Nieuwe member met volvo 740 station Turbo problemen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
heeft jou auto wel ooit gedraaid? Heb je 'm zelf ooit draaiend gehoord? Zo ja, vergeet dan even dat stekkertje (auto's worden gemaakt met dezelfde draadbomen maar afhankelijk van de uitrusting worden soms bepaalde delen van die draadboom niet gebruikt > overblijvende stekkers.) Het kan ook een diagnose stekker zijn. De kans is klein dat dat stekkertje een oorzaak is van het niet draaien
Heb je de bougieskabels los gehad? zijn ze op de goede plek teruggezet op de verdelerkap en op de bougies? Zo niet dan zal de motor nooit op het correcte tijdstip vonk krijgen. Je hebt dan wel vonk maar niet in de juiste cilinder op het juiste moment.
de ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2 waarbij cil 1 de voorste is en 4 de cil is welke het dichtst bij de voorruit zit.
Je kan als je de verdelerkap losschroeft en de zwarte vochtkap verwijderd zien welke aansluitcontact voor welke cilinder/kabel moet worden gebruikt.
(de verdelerkap loshalen is sowieso een goed idee want die kan je dan mooi van binnen inspecteren en van binnen+buiten goed schoon maken. kras ook even de contactstiften in de verdelerkap en van de rotor schoon, er mag geen groene corrosie op zitten. Als je alles weer goed gemonteerd hebt weet je in ieder geval dat de vonken op het juiste tijdstip in de juiste cilinder aan komen.
Hetzelfde geldt ook voor de injectoren: ook die moeten op de correcte manier aangesloten zitten op de draadboom want als injector 2 inspuit terwijl je peut nodig hebt in cil 4 dan schiet dat natuurlijk ook niet op. us ook hier de vraag: heb je de injector stekkers losgehad?
Heb je misschien ook de distributieriem eraf gehad of vervangen? (ik zie op de foto dat de kap eraf is!) Als je deze 180 graden verkeerd hebt gemonteerd (en dat kan!) dan loopt de motor ook niet. als je cil 1 op TDC hebt staan moet de nokkenas met de nokken voor cil1 in V-vorm naar boven staan gedraaid. Gebruik daarna de merktekens om e.e.a een klein beetje te verdraaien tot alles goed staat. Dan de riem erop. (maak je geen zorgen, bij deze volvo blokken kunnen de kleppen de zuigers nooit raken.)
(PS als je echt vette pech hebt dan is de voorste poelie kapot ( 2-delig aan elkaar gevulcaniseerd met rubber) . Als dat zo is kunne de 2 poeliedelen t.o.v elkaar zijn verdraaid en dan is het lastig om TDC te bepalen. Dta kan dan alsnog door dat met een stokje te voelen(!) door het bougiegat, je voelt dan wanneer cil1 op z'n hoogste punt staat (TDC- top dead centre, ook wel BDP genoemd = bovenste dode punt)
Als je systematisch alles checkt en de potentiele oorzaken uitsluit dan moet je uiteindelijk vanzelf stuiten op de fout. Als je die herstelt moet 'ie kunnen draaien (je hebt immers vonk en brandstof.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Om te beginnen: zorg dat je zo min mogelijk kosten hebt, en neem de tijd om 'm te maken. Oftewel: zorg voor een plek op prive-terrein waar hij kan staan (je ouders?) en schors de auto. Schrijf 'm desnoods op naam van je ouders over en schors 'm. Dat maakt de financiele ruimte vrij om de 360 te blijven rijden totdat je deze klaar hebt, en dan kan je die ook wat rustiger verkopen in plaats van slopen (overigens: www.volvo300club.nl ).
Waarom overschrijven? Als je binnen 3 maanden weer ontschorst, dan moet je alsnog de wegenbelasting betalen. Maar als je 'm terug overschrijft zodra hij loopt, dan dus niet. In de tussentijd zijn wegenbelasting, APK en verzekering niet verplicht, dus kost hij geen geld afgezien van de reparaties. Schorsen en twee keer overschrijven kost je totaal nog geen 50 euro, tel uit je winst.
Dan de storing: startmotor draait, motor draait ook normaal rond? En weet je, waarom de wagen zo ver gedemonteerd was voor de verkoop?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
als GEBLEKEN is dat iets kapot is dan vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Computer is gerepareerd (componentje vervangen), maar wie weet?
Verder ben ik het met de andere tips eens!
Gegroet,
Philip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
heeft jou auto wel ooit gedraaid? Heb je 'm zelf ooit draaiend gehoord? Zo ja, vergeet dan even dat stekkertje (auto's worden gemaakt met dezelfde draadbomen maar afhankelijk van de uitrusting worden soms bepaalde delen van die draadboom niet gebruikt > overblijvende stekkers.) Het kan ook een diagnose stekker zijn. De kans is klein dat dat stekkertje een oorzaak is van het niet draaien
Heb de auto niet draaiende gekocht, en dus niet horen lopen. Een diagnose stekker zou idd mogelijk wezen.Heb je de bougieskabels los gehad? zijn ze op de goede plek teruggezet op de verdelerkap en op de bougies? Zo niet dan zal de motor nooit op het correcte tijdstip vonk krijgen. Je hebt dan wel vonk maar niet in de juiste cilinder op het juiste moment.
de ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2 waarbij cil 1 de voorste is en 4 de cil is welke het dichtst bij de voorruit zit.
