Nieuwe member met volvo 740 station Turbo problemen!
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
1. Vergeet het verhaal, verkoop de auto as-is. Veilig, maar niet leuk en leerzaam.
2. Hang er een andere motor in. Flinke klus, en je moet een nette turbo-motor zien te vinden, wat niet heel goedkoop zal zijn.
3. Demonteer de huidige kop, zoek een goede gebruikte kop en monteer met een nieuwe koppakking.
4. Demonteer huidige kop, en controleer of die nog bruikbaar is. Hierbij leer je het meeste over de constructie van die kop, maar je hebt wel wat speciaal gereedschap nodig. En als de kop echt gescheurd blijkt, of te krom, moet je alsnog een buikbaar exemplaar zoeken. Maar met een beetje geluk is de huidige cilinderkop nog bruikbaar na vlakken en heb je alleen een nieuwe koppakking nodig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Dus, als je 360 ook een 1000530 hebt, is die wel uitwisselbaar. Lijkt me wel zonde om een goede 360 te slopen overigens: roestvrije exemplaren zijn best zeldzaam.
Overigens, een 1000531 kan ook, maar is net even iets minder kwa reserves. Werkt wel gewoon. De 631 versie gaat niet passen op je huidige onderblok.
Op de sloop betaal je rond de 100 euro voor een complete kop, zelf demonteren uiteraard.
Demonteren van de kop gaat je wel lukken: daarvoor heb je vooral een fatsoenlijke doppenset en een flink verlengstuk daarvoor nodig. Uit elkaar halen van de kleppentrein heb je speciaal gereedschap (vooral een kleppentang) nodig. Als je een kale kop aflevert bij een revisiebedrijf, dan kost afpersen (ivm lekkage) en vlakken niet zoveel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ja dat is zoWillem van Strik lidnr 328 schreef : . Lijkt me wel zonde om een goede 360 te slopen overigens: roestvrije exemplaren zijn best zeldzaam.
en een 2 liter 360 is een serieuze auto....
Ik zou die heel houden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wellicht is er iemand die je aan een dergelijke kop kan helpen, dan is een nummer makkelijk.Tevens is de uitwisselbaarheid met een 2 liter uit een 3-serie al aangehaald, waar je op het 300 forum wellicht makkelijk(er) aan kan komen.Stan schreef : 1000-530 it is.
Vanwaar interesse in dat nummer?
Daarnaast weet je zeker dat met je 'gepruts' (wat niet vervelend bedoeld is overigens) je niet de kop naar zijn grootje hebt geholpen, althans, de kleppen niet.Een 530 en 531 kop zijn vrijlopers, een Heron kop duidelijk niet, zie daarvoor <a href="/node/9229" target="_blank">deze pagina</a>.Maar die heb je dus niet, dus het is alleen informatief bedoeld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij K-jet op een echt oude 740 of een 760 niet nee (K-jet is inderdaad K-ontinuierliche einspritzung), maar ik kan volgens mij op de foto zien dat het een LH-jetronic is en daar maakt het dus WEL DEGELIJK uit. (immers: waarom zou je dan uberhaupt een elctronica stekker aan de injectoren hebben zitten?? Je zou 'm dan toch niet hoeven laten openen en sluiten?)Rversteeg schreef : De volgorde van de injectoren maakt volgens mij niets uit aangezien alle injectoren tegelijk worden aangestuurd. Alleen bij sequentiële aansturing worden de injectoren per cilinder aangestuurd (en geregeld) en dat hebben de 7 en 9 series niet.
Rob
De injectie is bij LH-jetronic SEMI-sequentieel d.w.z. dat er 2x per cilinder tegelijk kort wordt ingespoten (en de inspuittijd wordt gevarieerd, niet de inspuitdruk), m.a.w. er worden altijd 2 cilinders tegelijk ingespoten: 1 en 4 als paar en 2 en 3 als paar.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
1000530 op de zijkant zegt niet alles over de cilinderkop zelf. 1000530 zegt iets over het gietstuk!Baseman schreef :
Wellicht is er iemand die je aan een dergelijke kop kan helpen, dan is een nummer makkelijk.Tevens is de uitwisselbaarheid met een 2 liter uit een 3-serie al aangehaald, waar je op het 300 forum wellicht makkelijk(er) aan kan komen.Stan schreef : 1000-530 it is.
Vanwaar interesse in dat nummer?
Daarnaast weet je zeker dat met je 'gepruts' (wat niet vervelend bedoeld is overigens) je niet de kop naar zijn grootje hebt geholpen, althans, de kleppen niet.Een 530 en 531 kop zijn vrijlopers, een Heron kop duidelijk niet, zie daarvoor <a href="/node/9229" target="_blank">deze pagina</a>.Maar die heb je dus niet, dus het is alleen informatief bedoeld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik woon overigens in Zaandam,. weet niet of er toeavallig een deskundig clublid in de buurt woont ?
Verder moet ik het maar gewoon gaan doen, daar leer je zogezegd van. Ik ga in ieder geval niet de volle mep betalen bij de plaatselijke dealer
Bedankt in ieder geval voor de comments! Ik ben al een stuk verder zo.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In eerste instantie werd de auto aangeboden met een kapotte distributie en meerdere kapotte kleppen.
Later werd het alleen een kapotte waterpomp oid.
Ik had er zelf ook oren naar omdat onze '87 Turbo ook problemen heeft(zie item "onze 740 Tic verzuipt")
Een kennis die veel verstand van Turbo's heeft is wezen kijken en vond hem totaal niet interresant,zelfs niet als onderdelendonor en dus heb ik hem laten staan. Ook de rest van de auto vond hij troosteloos om in zijn termen te blijven.
Ik denk dat je beter naar een andere opknapper kan gaan kijken dan deze proberen op te knappen,dat gaat waarschijnlijk veel geld kosten en dan kan je beter ook een goed exemplaar kopen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De man kwam mij vrij eerlijk over, vertelde dat ie een tijd reed met een lekke waterpomp en dat op een gegeven moment was vergeten bij te vullen en dat wss door drukopbouw een kvs slang eraf knalde... Hierna zou de man naar zijn zegge naar huis gesleept zijn door de ANWB.
Dat zou wel behoorlijk*** wezen als de auto werkelijk zo beroerd is.

Heb in ieder geval een wijze les geleerd, dit is de laatste auto geweest die ik zonder een proefrit/lopende motor koop. Dat scheelt een hoop verassingen.
Evengoed wil ik de 740 gewoon rijdend krijgen. Ben gewoon gek van de auto. en ben vastbesloten em lopend te krijgen!
Weet alleen niet of het verstandig is om dit allemaal zelf te gaan doen, zijn er speciale gereedschappen nodig endergelijken?
Ik werk/leer zelf als Monteur industrieel onderhoud. Heb dus wel enige technische kennis, helaas mist de ervaring, vooral met auto's.