Motor bijna warm, en dan houdt hij in/wil afslaan (960 3.0)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Een andere mogelijkheid is, dat je CIS-klep op dat moment een beetje blijft hangen, en dat je die losmaakt met de stoot gas. CIS-klep controleren lijkt me een goede start. Mocht die echt stuk zijn (stekker loskoppelen en kijekn of dat verschil maakt) dan heb ik hier nog een exemplaar liggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
zou inderdaad eerst de CIS klep controleren en zo nodig schoonmaken en dan eens proberen met losgetrokken stekker. terug naar de huidige (werkende) situatie is dan eenvoudig mogelijk.
het lijkt me dat met zo'n voorziening je verbruik niet echt lager wordt omdat de motor sneller op temperatuur zou komen. je moet warmte in het blok stoppen, die komt uit de verbranding van benzine. of je dat nu normaal doet, of ietsje sneller, die warmte moet uit gewoon uit je brandstof komen. kan het lagere verbruik niet aan iets anders liggen? andere bandenmaat/rijgebied oid ?
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
ad 1: dat denk ik niet. Het ding is netjes geregistreerd op de fahrzeugbrief zodat de auto in een gunstiger belastingtarief valt (Eru1->Eur2). Oliver Warncke heeft het ook gedaan en is tevreden.henk 940LPT schreef : 1. kan het niet zijn dat hij koud niet goed wil lopen (afslaat) en dat dit ding ertussen is gezet om te zorgen dat hij niet afslaat zolang de motor nog koud is ?
2. kan het lagere verbruik niet aan iets anders liggen? andere bandenmaat/rijgebied oid ?
ad 2: ik denk niet dit apparaat voor een lager gebruik zorgt, ik wilde alleen het argument weerleggen dat het voor een hoger gebruik zorgt door het met Bor te vergelijken. Maar misschien wordt het gebruik nog lager als het apparaatje ertussenuit is.
Die CIS klep staat inderdaad nu op de nominatie om te checken.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Klinkt ook plausibel.Willem van Strik lidnr 328 schreef : Het klinkt mij in de oren, alsof dat het moment is, dat de koudloopregelaar zichzelf uitschakelt. Je hebt een kans dat het zo "hoort", oftewel dat de normale boordelectronica niet helemaal goed met dat ding overweg kan. Ineens een verandering, waarop de normale regeling pas reageert als er nieuwe lambda-waarden gemeten worden.
Ik ben geneigd het apparaat er tussen uit te halen /uit te schakelen. Zelf heb ik echter nog geen idee hoe het precies aangesloten zit, er zullen wellicht wat originele verbindingen hersteld moeten worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eric Bakker schreef : ad 1: dat denk ik niet. Het ding is netjes geregistreerd op de fahrzeugbrief zodat de auto in een gunstiger belastingtarief valt (Eru1->Eur2).
voor uitstoot van uitlaatgassen is een warme katalysator een stuk beter, wellicht is de gedachte achter het belastingtarief. voor het verbruik echter maakt de temperatuur van de uitlaatgassen weinig uit. maar goed, het blijft van mijn kant giswerk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ervanuitgaande dat dit probleem niet altijd aanwezig was en aansluitende op bovenstaande: schakelt de koudloopregelaar wellicht op een verkeerd moment uit?Eric Bakker schreef :
Klinkt ook plausibel.Willem van Strik lidnr 328 schreef : Het klinkt mij in de oren, alsof dat het moment is, dat de koudloopregelaar zichzelf uitschakelt. Je hebt een kans dat het zo "hoort", oftewel dat de normale boordelectronica niet helemaal goed met dat ding overweg kan. Ineens een verandering, waarop de normale regeling pas reageert als er nieuwe lambda-waarden gemeten worden.
Ik ben geneigd het apparaat er tussen uit te halen /uit te schakelen. Zelf heb ik echter nog geen idee hoe het precies aangesloten zit, er zullen wellicht wat originele verbindingen hersteld moeten worden.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
je zei het zelf al: dat ding er tussenuit, dan weet je meer. Hoe? Geen idee, maar iemand hier wat dat toch wel?Eric Bakker schreef :
Goede vraag!mbroeren schreef : Ervanuitgaande dat dit probleem niet altijd aanwezig was en aansluitende op bovenstaande: schakelt de koudloopregelaar wellicht op een verkeerd moment uit?
En nu?
Heb je het stekkertje er al eens uitgehad zoals gesuggereerd werd?
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb de stekker er zojuist uitgehaald. Korte proefrit leek geen verbetering te brengen. Vanavond rijd ik weer.mbroeren schreef : Heb je het stekkertje er al eens uitgehad zoals gesuggereerd werd?
Het kastje heeft twee draadjes die onder de plastic kap op de kop verdwijnen, vermoedelijk om het toerental af te lezen aan de hand van ???.
Verder is er een splitter gemaakt op de vacuumslang van mijn remtrommel. Van deze splitter loopt er nu een slang naar mijn luchtfilter toe, met halverwege een ander kastje waarop een stekker zit die uit het kastje (van de foto) komt. Kennelijk regelt hij de luchttoevoer middels het vacuum aan de hand van de gegevens van de ontsteking/toerental, of zoiets.
Misschien is de stekker losmaken niet voldoende, en moet ik de slang ook maar losmaken van mijn luchtfilter.