gebruik een draaispoel-universeelmeter. Een digitale multimeter neemt 'monsters, daardoor krijg je geen goed beeld van het signaal. De draaispoelmeter geeft traploos aan, analoog noemen ze dat... 
Sluit de meter aan tussen het motorblok en de aansluiting van de lambdasonde. De spanning moet continu schommelen van 0,2 tot 0,8 volt. Indien ja, dan is-ie in orde.
Een tweede test: Meet de spanning tussen de uitlaat en het motorblok. Bij een driedraads lambdasonde zoals op onze wagens is gemonteerd zijn er twee draden voor de verwarming, plus en min, en er is een signaaldraad voor de opgewekte spanning. De lambdasonde ligt via het huis aan de massa. Die loopt via uitlaat en spruitstuk naar het blok. Wanneer daar geen goed contact is zoals bij verroeste delen zoals het spruitstuk, veroorzaakt dit een spanningsval en zul je dus een spanning meten tussen uitlaat en motorblok. Dit betekent dat de ECU niet de juiste spanning binnenkrijgt en het regelsignaal verstoord is. De oplossing is redelijk simpel, klem om de lambdasonde een blank gemaakt stuk van een draad, en zet dit vast met een slangklem. Breng de draad naar voren en verbindt deze met de minklem van de accu of het motorblok. Je hebt dan van een driedraadssonde een vierdraadssonde gemaakt en het signaal is 'schoon', het wijkt niet meer af.
Let op, het verhoogde toerental, maar ook een brandend managementlampje kan ook andere oorzaken hebben, dit is alleen een methode om het sondesignaal goed binnen te krijgen, onafhankelijk van de massaketen van uitlaat naar motorblok.

Sluit de meter aan tussen het motorblok en de aansluiting van de lambdasonde. De spanning moet continu schommelen van 0,2 tot 0,8 volt. Indien ja, dan is-ie in orde.
Een tweede test: Meet de spanning tussen de uitlaat en het motorblok. Bij een driedraads lambdasonde zoals op onze wagens is gemonteerd zijn er twee draden voor de verwarming, plus en min, en er is een signaaldraad voor de opgewekte spanning. De lambdasonde ligt via het huis aan de massa. Die loopt via uitlaat en spruitstuk naar het blok. Wanneer daar geen goed contact is zoals bij verroeste delen zoals het spruitstuk, veroorzaakt dit een spanningsval en zul je dus een spanning meten tussen uitlaat en motorblok. Dit betekent dat de ECU niet de juiste spanning binnenkrijgt en het regelsignaal verstoord is. De oplossing is redelijk simpel, klem om de lambdasonde een blank gemaakt stuk van een draad, en zet dit vast met een slangklem. Breng de draad naar voren en verbindt deze met de minklem van de accu of het motorblok. Je hebt dan van een driedraadssonde een vierdraadssonde gemaakt en het signaal is 'schoon', het wijkt niet meer af.
Let op, het verhoogde toerental, maar ook een brandend managementlampje kan ook andere oorzaken hebben, dit is alleen een methode om het sondesignaal goed binnen te krijgen, onafhankelijk van de massaketen van uitlaat naar motorblok.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2019 00:20 #1458179
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Interessante gedachte.!
Wie had gedacht dat je uitlaat een electrische component is in een bepaalde schakeling. Typisch iets waar je niet snel opkomt.
Stel je voor dat dit de oorzaak is bij de auto van de topicstarter.
Stel je voor dat dit de oorzaak is bij de auto van de topicstarter.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
16-12-2019 09:34 #1458199
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Die extra massa heb ik ook
Die extra massa heb ik ook aangelegd.
Kleine tip/aanvulling: gebruik wel een RVS-slangklem
Kleine tip/aanvulling: gebruik wel een RVS-slangklem
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2020 18:54 #1459780
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update over mijn staionair probleempje..
Inmiddels is het euvel opgelost door de garage:
Het bleek dat de gasklep afstelling niet goed was, deze stond te ver open in rust.
(raar, want heb m zelf eens gedemonteerd gehad, en klep leek geheel te sluiten, maar ben dan ook geen ervaren monteur)
Resultaat was dat als de auto in closed loop wilde draaien, hij het toerental niet lager kon krijgen dan 1100..
De uitstoot was ook veel te schadelijk, co meting was rond de 5, terwijl 1,5 het maximale toegestane is.
Wellicht heeft iemand hier nog iets aan..
Het bleek dat de gasklep afstelling niet goed was, deze stond te ver open in rust.
(raar, want heb m zelf eens gedemonteerd gehad, en klep leek geheel te sluiten, maar ben dan ook geen ervaren monteur)
Resultaat was dat als de auto in closed loop wilde draaien, hij het toerental niet lager kon krijgen dan 1100..
De uitstoot was ook veel te schadelijk, co meting was rond de 5, terwijl 1,5 het maximale toegestane is.
Wellicht heeft iemand hier nog iets aan..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2020 10:05 #1459796
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iets open
De gasklep hoort altijd iets open te staan. De kier in de gasklepafstelling moet net genoeg zijn om de motor ca. 500 tpm te laten draaien. De CIS klep laat dan iets lucht buitenom de gasklep door die genoeg is voor de extra 300 tpm.
De schakelaar op de gasklep geeft dan door aan de ECU dat de motor stationair draait, Als de gasklep te ver open bleef staan, zal deze schakelaar waarschijnlijk ook net bediend zijn geweest en de ECU op het verkeerde been hebben gezet.
Altijd fijn als vragenstellers ook de uiteindelijke oplossing laten weten, bedankt!
De schakelaar op de gasklep geeft dan door aan de ECU dat de motor stationair draait, Als de gasklep te ver open bleef staan, zal deze schakelaar waarschijnlijk ook net bediend zijn geweest en de ECU op het verkeerde been hebben gezet.
Altijd fijn als vragenstellers ook de uiteindelijke oplossing laten weten, bedankt!
Moderators: Jerry Stam