Is het toerental altijd bepalend voor benzinegebruik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2008 22:19 #1069322 door V700 register
Na twee vakanties met caravan vraag ik me af of je wel op de toerenteller af kunt gaan om te zien of je zo zuinig mogelijk rijdt. We hebben een 940 estate met B240FK blok, dus een lagedruk turbo. Op benzine, geen gas. Handgeschakelde 5 bak. Zonder caravan rijd ik 90 km p/u in zijn 5, de toerenteller staat dan op 2000 toeren. Met caravan idem dito. Toch heb ik de idee dat er meer benzine wordt verbruikt dan, je sleept toch 700 kilo achter je aan. Of is het verbruik dan, wanneer de auto eenmaal op die snelheid zit, gelijk aan rijden zonder caravan?  Met andere woorden is het mogelijk dat de motor bij hetzelfde toerental meer benzine gebruikt?
Iets anders, in zijn 5 met caravan  een lichte helling op wil wel, alleen zakt het toerental dan tot  zeg maar 1500 en het klinkt niet lekker. Terugschakeln naar 4 en dan weer zo'n 2500 toeren rijden klinkt de motor veel beter maar gebruikt ie dan ook meer benzine?
Ik snap de werking van die turbo en ook de injectiecomputer niet want ik kan deze vragen dus niet logisch beredeneren. Iemand van het forum vast wel hoop ik!
Vervolgvraag is waarschijnlijk dan ook of je als accessoire een verbruiksmeter kunt kopen (al dan niet origineel Volvo) die met ledjes ofzo aangeeft hoe het actuele verbruik is. Alvast dank voor jullie reacties!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2008 22:43 #1209407 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als een motor hard moet
Als een motor hard moet werken kan een laag toerental zorgen voor hoger gebruik.
Daarnaast is het slecht voor de motor om hem te laten zwoegen met lage toeren.
Deze zomer berichtte zelfs de ANWB nog over Nederlanders die hun 'nieuwe rijden' stijl niet aanpasten aan de omstandigheden, met problemen als gevolg.
Het eenvoudigst is om de koppelkromme van de motor te bekijken en, zeker bij zware last, met het toerental in de buurt van het maximale koppel te rijden.
Joost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2008 22:45 #1209409 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja en nee
het is altijd een combinatie van vermogen en koppel,
het maximale koppel bepaalt het minste verbuik per geleverde energie.
Onze motoren hebben een relatief hoog koppel bij een laag toerental.
Bij andere auto's ligt dat soms wel bij 5000 toeren. Bij een B230 is dat veel lager. zo rond de 2500 toeren.
maar met een C wil je alleen maar dat je de heuvel op gaat.
hoe een turbo werkt wordt hier uitgelegd op het forum.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2008 22:50 #1209410 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat

JJager schreef : Deze zomer berichtte zelfs de ANWB nog over Nederlanders die hun 'nieuwe rijden' stijl niet aanpasten aan de omstandigheden, met problemen als gevolg.

Dat is natuurlijk vragen om problemen
Die mensen rijden het hele jaar nog niet met een tennisbal op de haak en dan moet er opeens 1500 kilo verkeerd beladen hut aan gehangen worden.
Fail to prepare, prepare to fail.. 

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2008 23:11 #1209412 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic koppel
het opgegeven maximale koppel van een FK komt vrij bij 3400 tpm. Dat rijdt lekker in V (zonder C) op de Autobahn.  In NL ben ik geneigd om in IV te blijven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2008 23:32 #1209415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even op z'n boerenfluitjes
even op z'n boerenfluitjes uitgelegd;  (althans poging daartoe)

stel je hebt een fiets en rijdt 20KM/uur
je zit er alleen op, zonder fietsaanhanger en op een vlakke weg.

nu ga je op fietsvacantie en je hebt een bult bagage achterop,een fietsaanhangertje en fietst een berg op.
toch wil je blijven fietsen met 20KM/uur zoals je leeg ook graag fietst.
om toch 20KM/uur te blijven fietsen onder genoede zwaardere omstandigheden zul je dus op de pedalen moeten gaan staan, oftewel je moet meer druk op de pedalen zetten om 20KM/uur te handhaven.

