Wordt lambda signaal gebruikt bij stationair regeling ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
nog steeds een niet optimaal (lees wat te hoog) toerental bij stationairloop. Wordt hierbij ook het lambdasignaal gebruikt ? Er staat me iets bij van niet, maar ik weet het niet zeker. Qua motor gaat het mij om een B230FK maar ik denk dat het antwoord wel op alle B2xx injectiemotoren van toepassing is.
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
CIS klep heb je al eens schoongemaakt toch? Als daar vuil in zit, sluit ie niet helemaal en heb je mogelijk een verhoogd toerental. Eerder zou ik denken aan de aanslag van het slangetje wat aan de gasrol zit.Dat stangetje loopt verticaal naar beneden en tikt in rustpositie tegen een palletje aan. Als daar vet en smeer op zit (wat vuil aantrekt) dan kan het zomaar zijn dat er net genoeg tussen blijft hangen om je toerental iets te verhogen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het lambda signaal met de plug aangesloten (en dus de regelkring gesloten en werkend) is een blokvormig signaal (geen scherpe randen), amplitude 1 Volt, frequentie een paar Hz tot een paar tientallen Hz. De duty cycle van het signaal is een maat voor het lambda getal (mengsel), de frequentie tov het toerental is een maat voor de kwaliteit van de regeling. De regeling wordt sneller naarmate het toerental oploopt want de looptijd van het systeem is dan korter. Dit signaal moet je hoogohmig meten anders zakt het in, met een 'scoop gaat het natuurlijk prima. Met een hoogohmige analoge meter integreer je meteen het bloksignaal en meet je een spanning tussen 0 en 1 Volt en dus direct de lambda waarde, handig, zo'n goeie ouderwetse analoge Voltmeter!
Met de plug los heb je een statisch signaal van de Lambda sensor tussen 0 en 1 Volt. Omdat de sensor karakteristiek een scherpe overgang heeft bij lambda = 1 en het mengsel ongeregeld altijd 'fout' is, zal je open loop in de praktijk of 0 volt (rijk) of 1 volt (arm) zijn (uit m'n hoofd, kan andersom zijn).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Groet Martin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dan starten en eerst een paar minuten stationair laten lopen en van daaruit verder opbouwen, zo schijnt de ecu het beste te ''leren''.
En natuurlijk NOOIT bij LH gas geven bij het starten ..... maar dat is bekend.
Groet,
Philip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De eerste keer als ik m start, meestal keurig op 800rpm. Daarna, dus als ik een klein stukje gereden heb (de kou uit het blok ??) dan vaak rond de 1000. Vind m eigenlijk ook wat brommen, ook al vond de specialist niet dat er iets lek was. Dus ik verdenk de turb/uitlaatspruitstuk (voor de lambda sensor), de sensor zelf of toch valse lucht (tussen gasklephuis en LMM). Daar heb ik wel wat aan slangen getrokken, maar moet dat misschien toch beter bekijken.
/edit
Toevoeging: soms lijkt het of het toerental in stapjes omhoog geregeld wordt en dan weer terug. Dan heb ik het gaspedaal niet bediend. Vandaar mijn vermoeden dat iets de regeling beinvloedt die daar weer op reageert.
/end edit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gaarne uitleg aan een leek!flip_21 schreef : En natuurlijk NOOIT bij LH gas geven bij het starten ..... maar dat is bekend.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.