Wordt lambda signaal gebruikt bij stationair regeling ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een van de sensoren van het motormanagementsysteem is de lambdasensor, dus wanneer deze defect is, zal het lambda lampje gaan branden. Het lampje zal echter ook gaan branden wanneer bijvoorbeeld een storing aanwezig is in een toerentalsensor.
De lambdasensor heeft bij het motormanagementsysteem (MM) als taak in het uitlaatgas te controleren of de juiste hoeveelheid benzine is ingespoten. Hij zorgt dus voor een terugkoppeling. De hoeveelheid in te spuiten brandstof wordt in basis echter bepaald aan de hand van de luchtmassa (gemeten door luchtmassameter of MAP-sensor) en het motortoerental. Bij elke combinate van toerental en luchtmassa is door de fabrikant gekeken hoeveel brandstof hierbij nodig is om in te spuiten. Al deze gegevens zijn opgeslagen in de MM regeleenheid en worden kenvelden genoemd. Wanneer de motor loopt zonder lambdasensor dan worden deze waarden gehanteerd. Wanneer het lambdasensorsignaal door de MM computer wordt verwerkt, spreekt men van een motor die in "closed loop" = gesloten terugkoppeling draait.
Wanneer de motor slijt, of er is ergens een andersoortige storing, dan kan het zijn dat de kenveld informatie leidt tot een onregelmatige loop. De lambdasensor constateert via het uitlaatgas dat het mengsel te rijk of te arm is geweest en geeft met zijn signaal aan dat de hoeveelheid in te spuiten naar boven of naar beneden dient te worden bijgesteld. Ook dit gegeven (adaptieve waarde) wordt opgeslagen in weer andere kenvelden, zodat bij langdurige problemen direct de juiste correctie wordt uitgevoerd.
Wanneer te lang en te veel een correctie dient te worden uitgevoerd op het basismengsel, gaat ook het lambdalampje branden.
Nu heeft de lambdasensor eigenlijk een andere belangrijke taak en dat is het zorg dragen voor de juiste werking van de geregelde katalysator (De geregelde katalysator = katalysator en lambdasonde is een ontwikkeling van Volvo). Om deze goed te laten werken is het namelijk noodzakelijk dat het mengsel elke 2/3 seconden ietsje rijker en dan na 2/3 seconden weer ietsje armer wordt. De lambdasensor controleert eigenlijk dit proces.
Er zijn bedrijfsomstandigheden waarbij het lambdasensorsignaal genegeerd wordt door de MM computer:
Koude motor
Vollast
Decellereren
De motor draait dan in "open loop".
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Men gaat het stationaire toerental dus ook elektronisch regelen. Buiten de chauffeur om kan dit op 2 manieren:
Door extra lucht om de gasklep te leiden: de motor gaat meer lucht aanzuigen en er wordt meer brandstof ingespoten = hoger toerental
De gasklep wordt op elektronische wijze versteld, waardoor het toerental ook gevarieerd kan worden.
De regeling om het stationaire toerental aan te passen, maakt gebruik van de toerentalsensor en is, net als de lambdaregeling, een extra regelkring die los staat van de brandstofhoeveelheidsregeling.
De enige relatie tussen jou probleem met de stationairregelling en het lambdalampje is een eventuele storing in de toerentalsensor. Omdat de brandstofhoeveelheidsregeling ook gebruik maakt van deze sensor, zou je het probleem bij alle toerentallen moeten hebben, en niet alleen bij stationair.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Erg goed en duidelijk verhaal!KIM schreef : Er zijn bedrijfsomstandigheden waarbij het lambdasensorsignaal genegeerd wordt door de MM computer:
Koude motor
Vollast
Decellereren
enige wat ik wilde toevoegen was het volgende:
De MM computer negeerd het lambdasnesorsignaal inderdaad bij vollast, maar gebruikt eerder gevonden lambda waardes (''de vorige keer dat je vollast had'').
Als je dus onder vollast optrekt zal de MM computer zich baseren op opgeslagen waardes die hij gemeten heeft bij de vorige keren (optrekken) onder vollast. Hierdoor is het te verklaren dat als de ECU een tijd zonder stroomheeft gestaan, hij dit weer moet gaan leren.
