960 rikketik meeting, zondag 13 april 2008 te Utrecht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2007 21:18 #1062317 door V700 register
Ben vanavond bij een 960 uit 1995 wezen kijken. Pracht van auto. Alles perfect afgezien van een tik in het blok. De tik is zowel bij koude als warme motor waar te nemen. Wat kan dit zijn en in hoeverre moet ik me hierdoor laten afschrikken qua aankoop van deze verder in topstaat verkerende auto?
Groet,
Jan-Willem
[Naar aanleiding van deze vraag zullen op zondag 13 april een aantal 960's en S/V90's naast elkaar worden gezet in Utrecht, zie <a href="/node/13825?page=3">laatste mailtjes</a> voor meer informatie]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2007 23:22 #1181836 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen probleem

VOlgens mij is dit geen probleem. Klinkt het als geratel van de kleppen? Er zijn methoden voor om dit te verhelpen, zowel middels een bepaalde rijstijl als met onderhoud. Er schijnt een middel voor te zijn, maar de olie opnieuw verversen en nieuwe filters wil vaak al helpen. Mijn 960 had het ook, maar is door de garage verholpen. Ik weet niet precies wat ze gadaan hebben maar bellen kan altijd. Stuur Covik anders een PB, die had het ook en heeft ook de nodige oplossingen.

Heb je foto's van de auto?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2007 07:22 #1181842 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Niet te licht

Niet te licht over denken! Het meest complexe en kostbare onderdeel van een 960 is de motor...

Tik kan van alles zijn, zonder het te horen wordt dat erg moeilijk oordelen. In het ergste geval zit je aan een koprevisie vast: daar heb ik een bedrag van zo'n 2000 euro voor gehoord, als je het laat doen. het beste advies wta ik je kan geven: neem iemand mee met gedegen technische kennis om dit te beoordelen, of laat 'm staan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2007 08:19 #1181844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gezien

de werkelijk perfecte staat van de auto ben ik geneigd het risico te gaan nemen. Onderhoudshistorie is volledig bekend. Mijn eerste indruk was ook kleppen. Motor is verder trillingsvrij dus de kans op koprevisie a € 2000,- is volgens mij klein. Heb er nu een nachtje over geslapen en ga het denk ik gewoon doen. Foto's volgen als ik m echt heb. Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Groet,

Jan-Willem

• Michiel Van S (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2007 09:03 #1181845 door Michiel Van S (GAST)
Beantwoord door Michiel Van S (GAST) in topic YEAH!

That's the spirit.. Gewoon je gevoel volgen en als dat goed is kopen die 960. Volvo bezitten is toch een hobby en die kosten nou eenmaal geld. Alvast gefeliciteerd! Foto's zijn altijd leuk!

Groet,

Michiel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2007 16:06 #1181869 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben

Zeer benieuwd.

Kunnen ook je hydraulische klepstoters zijn.

Hoop dat het meevalt.

Succes ermee. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2007 16:53 #1181870 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal mee eens

Willem,

Ik vind dat een goed advies, als er een serieuze tik in die motor zit kan het op zijn gunstigst een klepstoter zijn die vuil is, als het dat is moet je dat wel zeker weten, het kan ook een kantelende zuiger zijn maar die ben ik nog niet tegengekomen bij 960 blokken, wel veel drijfstangen/lagers die kapot gaan en dan ben je aan de beurt, vindt maar een andere motor, kun je vergeten, en een krukas en drijfstangen vindt je ook niet tweedehands, mocht je ze wel vinden dan kosten ze de hoofdprijs. Juist bij een 960 zou ik geen risico nemen met de motor.

&#160;

Groeten,Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2007 17:10 #1181871 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rikketik

is het snel en zacht gerikketik, afhankelijk van het toerental?

of is het een tik die je zo nu en dan hoort (zoals die van een aircopomp of een LHM-pomp van een Citroen)?

Het gezellige zachte gerikketik hoort bij de 6-in-lijn en hoor je niet meer als je iets meer toeren maakt. Iedere 9/V die ik tot nu toe gehoord heb, heeft het in meer of mindere mate. Moet natuurlijk niet te erg worden maar daar ben je hierboven al voor gewaarschuwd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2007 18:52 #1181886 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gerikketik
is inderdaad misschien de beste omschrijving. Relatief zacht en afhankelijk van het toerental. geluid komt overeen met het geluid dat vroeger uit mijn golfje kwam als de motor koud was (kleppen)

Erg bedankt allemaal voor de wijze adviezen. De kogel is echter door de kerk: Vanaf morgen is deze jongen de trotse eigenaar van een erg strakke 960! het gerikketik houd ik natuurlijk scherp in de gaten.

Foto's volgen snel!

Groet,

Jan-Willem

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2007 21:12 #1181912 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic tikje

Hallo Jan-Willem,

Exact jou verwoording neem ik ook al jaren waar. Zowel bij koude als bij een warme "tor". Velen heb ik het gevraagd wat het zou (kunnen) zijn. Niemand was/is verontrustend, ook ervaren Volvo monteurs, de wat oudere "rotten", niet. Het zou tussen mijn oren zitten. Toch zit het me nog steeds niet lekker. Zou graag de mijne eens naast de jouwe zetten en vergelijken. Kan wat mij betreft al snel. (woon ook in Utrecht) Medelid Martijn, die ook in dit draadje heeft gereageerd, vond het ook niet verontrustend. Weet eigenlijk niet of Martijn er ook "last" van heeft, vergeten te vragen. 

Groet, Gerrit-Jan   

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC