Welke automaat op een 760turbo 2.3 benzine

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 10:02 #1188336 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hey allemaal,   Bedankt
Hey allemaal,

Bedankt voor je reacties, k heb ze allemaal eens uitgepluisd maar ik denk toch dat de m46 zijn beste tijd gehad heeft.
Er staan zo'n 370dkm op en zoals ik kan lezen zijn er toch weinig specialisten die zeggen dat het met de olie te verversen en wat poetswerk van de filtertjes voorgoed gemaakt is.
Bijvoobeeld deze:
<u> Maar ik vrees dat het probleem erger is dan het lijkt.  </u>
<u> Er zijn drie type overdrives: </u> <u> J type, P type en JP type. JP is overgang tussen P en J. De ouder types, J en JP hebben teflonzuigerveertjes op de zuigertjes die de overdrive in en uitschakelen. Deze zuigerveren willen nog wel eens slijten: lekken dus zodat de druk wegvalt. P types hebben dikkere zuigerveertjes en veel minder last van slijtage. Oplossing: hele overdrive eruit, zuigertjes er uitslopen en revisie set bestellen. </u> Het is nu wel zo dat de mijne van '90 is en dus de m46p versie is maar dan toch...
De vorige eigenaar heef nooit ontkoppeld wanneer de overdrive ingeschakeld werd en hierdoor heeft ie volgens mij teveel afgezien.
Er is zo nog mee te rijden maar de overdrive slipt bij te lage toeren door, bij hoge toeren(+3000) pakt ie goed.
Zo'n beetje zoals wanneer de koppeling versleten is. 
Bij een full option hoort nu eenmaal een automaat bij  vindt ik .
Fijn om zeker te weten dat ze ook in automaatversie met turbo gemaakt zijn.
Op wikipedia staat uitleg over de ZF4HP22 automaat, maar hier staat hij niet hoog aangeprezen.
Dit zou komen dat door de dieseltests op de autokeuring deze automaten te veel afzien(in P en plankgas is niet goed, geen smering of zo...?) 
Dit is nu wel een benzine en zal dit dus nooit moeten ondergaan. 
Heeft iemand meer ervaring met dit soort bakken?

Groeten van Jan 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 10:03 #1188337 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Interessant
Interessant linkje, met name onderin bij de uitgebreide beschrijving per bak.
ZF-bak moet je dus niet uit bouwjaar 1985/1986 hebben (die van Albert ken ik waarschijnlijk en is dan van een later bouwjaar en komt ook onder een 760 turbo uit). Alleen, als die bakken toen het redblok niet aankonden, wat is er dan aan vervanderd zodat het later ineens wel kon, met dezelfde bak? En gaat dat ook goed met zo'n sterke turbo (we hebben het hier over een 173-186 pk sterke B230ET) of kan hij dan het koppel niet meer aan?
AW wordt uitdrukkelijk gewaarschuwd dat deze het koppel van de B230FT met pluskit of een willekeurige turbo met  verhoogde druk niet aankan, dus dat zou betekenen dat je ook al op het randje van de capaciteiten van de bak zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 10:43 #1188343 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kan niet, maar ....

Willem van Strik lidnr 328 schreef : AW wordt uitdrukkelijk gewaarschuwd dat deze het koppel van de B230FT met pluskit of een willekeurige turbo met  verhoogde druk niet aankan, dus dat zou betekenen dat je ook al op het randje van de capaciteiten van de bak zit.

klopt! staat ook bij de plus kit. mag niet ICM automaat.
 rara wat heb ik al 333.300 km?
en ik hou er echt geen Daf 340 variomatic snelheid op na.
Dus het kan wel, maar met beleid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 12:31 #1188351 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic ZF 4 HP22
Deze bak zat er bij mijn 760 Turbo(B230 ET (182pk ) ook achter en kan dus prima. Ook omdat er verder geen electronica met de bak gemoeid is is dit de beste keus.
Ik heb nooit problemen met de bak gehad en hij heeft bij mij toch flink moeten werken  mits op bedrijfstemperatuur uiteraard.
&#160;
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 13:04 #1188354 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic 780?

Jeroen schreef :

Willem van Strik lidnr 328 schreef : AW wordt uitdrukkelijk gewaarschuwd dat deze het koppel van de B230FT met pluskit of een willekeurige turbo met  verhoogde druk niet aankan, dus dat zou betekenen dat je ook al op het randje van de capaciteiten van de bak zit.

klopt! staat ook bij de plus kit. mag niet ICM automaat.
 rara wat heb ik al 333.300 km?
en ik hou er echt geen Daf 340 variomatic snelheid op na.
Dus het kan wel, maar met beleid.