Groet,
Philip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nee; het inleren is noodzakelijk voor alle deellastsituaties die de MM computer heeft ingeleerd aan de hand van het lambdasensorsignaal. Dit geheugen wordt door de accuspanning in stand gehouden (en nog een aantal condesatoren).flip_21 schreef : De MM computer negeerd het lambdasnesorsignaal inderdaad bij vollast, maar gebruikt eerder gevonden lambda waardes (''de vorige keer dat je vollast had'').
Als je dus onder vollast optrekt zal de MM computer zich baseren op opgeslagen waardes die hij gemeten heeft bij de vorige keren (optrekken) onder vollast. Hierdoor is het te verklaren dat als de ECU een tijd zonder stroomheeft gestaan, hij dit weer moet gaan leren.
In de vollastsituatie wordt een rijk mengsel toegediend om te zorgen voor voldoende koeling. De waardes die hiervoor gebruikt worden, staan ook opgeslagen in de vaste kenvelden. Een lambdasensor kan in het rijke gebied namelijk niet vertellen hoe rijk het mensel is; deze kan alleen aangeven of het mensel te rijk of te arm is geweest. De moderne breedband lambdasensor kan dit wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Was dit draadje gestart om te kijken of het zin heeft een analoge multimeter (een goedkoper, 25 euro oid) aan te schaffen omdat ik denk dat mijn digitale te traag is/zal zijn. Zoals Johan opmerkte, heeft het geen zin dit te gaan meten als je geen foutcodes (of brandend Y lampje) hebt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Turbo kan geen roet in het eten gooien ? Door vreemde lekken in het uitlaatsysteem of slechte kleppen in/rond het inlaatsysteem ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De turbo doet bij staionair nauwelijks mee, kan wel een lek bij de pakkingen hebben maar zit ver voor je CIS klep/gasklep. Bij een lek daar zou ik een groter mengselprobleem verwachten en niet alleen maar een toeren probleem. En als alles na de CIS klep / gas klep in orde is dan zou de CIS klep de toeren ook netjes blijven regelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien een lek voor de lambdasonde? de spruitstukken scheuren nog al een, en de turbo kan lekken bij de flens tussen spruitstuk en turbo inlaat.
wanneer is de motor nog koud?KIM schreef : Er zijn bedrijfsomstandigheden waarbij het lambdasensorsignaal genegeerd wordt door de MM computer:
Koude motor
Ik kan me herinneren dat na hetinbouwen van grotere injectoren het ongeveer 15 seconden mijn B230F weer normaal, niet schuddend ging lopen (te rijk). Ook met de huidige setup, nog grotere injectoren (om ethanol te kunnen gebruiken) was de computer erg snel met aanpassen van het mengsel (eerst liep deze erg rijk (.8 lambda) en al snel ging het richting .95-1 nog voordat de temperatuurmeter echt bewogen had). Het lijkt mij dat de computer dus al snel begint met aanpassen?
Ook liep de motor eerst best rijk op hoge toeren (onder vollast .78-.82 lambda) maar is na een km of 100 richting de .88-.92 gegaan. Hoe kan de computer zulke kleine variaties aanbrengen? de waardes zijn verkregen op de gelijke wegen, motor volledig opgewarmd natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met koud bedoel ik in dit geval koud als in 's ochtends starten en als ik dan nog geen gas gegeven heb. Geen EGR, je bent goed op de hoogteJW schreef : Misschien een lek voor de lambdasonde? de spruitstukken scheuren nog al een, en de turbo kan lekken bij de flens tussen spruitstuk en turbo inlaat.wanneer is de motor nog koud?

In hoeverre zouden scheuren in het uitlaatstuk voor de sonde invloed hebben ? Ik had erover nagedacht, maar kwam er toen op uit dat de uitlaatgassen overdruk hebben tov de buitenlucht. Door het lek worden wel uitlaatgassen naar buiten gedrukt maar dat heeft volgens mij geen gevolgen voor de verhouding zuurstof/CO(2). Of maak ik nu een denkfout ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.