2.0 16v turbo (B204FT en GT) met foutcodes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb gisteren mijn codes uitgelezen en kom tot volgende vaststelling
De 960 (93) met B204FT brandstofsysteem 1-1-1
ontstekingssysteem 1-1-1
turbocompressorsysteem 2-4-2 vuldrukregelklep
Symptomen: inhouden bij stevig doortrekken, turbodrukmetertje gaat dan ook telkens van full-boost naar 3/4 boost en terug
bij stationair draaien af en toe overslaan, soort hik.
De 740 (91) met B204GT brandstofsysteem 1-2-3 temperatuursensor koelvloeistof
3-4-4 temperatuursensor uitlaatgas
onstekingssysteem 2-2-4 temperatuursensor koelvloeistof
turbocompressorsysteem 4-3-1 sensor radiatorkoeling
<u>Symptomen:</u> slecht tot bijna niet draaien, lijkt alsof hij veel te rijk loopt en daardoor verdrinkt in de benzine/LPI (beide zelfde symptomen) Op het ene moment trekt ie door tot 6500 rpm dan valt ie weer terug tot 500 a 600 om weer door te gaan tot 3500 a 4000 en weer terug te vallen tot 2000 en weer op en terug. in het begin liep ie goed tot zeer goed en geleidelijk verslechterd.
<u>Reeds geprobeerd</u>, EGT sensor vervangen, AMM vervangen, koelvloeistofsensor in het blok vervangen, TPS vervangen, dit alles geeft geen enkele verandering in het gedrag. ( alle onderdelen vervangen door de onderdelen van de FT, die nog steeds goed loopt)
Bij de 960 heb ik nog niets ondernomen aangezien deze code en symptomen niet echt storend zijn.
Graag zou ik deze problemen opgelost zien maar voorlopig lijkt er geen verandering in zicht.
Graag mening van mensen met dezelfde ervaringen en wat er aan gedaan?
Groeten Joris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Allerlei sensoren al verwisseld (zéker die EGT sensor is een pittige...). Nog steeds problemen. Logisch redenerend komen de signalen van de (inmiddels als goed veronderstelde) sensoren niet (correct) bij de computer OF maakt de computer met die gegevens verkeerde berekeningen. Draadboom intern kapot? Connectortjes met contactpasta insmeren? Vooral de connector van de AMM is een veel geziene storingsveroorzaker. "Jutter" maar veel aan dat soort dingen tijdens het draaien van de motor en let op wat er zoal gebeurt. Johan Vlagsma heeft een aantal storingscodes uit de computer van de B204GT van Siebren weten te halen tijdens de Hooftman dag in Woerden, gewoon door de stekkertjes van de bedrading los te halen en weer vast te klikken. Een paar sensoren zitten erg onhandig onder het inlaatspruitstuk. Heb je de JUISTE koelvloeistofsensor verwisseld (er zit er eentje apart voor het dashboardmetertje, bij mijn weten!). Om een mij duistere reden wil het verjelpen van de oorzaak van één storingscode nogal eens invloed hebben op het ontstaan van die andere codes. Zoekenzoekenzoeken, dus.
Groeten, Lieme Huib (740 B204FT)

- V700 register
- Nieuw lid
-
probeer alle (MASSA) verbindingen te controleren. Leg desnoods een extra massa kable naar het blok (cilnderkop)
Wie weet helpt dit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Onder het inlaatspruitstuk zit naar wat ik heb gezien enkel een temp. sensor en de pingelsensor, de andere temp sensor heb k nog niet gelocaliseerd (aangezien die voor het dashboardmetertje dient heb k daar vertrouwen in dat deze niet de oorzaak is, het metertje werkt normaal)
In de radiator zelf zit normaal ook nog een temp sensor, mss dat deze stuk is?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zou voor de 740, met zo veel totaal verschillende foutcodes, de grote pluggen op de schokbrekertorens eens open maken, schoon maken en inspuiten met contactspray etc. Alle motormanagement signalen lopen door die pluggen en ik heb al eens eerder gemerkt dat die af en toe slecht contact kunnen maken.
Voor de 960, ook hier de verbindingen eerst checken van de vuldrukregelklep naar de computer. De computer zegt dat ie de vuldrukregelklep niet 'ziet', misschien is het af en toe niet zien. Ergens onderweg van computer naar regelklep moet het dus waarschijnlijk fout gaan.
Heb je de schema's van de B204xT ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
IK heb laatst een set spiegels gekocht, voor verzenden had de verkoper ze getest, werkten goed, maar hij had ze nog even voor verzenden met contactspray ingespoten, voor de zekerheid. bij aankomst deden de schakelaars het pas met veel friemelen en klooien, en dan nog steeds niet goed. erg irritant, ik denk dat het aan de contactspray ligt. Dat contactspray zo lastig kan zijn heb ik vernomen van volvolvo/850forum member Thuur.
De sensor in de radiateur is de sensor die de TCU de temp informatie geeft voor de Efan. die sensor gaat nog al eens stuk lijkt het wel...
Ook zie ik best vaak autos met revisie/ruil B204FT/GT motoren, zou (behalve het eraf lopen van een D-riem) ook een slecht werkend management kunnen bijdragen aan een verkorting van de levensduur? Het enorm rijk lopen en andere zaken is er zeker niet goed voor.... mja dat terzijde.
Volgens iemand zou de vuldrukregelklep van een 850 turbo ook moeten werken. Ik ga eens nameten of de weerstand gelijk is (beide klepjes voorhanden), de werking(3 aansluitingen) is in ieder geval gelijk. Misschien dat dat een goedkopere en degelijkere oplossing is dan een origineel klepje zien te vinden. zon 850 klepje heb je voor 25$ van turbobricks, dat ik kreeg zag er nog als nieuw uit. Aansluiting is anders (850 klepje heeft een stekker zoals een injector, B204FT/GT een als de volvo knipperlichten, abs sensoren, dus de standaard volvo stekker), een adapterkabeltje is dus zo gemaakt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
als je wat aangepast/verbeterd hebt, eerst de codes even resetten. als je ze daarna terugkrijgt weet je zeker dat je "nieuwe" codes hebt gesignaleerd, ipv "oude" die er sinds 3 storingen terug ook al in zaten
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kan het niet laten, maar spiegels doen het toch altijd? Het gaat natuurlijk om schakelaars maar de hele zinsopbouw vind ik geweldig.JW schreef : IK heb laatst een set spiegels gekocht, voor verzenden had de verkoper ze getest, werkten goed, maar hij had ze nog even voor verzenden met contactspray ingespoten, voor de zekerheid.
Van spiegels via contactspray naar schakelaars.
- V700 register
- Nieuw lid
-
JW, dan moet ik mss de sensor in de radiator ook vervangen, eens kijken welke dat is en hoeveel die gaat kosten (wsl aftermarket)
Is het btw belangrijk hoe lang de batterij er af moet zijn om de hardware goed te resetten?