Je kan als je de verdelerkap losschroeft en de zwarte vochtkap verwijderd zien welke aansluitcontact voor welke cilinder/kabel moet worden gebruikt.
(de verdelerkap loshalen is sowieso een goed idee want die kan je dan mooi van binnen inspecteren en van binnen+buiten goed schoon maken. kras ook even de contactstiften in de verdelerkap en van de rotor schoon, er mag geen groene corrosie op zitten. Als je alles weer goed gemonteerd hebt weet je in ieder geval dat de vonken op het juiste tijdstip in de juiste cilinder aan komen.
Al deze dingen niet losgehad, de kap van de distributie is er idd vanaf, dit omdat deze aanliep(kap is niet zo braaf meer)Hetzelfde geldt ook voor de injectoren: ook die moeten op de correcte manier aangesloten zitten op de draadboom want als injector 2 inspuit terwijl je peut nodig hebt in cil 4 dan schiet dat natuurlijk ook niet op. us ook hier de vraag: heb je de injector stekkers losgehad?
Heb je misschien ook de distributieriem eraf gehad of vervangen? (ik zie op de foto dat de kap eraf is!) Als je deze 180 graden verkeerd hebt gemonteerd (en dat kan!) dan loopt de motor ook niet. als je cil 1 op TDC hebt staan moet de nokkenas met de nokken voor cil1 in V-vorm naar boven staan gedraaid. Gebruik daarna de merktekens om e.e.a een klein beetje te verdraaien tot alles goed staat. Dan de riem erop. (maak je geen zorgen, bij deze volvo blokken kunnen de kleppen de zuigers nooit raken.)
(PS als je echt vette pech hebt dan is de voorste poelie kapot ( 2-delig aan elkaar gevulcaniseerd met rubber) . Als dat zo is kunne de 2 poeliedelen t.o.v elkaar zijn verdraaid en dan is het lastig om TDC te bepalen. Dta kan dan alsnog door dat met een stokje te voelen(!) door het bougiegat, je voelt dan wanneer cil1 op z'n hoogste punt staat (TDC- top dead centre, ook wel BDP genoemd = bovenste dode punt)
Als je systematisch alles checkt en de potentiele oorzaken uitsluit dan moet je uiteindelijk vanzelf stuiten op de fout. Als je die herstelt moet 'ie kunnen draaien (je hebt immers vonk en brandstof.)
Bedankt voor deze tips, al lijken sommige dingen in orde, het kan nooit kwaad om deze te checken.
@willem: Heb de auto idd gekocht als uitdaging! Ik vind het alleen al gaaf om me te verdiepen in deze auto's, ook het sleutelen bevalt me prima, het sleutelt gewoon prettig! ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren door te doen.
De startmotor draait prima rond, en de motor gaat ook goed rond. De auto was zover gedemonteerd om het kvs lek(waterpomp) te kunnen vinden(als ik de vorige eigenaar geloven moet) door de turboslangen endergelijke los te maken kon je er beter bij.
Ben vandaag weer ff aan de slag gegaan en ben aardig teleurgesteld; De auto heeft waarschijnlijk een lekke/kromme kop. De bijgevulde kvs is weer verdwenen en de olie is vies romig geworden. Bij het starten veranderd het kvs reservoir in een bubbelbad. 2 van de 4 bougies zijn roestig en smeerig, de andere 2 mooi schoon.
Kan dit ook een reden wezen waarom de auto geen kick geeft? mij lijkt dat alsnog de auto wel aan hoort te slaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als het goed is staat het net boven de scheidslijn onderblok-kop en begint met 1000 gevolgd door 530, 531 of 631.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Maar helemaal geen sjoege? Ik zou eigenlijk verwachten, dat hij dan in ieder geval bij een startpoging nog op twee cilinders zou ontsteken, en dat hoor je als een versnelling van het toerental.
Met deze combi van olie verdwijnend koelvloeistof mag je wel op een lekke koppakking rekenen. De andere mogelijkheid is, dat er een lekkage in de oliekoeler zit. Maar vanwege de kapotte waterpomp is dat niet het meest waarschijnlijke.
OK, dan wordt het avontuur dus: kop demonteren, controleren of die nog vlak is, en vervolgens nieuwe koppakking en alles correct weer monteren. Als je daaraan wilt beginnen, dan raad ik je een lidmaatschap van deze club aan: de meeste originele werkplaatshandboeken hebben we wel online staan, en wat je daar niet kunt vinden, wil ik wel voor je kopieren en opsturen. Zoals gezegd, dan moet je wel even lid worden.
Voordeel dat je hebt, is dat je de motor eigenlijk niet verder kunt verpesten. Je kan wel proberen 'm zelf te redden, en zal veel leren van zo'n klus. Misschien wel nuttig als je wat deskundige clubleden in de buurt hebt wonen. Dus, wat is die buurt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vanwaar interesse in dat nummer?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.