En de 780 b230ft+ is standaard geleverd met de AW71.
Groeten.Hedwig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 15:53 #1188675 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 760 Turbo met ZF4HP22
De bak die ik heb liggen komt uit een engelse 760 Turbo 2.3 automaat van 1989 met 150.000 mijl(ong. 245.000km) op de teller(ik heb het nog even opgezocht),volgens mij is Willem toendestijds nog samen met Jan langs geweest om onderdelen van deze auto te halen. Dus Willem kent hem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2008 01:51 #1189085 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit moet er worden vervangen.
Hallo Jan.
Ik heb zelf mijn 940 omgebouwd van automaat naar een handbak, dit is een pittige klus kan ik je vertellen.
De volgende onderdelen moeten worden vervangen.
-automaatbak (ik zou kiezen voor een Aisin warner, staan er om bekend dat deze wat sterker zijn dan de ZF bakken)
-Aandrijfas.(Dit omdat de lengte bij een automaatbak anders is dan die van een handbak.) 
-Gasrol (ivm een extra kabel, de kickdown kabel dus.)
-schakelconsole.
-pedalen set.
-radiateur (Dit ivm een oliekoeler die de bakolie van de automaat koelt, en deze zit dus in de radiateur verwerkt.)
-Achteras.(dit ivm andere overbrengings verhoudingen.) 
-vliegwiel.(Vliegwiel wordt vervangen voor een plaat met startkrans en boutgaten voor de bevestiging van de koppelomvormer.)
-Koppelomvormer.
-Remschijven (Deze zijn bij een automaat zwaarder uitgevoert omdat deze minder remwerking van de motor omzetten op de achteras.)
-Remklauwen.
Kortom pittige klus, het is dus niet even gedaan met een andere bak kopen er onder schroeven en klaar is Kees (in dit geval Jan). 
Gr Bart.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2008 14:46 #1189105 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker, mijn Turbeaux heeft
Zeker, mijn Turbeaux heeft ook een ZF-bak standaard, zijn minimaal net zo sterk als een AWals je er een extra olietankje tussen maakt, dat is nl het probleem de olie wordt te heet omdat er standaart tekort olie in zo'n bal hoort, als dus een aluminium tankje van 2 liter in de retour uit de oliekoeler naar de bak zet is dat opgelost en kan ie het vermogen met gemak aan, bovendien heeft een ZF ook nog een dubbele lockup, in z'n drie en in z'n vier, dat verlaagd de warmteontwikkeling nog meer, enige nadeel is dat bij een aw de oliepomp van de bak op de ingaande as zit en die van een zf op de uitgaande as.
Groetjes, Co.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2008 20:09 #1189197 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ooooh man..., That's a lot
Ooooh man ..., That's a lot of work

Ik had wel gedacht dat t een hele klus zou zijn, maar op deze had ik toch niet gerekend.
-radiateur (Dit ivm een oliekoeler die de bakolie van de automaat koelt, en deze zit dus in de radiateur verwerkt.) -Achteras.(dit ivm andere overbrengings verhoudingen.)  -vliegwiel.(Vliegwiel wordt vervangen voor een plaat met startkrans en boutgaten voor de bevestiging van de koppelomvormer.) -Koppelomvormer. -Remschijven (Deze zijn bij een automaat zwaarder uitgevoert omdat deze minder remwerking van de motor omzetten op de achteras.) -Remklauwen.

Dan moet ik 2x zoveel uitgeven dan ik m betaald heb .
Komt nog bij dat de turbodruk nu eens omhoog gedraait is tot 0.8bar(ik kon t weer niet laten en had nog een MBC hier liggen van men 200sx'je).
Dus nu weer de keus om veel werk en veel geld uit te geven voor er een automaat van te maken en dan noodgedwongen met de standaard pk's te rijden, of gewoon de m46(handbak) te repareren en 200pk's op het asfalt te hebben.
Tja, dit had ik nu niet gedacht maar dan denk ik dat hij met de m46 zal blijven bollen.
Is het moeilijk om (dan maar noodgedwongen) de overdrive te reviseren.
Ik stel me er iets van voor dat ik ergens heb gelezen dat dit kan zonder de bak er onderuit te halen.

mvg Jan 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2008 20:16 #1189198 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om meer PK's op de weg
Om meer PK's op de weg kwijt te kunnen zetten wij een M90 achter de B204FT in de 960. De M46 met nog geen 200.000km blijft dan over.
Dus eventueel zou jij de M46 over kunnen nemen of ook een M90 zoeken en een fatsoenlijke bak achter de motor zetten!
David

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD