Wordt lambda signaal gebruikt bij stationair regeling ?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 12:39 #1069331 door V700 register
Hallo,
nog steeds een niet optimaal (lees wat te hoog) toerental bij stationairloop. Wordt hierbij ook het lambdasignaal gebruikt ? Er staat me iets bij van niet, maar ik weet het niet zeker. Qua motor gaat het mij om een B230FK maar ik denk dat het antwoord wel op alle B2xx injectiemotoren van toepassing is.
Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 13:17 #1209450 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
volgens mij Ja want er is ook een foutcode die meldt dat de lambda regeling het bij stationair niet voor elkaar krijgt (2-3-2)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 13:36 #1209453 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meten
Komt de volgende vraag: Hoe kun je dat meten ? Zit er ergens een soort extra stekker aan de sensor waar je je meetpennen op kunt zetten ? En waarmee kun je meten (oscilloscoop, analoge mm ?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 13:41 #1209454 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasrol en stangenstelsel.
Heeft niets van doen met de vraag die je stelde (hoewel volgens mij de lambda op benzine wél en op LPG (bij AMS) niet gebruikt wordt. Ik zou het moeten nalezen.) maar je merkt op dat het toerental te hoog ligt?
CIS klep heb je al eens schoongemaakt toch? Als daar vuil in zit, sluit ie niet helemaal en heb je mogelijk een verhoogd toerental. Eerder zou ik denken aan de aanslag van het slangetje wat aan de gasrol zit.Dat stangetje loopt verticaal naar beneden en tikt in rustpositie tegen een palletje aan. Als daar vet en smeer op zit (wat vuil aantrekt) dan kan het zomaar zijn dat er net genoeg tussen blijft hangen om je toerental iets te verhogen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 14:03 #1209456 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambda
De Lambda sensor heeft een Bosch plug aan de bovenrand van het schutbord, zo eentje met een metalen borgclip. Je kunt natuurlijk eenvoudig de 12V van de Lambda verwarming meten.
Het lambda signaal met de plug aangesloten (en dus de regelkring gesloten en werkend) is een blokvormig signaal (geen scherpe randen), amplitude 1 Volt, frequentie een paar Hz tot een paar tientallen Hz. De duty cycle van het signaal is een maat voor het lambda getal (mengsel), de frequentie tov het toerental is een maat voor de kwaliteit van de regeling. De regeling wordt sneller naarmate het toerental oploopt want de looptijd van het systeem is dan korter. Dit signaal moet je hoogohmig meten anders zakt het in, met een 'scoop gaat het natuurlijk prima. Met een hoogohmige analoge meter integreer je meteen het bloksignaal en meet je een spanning tussen 0 en 1 Volt en dus direct de lambda waarde, handig, zo'n goeie ouderwetse analoge Voltmeter!
Met de plug los heb je een statisch signaal van de Lambda sensor tussen 0 en 1 Volt. Omdat de sensor karakteristiek een scherpe overgang heeft bij lambda = 1 en het mengsel ongeregeld altijd 'fout' is, zal je open loop in de praktijk of 0 volt (rijk) of 1 volt (arm) zijn (uit m'n hoofd, kan andersom zijn).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 14:07 #1209457 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toerental
Henk, als je geen Lambda regeling foutcode hebt is de regeling tevreden en je mengsel in orde. Te hoog toerental kan alleen komen van te veel lucht toevoer, dus bijna altijd van valse lucht (die blijkbaar nog voldoende door de lambdaregeling gecompenseerd wordt) of doordat de CIS klep niet ver/makkelijk genoeg dicht knijpt. Blijkbaar is de CIS klep niet meer voldoende de baas in de toerenregeling. Verder misschien een gasklep die zich niet gedraagt oid.. je probleem is toerental, niet mengsel als ik het goed begrijp.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 14:10 #1209459 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic slecht mengsel- hoger stationair
Je vraag is eigenlijk of een slechtwerkende lambda-sonde een hoger stationair toerental oplevert? Ik denk van niet. ik zou eerder en lager toerental verwachten. Ik zou eerder Bas zijn spoor volgen, meer lucht(valse) in je motor dan gewenst.
Groet Martin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 14:11 #1209460 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien de accu eens een
Misschien de accu eens een tijdje er af laten om de computers te resetten.
Dan starten en eerst een paar minuten stationair laten lopen en van daaruit verder opbouwen, zo schijnt de ecu het beste te ''leren''. 
En natuurlijk NOOIT bij LH gas geven bij het starten ..... maar dat is bekend.
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 14:17 #1209462 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen foutcodes
De boel (gasrol etc) zo afgesteld zoals ik zelf in mijn infopagina beschreven heb. Geen foutcodes (dus het wordt weggeregeld en binnen het bereik). CIS klep schoongemaakt, later vervangen (voor niets dus). Gasklephuis schoongemaakt, pakkingen vervangen, inlaatspruitstuk pakking vervangen, LPi zittingen vervangen. O-ringen benzine injectoren vervangen. Stekkers (oa LMM) los gehad en gecheckt. Accu ook al eens langer losgehad.
De eerste keer als ik m start, meestal keurig op 800rpm. Daarna, dus als ik een klein stukje gereden heb (de kou uit het blok ??) dan vaak rond de 1000. Vind m eigenlijk ook wat brommen, ook al vond de specialist niet dat er iets lek was. Dus ik verdenk de turb/uitlaatspruitstuk (voor de lambda sensor), de sensor zelf of toch valse lucht (tussen gasklephuis en LMM). Daar heb ik wel wat aan slangen getrokken, maar moet dat misschien toch beter bekijken.

/edit
Toevoeging: soms lijkt het of het toerental in stapjes omhoog geregeld wordt en dan weer terug. Dan heb ik het gaspedaal niet bediend. Vandaar mijn vermoeden dat iets de regeling beinvloedt die daar weer op reageert.
/end edit

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 17:05 #1209480 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leek.

flip_21 schreef : En natuurlijk NOOIT bij LH gas geven bij het starten ..... maar dat is bekend.

Gaarne uitleg aan een leek!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD