2.0 16v turbo (B204FT en GT) met foutcodes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2008 23:06 #1203688 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vordering
ik heb vandaag weer even tijd gehad om me nog eens met de auto bezig te houden, aanvankelijk was er geen start in te krijgen.  Toen besloot ik om de sensor in de radiator eens een bezoekje te brengen ( de enige waar ik nog niks aan gedaan had) en vond dat deze toch redelijk los in de verbinding zat, ik heb geprobeerd om m wat vaster te krijgen en dat lukte ook gedeeltelijk met als gevolg dat de auto na lange tijd toch weer even gelopen heeft, ik heb zelfs met wat moeite kunnen binnenrijden (5 meter terug recht de garage in). Toeval of niet de koelventilator sprong nu ook niet op, dat deed ie ervoor wel zelfs als ie koud was.
Nu viel me wel plots op dat de schakelaar van de LPI af en toe geen lampjes meer had branden en dat daar misschien wel eens een gedeelte van de schuld kan liggen. Ik ga morgen eens een afspraak maken met de installateur en hem eens laten nakijken of hij iets kan vinden
 Als er weer vordering is laat ik het zeker weer horen
Groeten Joris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2008 12:28 #1203721 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eerst op benzine lopen
ik zou pas naar de gasboer gaan als hij op benzine goed loopt. LPi en het benzine systeem delen zaken, maar zonder het LPi systeem zou het benzinesysteem gewoon nog moeten werken. ik kan me geen reden bedenken waarom het LPi systeem het benzinesysteem zou hinderen. als je zeker wilt zijn dat het LPi systeem geen invloed heeft kun je de 4 zekeringen in de motorruimte eruittrekken. de LPI computer krijgt dan geen spanningen en kan dus ook geen invloed uitoefenen

vwbt het LPi systeem: controleer de elektrische voeding ook even: van pluspool via extra zekeringen naar computer en naar de massaaansluiting. de lipjes van mijn zekeringen bleken gecorrodeerd te zijn, na schoonmaken heeft hij nog niet gehikt. dat was namelijk de klacht waarmee ik naar de gasboer ben gegaan. zij hebben deze diagnose niet gesteld maar iets anders aangewezen (wat ik heb laten oplossen voor n leuke som geld)

kan het niet zijn dat de koelvloeistof sensor een slechte/geen massa heeft omdat deze slecht bevestigd is, waardoor er geen signaal binnenkomt op de ECU ? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2008 17:34 #1203734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sensor
als de TCU geen goed signaal krijgt van die sensor zal ie de motor ook niet meer dan de basis boost geven. ik kan me voorstellen dat met stevig optrekken die stekker los/vast gaat en dat dan de tcu helemaal in de war kan raken.
Soms gebeurt er meer qua storingen dan in de tabellen staat en gedragen dingen zich anders dan zou moeten. Bij mijn 240 heb ik dagen gezocht naar een no-start conditie met weinig resultaat omdat door een klein defect in de computer de brandstofpomp niet 2 seconde voor het starten ging lopen, terwijl die pomp dat wel moest doen. De computer deed het verder goed maar alleen die 2 seconde aansturen deed ie niet. dat kan het foutzoeken erg lastig maken!

Let ook op dat de bougies niet slecht zijn door het verzuipen van de motor (als dat voorgekomen is) en dat dan ook de olie nog goed is.... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2008 21:55 #1203761 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foutcodes
Net heb ik nog eens de codes uitgelezen en tot mijn verbazing had ik ditmaal minder foutcodes,
             brandstofsysteem    1-2-3 koelvloeistof sensor
             ontstekingssysteem 1-1-1 geen codes
             turbosysteem          4-3-1 sensor radiatorkoeling
Vreemd maar toch. Wat me nu ook opviel omdat de auto in de garage stond en het licht niet aan was, als ik de stekker in connector 6 steek gaat het lampje al flauw branden. Geeft dat een aanwijzing?
JW, ik zal de bougies eens uitdraaien en kijken. De brandstofpomp draait in ieder geval tijdig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 21:32 #1211065 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Back in business
of toch gedeeltelijk.
 Zoals ik reeds in het topic van Johan vermelde is de GT terug van de garage en loopt weer vrij goed.
Ik had nog niet gekeken of er codes aanwezig waren, vandaag heb ik hem nogmaals uit de garage gehaald en wat getourd.  Na enkele kilometers warm rijden heb ik de turbo eens laten werken, ik vond dat de turbodruk nogal beperkt was en heb daarna eens de codes uitgelezen.
Ik kreeg een 4-2-3, duidend op de gaskleppositiesensor, bleek de fiche niet op de sensor te zitten, dus erop geschoven en codes proberen te wissen, nu zat er nog een code in 4-3-1 duidend op koelvloeistofsensor in de radiator, deze code had ik voorheen ook al. Bij de garage hebben ze een nieuwe kabel getrokken van deze sensor naar de ECU. Ik heb de codes gewist maar ze kwamen onmiddelijk terug, zelfs zonder te rijden.  Er zitten dus blijkbaar nog wat foutjes in de bekabeling.
Een paar uurtjes extra meten zal misschien een oplossing bieden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 22:04 #1211072 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volhouden :-)

bleek de fiche niet op de sensor te zitten

Wat is een fiche?

duidend op koelvloeistofsensor in de radiator

Heb je de sensor al doorgemeten? zal een NTC zijn, temperatuur afhankelijke weerstand, gewoon doormeten met een Ohmmeter.
Ik heb gemerkt met de EGT sensor dat softwarematig resetten niet hetzelfde is als hard de spanning er af halen, je zou voor de zekerheid de accu massa even kunnen losnemen of zekering 1 even losnemen.

Er zitten dus blijkbaar nog wat foutjes in de bekabeling.

Pas op met aannames, kabelfouten zijn bijna altijd makkelijk te bewijzen maar kosten veel tijd (geld) om even uit te proberen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 22:25 #1211079 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met fiche bedoel ik de
Met fiche bedoel ik de stekker .
Ik zal morgen even hardwarematig resetten alvorens verder te gaan.
Welke waardes zou ik moeten meten op deze sensor? Je weet dat ik elektrotechneut ben...
 En volhouden doe ik, zeker nu ik er weer mee gereden heb! Ik vind zelfs meer hebben dan mijn 960 (niet verder zeggen)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC