960 rikketik meeting, zondag 13 april 2008 te Utrecht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb de auto dus nog maar net maar volgens het service boekje zit de olie er nu ongeveer 12.000 km in en dat geloof ik wel. Bij mij tikt die klep dus zowel bij koude als warme motor. Ik ga eerst de olie verversen, daarna eventueel de Forté behandeling en als laatste optie houd ik de ATF-truc open. Er zit geen vaart in omdat ik alles op straat moet doen. Komende weken ga ik een betonnen vloer met smeerput in mijn garage bouwen zodat alles een beetje beter bereikbaar is. Nu ligt garage vol met troep van verhuizing vandaar de werkzaamheden op straat. Ik houd jullie op de hoogte!
Groet,
Jan-Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Misschien zelfs eerst de ATF truc, dan flushen en dan pas nieuwe olie. Dan is je blok in ieder geval helemaal schoon vanbinnen.
Ik "flush" mijn motor bij elke oliewissel. Misschien onnodig vaak, maar hij blijft zo wel lekker schoon.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn volgorde is gebaseerd op mate van 'veiligheidsgevoel'. Bij dat flushen en die ATF-truc heb ik toch het idee dat er dingen gereinigd gaan worden waarvan ik het eigenlijk niet wil. Vandaar eerst olie verversen. Maar misschien ben ik te voorzichtig?
Groet,
Jan-Willem
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Je kan aan de kleur van je huidige olie wel beoordelen, of een wissel ineens voor veel schonere olie gaat zorgen: is ze nog netjes geel of helemaal zwart. In het tweede geval zou ik die oliewissel inderdaad als eerste doen.
ATF of Forte is voor mijn gevoel meer een kwestie van gevoel, dan van een andere behandeling (Forte moet je eigenlijk professioneel laten doen, luistert wat nauwkeuriger). ATF is uiteraard een veel goedkopere behandeling.
Als je onder de olievuldop kijkt, heb je dan het gevoel dat de motor vuil is van binnen? Dan kan je gelijk hebben, dat er met zo'n behandeling meer vuil loskomt dan je lief is. Als de motor redelijk schoon is, dan zou ik daar niet bang voor zijn (maar ook geen verstopte stoters verwachten...)
Overigens: ik raad dan wel volsyntheet aan, maar als je niet zeker weet dat er nu minimaal halfsyntheet in zit, dan zou ik de eerste wissel met een halfsyntheet doen. Minerale olie en volsynthetisch gaat niet lekker samen, en je houdt altijd wat sporen van de oude olie in je blok over.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet,
Jan-Willem
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals een hoop mensen al weten ben ik ook reeds in het bezit van een 960 met genoeg rikketikken, mag ik ook komen op deze meeting..?
Ik heb van een monteur van Nordicar al gehoord hoe ik de tik uit mijn injectorrail kan krijgen, ik heb nog een Motronic 1.8 systeem en hier zit in de hogedrukleiding naar de rail toe een potje, mij werdt vertelt als ik deze zou vervangen dat de tik dan weg moet zijn.
Echter is dit potje niet los verkrijgbaar alleen met de complete drukleiding, en daar vragen ze bij Volvo een flink bedrag voor, 120 euro's
Bij de modellen van af 96 zit dit potje niet meer in de drukleiding, ik denk dat dit te maken heeft met de overgang naar een ander brandstof systeem, als ik dit verkeerd heb verbeter mij dan AUB...??
Nou ik hoor wel of ik welkom ben Gr Bart.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Gerrit-Jan bedoel ik natuurlijk. En Bart is uiteraard ook welkom!Jan-Willem schreef : In principe heb ik 13 april nog openstaan. Een nieuwe poging lijkt mij het proberen waard. Het zou mooi zijn als het bij Gert-Jan kan.
Groet,
Jan-Willem
Groet,
Jan-Willem