vergelijkbaar moet een automotor dus ook meer energie opbrengen om die 2000omw./min. te kunnen handhaven.
dat kan alleen door meer brandstof in de cilinder te brengen per omwenteling.
RESUMEREND, je verbruikt dus aanmerkelijk meer brandstof bij zwaardere belasting ook al blijft het toerental gelijk.
denk ook aan een cruisecontrol, deze werkt zodanig dat "het gas dieper ingaat" als de snelheid terugloopt heuvelopwaards.(lees meer brandstof om snelheid/toerental te handhaven)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2008 23:56 #1209418 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nee
Als je in dit geval een vacuummeter (=een ouderwetse verbruiksmeter) zou je gelijk een antwoord hebben op je vraag. Als je met 2000toeren rijdt op een vaste snelheid ben je wel zuinig. Wil je dan versnellen zul je het pedaal diep in moeten drukken en dus een hoog verbruik krijgen. hetzelfde geldt als je een caravan trekt. Als je een lineaal langs je gaspedaal zou leggen denk ik dat je zou zien dat je gaspedaal bij 2000 toeren dieper ingedrukt is  dan waneer je bijvoorbeeld op 3000 toeren zou rijden.
Als je met een automaat rijdt merk je dat direct. Op een constante snelheid gaat hij naar de hoogste versnelling. Zodra je wat van hem vraagt schakelt hij gelijk terug.
Overigens is het eenvoudigste advies het volgende. Stap op een fiets met 5 versnellingen en probeer het uit. Je zult zien dat als je in 5 tegen de wind in probeert te fietsen je echt helemaal kapot gaat, terwijl dit in 3 dan veel makkelijker gaat. Dit geldt eigenlijk ook voor je auto.
De turbo wordt op gang geholpen door de uitlaat gasstroom. Kort door de bocht werkt hij dus harder naarmate je meer toeren maakt. Bij mijn HPT doet de turbo bij 2000 toeren weinig, bij 3000 toeren is hij wel goed wakker. Aangezien in een LPT op zich dezelfde turbo zit, maar  met met een lagere maximale druk neem ik aan dat dit bij jou dus hetzelfde zal zijn.
Tenslotte is er nog een andere reden om onder dergelijke omstandigheden niet met te weinig toeren te rijden. Bij weinig toeren met een last erachter is de thermische belasting hoog. Je waterpomp pompt het water echter langzaam rond waardoor er minder gekoeld wordt. Het gevolg hiervan is oververhitting en daarvan zie je er 's zomers zat langs de snelweg staan.
Als aller allerlaatste opmerking. Er is volgens mij geen één redblock(7/9 serie motor) die zijn Max.koppel bij 2000tpm afgeeft. Volgens mij is de B230K de laagste met 2500tpm.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 01:29 #1209421 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Paarden
Hoe meer paarden(-krachten) hun mond open doen, des te hoger het verbruik.
Het "Nieuwe rijden" propagandeerd onderin het toerengebied te rijden.
Er komt ook wel een zeker gevoel, wat je er voor moet hebben, bij kijken.
Vrij snel in een hoge versnelling na het wegrijden, en gematigd gas geven, leid vaak tot een gunstig verbruik.
Heb je snelheid/kracht nodig, terug schakelen, maar steeds gematigd met het gas pendaal het toerental "volgen"

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 08:25 #1209423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerental
Het toerental is niet direct bepalend, wat bepalend is, is het vermogen wat gevraagd wordt.Wat aan mechanisch vermogen gevraagd wordt (auto + caravan tegen de rijwind in naar voren trekken) wordt in de vorm van chemische/thermische energie aangevoerd (benzine respectievelijk verbranding ervan). Kort gezegd: hoe meer vermogen, hoe meer benzine ingespoten moet worden. Zoals Jeroen opmerkte is die omzetting het meest efficient op het toerental waarbij het maximum koppel beschikbaar is.
Als je een caravan meesleept, is je luchtweerstand een stuk groter, je motor moet meer vermogen leveren om die extra weerstand te overwinnen. Dat vermogen komt uit de extra benzine die je inspuit. De luchtweerstand neemt meer dan evenredig toe bij hogere snelheden. (maw: als je 2x zo snel rijd, is de luchtweerstand meer dan 2x zo groot)
Een LPT heeft zijn max. koppel van 230 Nm al op 2300 rpm en blijft daarna redelijk vlak, zie ook <a href="/node/11134">deze</a> folder. Volgens mij ligt het max koppel wat hoger bij de nonturbo blokken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 10:15 #1209428 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goed stukje
hier staat nog een heel mooi stukje over koppel en vermogen

www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppe...ermogen-wat-is-beter

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC