Is het toerental altijd bepalend voor benzinegebruik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Iets anders, in zijn 5 met caravan een lichte helling op wil wel, alleen zakt het toerental dan tot zeg maar 1500 en het klinkt niet lekker. Terugschakeln naar 4 en dan weer zo'n 2500 toeren rijden klinkt de motor veel beter maar gebruikt ie dan ook meer benzine?
Ik snap de werking van die turbo en ook de injectiecomputer niet want ik kan deze vragen dus niet logisch beredeneren. Iemand van het forum vast wel hoop ik!
Vervolgvraag is waarschijnlijk dan ook of je als accessoire een verbruiksmeter kunt kopen (al dan niet origineel Volvo) die met ledjes ofzo aangeeft hoe het actuele verbruik is. Alvast dank voor jullie reacties!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daarnaast is het slecht voor de motor om hem te laten zwoegen met lage toeren.
Deze zomer berichtte zelfs de ANWB nog over Nederlanders die hun 'nieuwe rijden' stijl niet aanpasten aan de omstandigheden, met problemen als gevolg.
Het eenvoudigst is om de koppelkromme van de motor te bekijken en, zeker bij zware last, met het toerental in de buurt van het maximale koppel te rijden.
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
het maximale koppel bepaalt het minste verbuik per geleverde energie.
Onze motoren hebben een relatief hoog koppel bij een laag toerental.
Bij andere auto's ligt dat soms wel bij 5000 toeren. Bij een B230 is dat veel lager. zo rond de 2500 toeren.
maar met een C wil je alleen maar dat je de heuvel op gaat.
hoe een turbo werkt wordt hier uitgelegd op het forum.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is natuurlijk vragen om problemenJJager schreef : Deze zomer berichtte zelfs de ANWB nog over Nederlanders die hun 'nieuwe rijden' stijl niet aanpasten aan de omstandigheden, met problemen als gevolg.
Die mensen rijden het hele jaar nog niet met een tennisbal op de haak en dan moet er opeens 1500 kilo verkeerd beladen hut aan gehangen worden.
Fail to prepare, prepare to fail..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
stel je hebt een fiets en rijdt 20KM/uur
je zit er alleen op, zonder fietsaanhanger en op een vlakke weg.
nu ga je op fietsvacantie en je hebt een bult bagage achterop,een fietsaanhangertje en fietst een berg op.
toch wil je blijven fietsen met 20KM/uur zoals je leeg ook graag fietst.
om toch 20KM/uur te blijven fietsen onder genoede zwaardere omstandigheden zul je dus op de pedalen moeten gaan staan, oftewel je moet meer druk op de pedalen zetten om 20KM/uur te handhaven.
vergelijkbaar moet een automotor dus ook meer energie opbrengen om die 2000omw./min. te kunnen handhaven.
dat kan alleen door meer brandstof in de cilinder te brengen per omwenteling.
RESUMEREND, je verbruikt dus aanmerkelijk meer brandstof bij zwaardere belasting ook al blijft het toerental gelijk.
denk ook aan een cruisecontrol, deze werkt zodanig dat "het gas dieper ingaat" als de snelheid terugloopt heuvelopwaards.(lees meer brandstof om snelheid/toerental te handhaven)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je met een automaat rijdt merk je dat direct. Op een constante snelheid gaat hij naar de hoogste versnelling. Zodra je wat van hem vraagt schakelt hij gelijk terug.
Overigens is het eenvoudigste advies het volgende. Stap op een fiets met 5 versnellingen en probeer het uit. Je zult zien dat als je in 5 tegen de wind in probeert te fietsen je echt helemaal kapot gaat, terwijl dit in 3 dan veel makkelijker gaat. Dit geldt eigenlijk ook voor je auto.
De turbo wordt op gang geholpen door de uitlaat gasstroom. Kort door de bocht werkt hij dus harder naarmate je meer toeren maakt. Bij mijn HPT doet de turbo bij 2000 toeren weinig, bij 3000 toeren is hij wel goed wakker. Aangezien in een LPT op zich dezelfde turbo zit, maar met met een lagere maximale druk neem ik aan dat dit bij jou dus hetzelfde zal zijn.
Tenslotte is er nog een andere reden om onder dergelijke omstandigheden niet met te weinig toeren te rijden. Bij weinig toeren met een last erachter is de thermische belasting hoog. Je waterpomp pompt het water echter langzaam rond waardoor er minder gekoeld wordt. Het gevolg hiervan is oververhitting en daarvan zie je er 's zomers zat langs de snelweg staan.
Als aller allerlaatste opmerking. Er is volgens mij geen één redblock(7/9 serie motor) die zijn Max.koppel bij 2000tpm afgeeft. Volgens mij is de B230K de laagste met 2500tpm.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Het "Nieuwe rijden" propagandeerd onderin het toerengebied te rijden.
Er komt ook wel een zeker gevoel, wat je er voor moet hebben, bij kijken.
Vrij snel in een hoge versnelling na het wegrijden, en gematigd gas geven, leid vaak tot een gunstig verbruik.
Heb je snelheid/kracht nodig, terug schakelen, maar steeds gematigd met het gas pendaal het toerental "volgen"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je een caravan meesleept, is je luchtweerstand een stuk groter, je motor moet meer vermogen leveren om die extra weerstand te overwinnen. Dat vermogen komt uit de extra benzine die je inspuit. De luchtweerstand neemt meer dan evenredig toe bij hogere snelheden. (maw: als je 2x zo snel rijd, is de luchtweerstand meer dan 2x zo groot)
Een LPT heeft zijn max. koppel van 230 Nm al op 2300 rpm en blijft daarna redelijk vlak, zie ook <a href="/node/11134">deze</a> folder. Volgens mij ligt het max koppel wat hoger bij de nonturbo blokken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppe...ermogen-wat-is-beter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.