Is het toerental altijd bepalend voor benzinegebruik

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 10:25 #1209429 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic antwoord
Het antwoord of de auto in de 4 versnelling bij 90km meer benzine verbruikt zul je zelf proefondervindelijk moeten vaststellen.
Het is inderdaad verstandiger de caravan bij deze snelheid in de 4e versnelling te trekken vanwege beter koppel en koeling.
Voor een automaat adviseert het instructieboekje zelfs de 4e versnelling te blokkeren.
Op caravan trekker geven andere gebruikers aan dat de 5e wel te gebruiken is, het zal afhangen van het combinatie gewicht en het terrein.
Vlakke weg windje mee geen probleem. Wind tegen of heuvel op wel.
Vraag eens een rapport aan bij www.caravantrekker.nl .
Zonder belasting geldt dat in een hogere versnelling bij dezelfde snelheid altijd zuiniger wordt gereden.
Bekijk hiervoor een snelheid/verbruiks grafiek, bijvoorbeeld: www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=285604
Een grafiek voor een lagere versnelling zal in zijn geheel een hoger verbruik geven.
Meestal wordt de grafiek weergegeven vanaf 1000 rpm.
Een andere hulp is de beeldvorming: bij constante snelheid gaat er per cylinder slag een hoeveelheid brandstof de cylinder in die afhankelijk is van de dosering met het gaspedaal.
Meestal zul je merken om een bepaalde snelheid aan te houden dat je in een hogere versnelling het gaspedaal minder diep hoeft in te trappen.
Is dit het geval dan bespaar je brandstof om twee redenen. Minder toeren dus minder slagen en minder brandstof per slag.
Merk je dat met een caravan erachter of andere belasting je in de 5e versenlling het gaspedaal dieper moet intrappen dan in de 4e, dan laat je de motor zwoegen hetgeen al snel een hoger brandstofgebruik zal opleveren.
Hoor je de fan ook nog aanslaan voor extra koel capaciteit dan wordt het tijd voor een lagere versnelling. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 19:35 #1209497 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de info
Iedereen bedankt voor de info en de uitleg. De uitleg over maximaal koppel n de illustratie van de fiets kan ik volgen. Je kunt dus op zich wel de toerenteller gebruiken om zo zuinig mogelijk te rijden, alleen is dat dus niet per definitie met het laagste toerental. Als 2300 toeren het meest efficiciënt is, kn ik daar de versnelling bij kiezen. Dat wordt waarschijnlijk IV bij 90 km per uur. @ de vacuummeter, ik heb er vroeger  een gehad toen had ik een motorfiets met carburateurs, die stelde je synchroon door de vacuum te meten. Maar bij injectie met een  turbo kan je toch niet op het vacuum afgaan om te zien hoeveel benzine er wordt gevraagd? @helling op in zijn 5 dat was meet ter illustratie van de vraag dan dat ik dat nu in de praktijk doe, ik heb in een vroeg verleden al geleerd dat als de motor niet of traag reageert op het gas dat je terug moet schakelen. @ Temperatuurproblemen nog nooit last van gehad, zonder caravan staat de temp.meter altijd net links van het midden en met caravan net rechts, ook heuveltje op. @proefondervindelijk vaststellen: dat is lastig meten want de brandstofmeter is alleen over lange afstanden een goede indicatie. De omgevingsfactoren kunnen dan te veel wisselen (onverwachtse files, tegenwind etc.) Zijn er geen metertjes te koop die je met bijv. de injectiecomputer kunt verbinden en die het actuele brandstofverbruik zichtbaar maken? Nogmaals dank allemaal! Maarten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 20:10 #1209504 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbodruk
Een vacuummeter gebruik je bij ongeblazen motoren, een turbodrukmeter bij geblazen motoren. In beide gevallen vertelt de stand van de meter iets over je brandstofverbruik: hoe lager de druk, des te lager het verbruik.
Eigenlijk kun je het verbruik bepalen met de stand van je gaspedaal: hoe verder je 'm moet intrappen, des te hoger zal het verbruik zijn. Het motortoerental speelt hier echter wel een rol bij, want hoe meer omwentelingen de motor moet maken, des te meer inspuitingen dienen er plaats te vinden.
Of de auto dus zuiniger is bij 3500 omw/min in de 4e versnelling bij 1/3 gas dan bij 2500 omw/min in de 5e versnelling bij 3/4 gas zul je proefondervinderlijk moeten gaan bepalen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 09:13 #1209542 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goedemorgen
Goedemorgen iedereen,
Vroeger heb ik eens een 240 GL sedan gehad met een 4-bak + overdrive.Nu was op een gegeven moment de overdrive niet meer te gebruiken, vervelend natuurlijk, want bij een gelijkblijvende snelheid, draaide de motor tegen een hoger toerental (  + 500 toeren ), maar wat schetste mijn verbazing, hij was wel veel zuiniger.Bij een constante snelheid van 120 km/p en 3500 tegen 3000 toeren reed de 240 in plaats van de normale 1 op 9 nu ineens 1 op 11/12.Toen de overdrive weer gemaakt was, werd hij alleen maar gebruikt, omdat het comfortabeler rijden was (minder toeren = minder geluid ) en niet meer omdat het zuiniger zou zijn !!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 18:06 #1209585 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lpt en koppel
Ik rij zelf ook met een 945 lpt en met een redelijke caravan er achter.Het max koppel van 230NM bij 2300 toeren klopt maar mijn 945 rijd toch makkelijker de hellingop als ik zorg dat hij rond de 3500 toeren of hoger zit.Twee weken terug zat ik zelfs heel even op 4200 toeren helling op met een inhaal actie.Hellingen waar ik het over heb zijn 5%.Vlakke weg en helling op rijd ik rond de 100 a 110 en helling af meestal 90.Mijn verbruik op lpg zit tussen de 1 op 4.5 en de 1 op 6.Redelijk hoog dus maar solo rij ik op lpg 1 op 8 dus dan valt het wel mee denk ik.Mijn caravan is wel goed gestroomlijnd en dat scheelt ook weer.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC