Welke automaat op een 760turbo 2.3 benzine
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bedankt voor je reacties, k heb ze allemaal eens uitgepluisd maar ik denk toch dat de m46 zijn beste tijd gehad heeft.
Er staan zo'n 370dkm op en zoals ik kan lezen zijn er toch weinig specialisten die zeggen dat het met de olie te verversen en wat poetswerk van de filtertjes voorgoed gemaakt is.
Bijvoobeeld deze:
<u> Maar ik vrees dat het probleem erger is dan het lijkt. </u>
<u> Er zijn drie type overdrives: </u> <u> J type, P type en JP type. JP is overgang tussen P en J. De ouder types, J en JP hebben teflonzuigerveertjes op de zuigertjes die de overdrive in en uitschakelen. Deze zuigerveren willen nog wel eens slijten: lekken dus zodat de druk wegvalt. P types hebben dikkere zuigerveertjes en veel minder last van slijtage. Oplossing: hele overdrive eruit, zuigertjes er uitslopen en revisie set bestellen. </u> Het is nu wel zo dat de mijne van '90 is en dus de m46p versie is maar dan toch...
De vorige eigenaar heef nooit ontkoppeld wanneer de overdrive ingeschakeld werd en hierdoor heeft ie volgens mij teveel afgezien.
Er is zo nog mee te rijden maar de overdrive slipt bij te lage toeren door, bij hoge toeren(+3000) pakt ie goed.
Zo'n beetje zoals wanneer de koppeling versleten is.
Bij een full option hoort nu eenmaal een automaat bij vindt ik .
Fijn om zeker te weten dat ze ook in automaatversie met turbo gemaakt zijn.
Op wikipedia staat uitleg over de ZF4HP22 automaat, maar hier staat hij niet hoog aangeprezen.
Dit zou komen dat door de dieseltests op de autokeuring deze automaten te veel afzien(in P en plankgas is niet goed, geen smering of zo...?)
Dit is nu wel een benzine en zal dit dus nooit moeten ondergaan.
Heeft iemand meer ervaring met dit soort bakken?
Groeten van Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
ZF-bak moet je dus niet uit bouwjaar 1985/1986 hebben (die van Albert ken ik waarschijnlijk en is dan van een later bouwjaar en komt ook onder een 760 turbo uit). Alleen, als die bakken toen het redblok niet aankonden, wat is er dan aan vervanderd zodat het later ineens wel kon, met dezelfde bak? En gaat dat ook goed met zo'n sterke turbo (we hebben het hier over een 173-186 pk sterke B230ET) of kan hij dan het koppel niet meer aan?
AW wordt uitdrukkelijk gewaarschuwd dat deze het koppel van de B230FT met pluskit of een willekeurige turbo met verhoogde druk niet aankan, dus dat zou betekenen dat je ook al op het randje van de capaciteiten van de bak zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
klopt! staat ook bij de plus kit. mag niet ICM automaat.Willem van Strik lidnr 328 schreef : AW wordt uitdrukkelijk gewaarschuwd dat deze het koppel van de B230FT met pluskit of een willekeurige turbo met verhoogde druk niet aankan, dus dat zou betekenen dat je ook al op het randje van de capaciteiten van de bak zit.
rara wat heb ik al 333.300 km?
en ik hou er echt geen Daf 340 variomatic snelheid op na.
Dus het kan wel, maar met beleid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
Ik heb nooit problemen met de bak gehad en hij heeft bij mij toch flink moeten werken mits op bedrijfstemperatuur uiteraard.
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
En de 780 b230ft+ is standaard geleverd met de AW71.Jeroen schreef :
klopt! staat ook bij de plus kit. mag niet ICM automaat.Willem van Strik lidnr 328 schreef : AW wordt uitdrukkelijk gewaarschuwd dat deze het koppel van de B230FT met pluskit of een willekeurige turbo met verhoogde druk niet aankan, dus dat zou betekenen dat je ook al op het randje van de capaciteiten van de bak zit.
rara wat heb ik al 333.300 km?
en ik hou er echt geen Daf 340 variomatic snelheid op na.
Dus het kan wel, maar met beleid.
Groeten.Hedwig
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb zelf mijn 940 omgebouwd van automaat naar een handbak, dit is een pittige klus kan ik je vertellen.
De volgende onderdelen moeten worden vervangen.
-automaatbak (ik zou kiezen voor een Aisin warner, staan er om bekend dat deze wat sterker zijn dan de ZF bakken)
-Aandrijfas.(Dit omdat de lengte bij een automaatbak anders is dan die van een handbak.)
-Gasrol (ivm een extra kabel, de kickdown kabel dus.)
-schakelconsole.
-pedalen set.
-radiateur (Dit ivm een oliekoeler die de bakolie van de automaat koelt, en deze zit dus in de radiateur verwerkt.)
-Achteras.(dit ivm andere overbrengings verhoudingen.)
-vliegwiel.(Vliegwiel wordt vervangen voor een plaat met startkrans en boutgaten voor de bevestiging van de koppelomvormer.)
-Koppelomvormer.
-Remschijven (Deze zijn bij een automaat zwaarder uitgevoert omdat deze minder remwerking van de motor omzetten op de achteras.)
-Remklauwen.
Kortom pittige klus, het is dus niet even gedaan met een andere bak kopen er onder schroeven en klaar is Kees (in dit geval Jan).
Gr Bart.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groetjes, Co.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik had wel gedacht dat t een hele klus zou zijn, maar op deze had ik toch niet gerekend.
-radiateur (Dit ivm een oliekoeler die de bakolie van de automaat koelt, en deze zit dus in de radiateur verwerkt.) -Achteras.(dit ivm andere overbrengings verhoudingen.) -vliegwiel.(Vliegwiel wordt vervangen voor een plaat met startkrans en boutgaten voor de bevestiging van de koppelomvormer.) -Koppelomvormer. -Remschijven (Deze zijn bij een automaat zwaarder uitgevoert omdat deze minder remwerking van de motor omzetten op de achteras.) -Remklauwen.
Dan moet ik 2x zoveel uitgeven dan ik m betaald heb .
Komt nog bij dat de turbodruk nu eens omhoog gedraait is tot 0.8bar(ik kon t weer niet laten en had nog een MBC hier liggen van men 200sx'je).
Dus nu weer de keus om veel werk en veel geld uit te geven voor er een automaat van te maken en dan noodgedwongen met de standaard pk's te rijden, of gewoon de m46(handbak) te repareren en 200pk's op het asfalt te hebben.
Tja, dit had ik nu niet gedacht maar dan denk ik dat hij met de m46 zal blijven bollen.
Is het moeilijk om (dan maar noodgedwongen) de overdrive te reviseren.
Ik stel me er iets van voor dat ik ergens heb gelezen dat dit kan zonder de bak er onderuit te halen.
mvg Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus eventueel zou jij de M46 over kunnen nemen of ook een M90 zoeken en een fatsoenlijke bak achter de motor zetten!
David
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.