olielekkage (update)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2007 19:56 #1181164 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Robert, Kan je

Robert,

Kan je kleppendeksel pakking zijn, de oliedop of 1 van de nokkenaskeerringen aan de voorkant, dan loopt de olie via de rand van het kleppendeksel naar achteren en zo op de uitlaat.

GROETEN,Co.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2007 22:00 #1181276 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik moet eens kijken

Co,

Ik moet een keer eens goed de boel inspecteren. Ben dat van plan op de sleuteldag bij Carlo. Heb de onderkant van de kop destijds met de hand "nagelopen" en het blok is aan de bovenkant droog, ook aan de voorkant. Het is een kwetsie van nauwkeurige inspectie. Uiteindelijk wordt het euvel gevonden. Misschien ben jij ook aanwezig in Gemert tzt? Het lijkt mij ergens aan de rechterkant net aan de voorzijde van de carterpan vandaan te komen. Dat heb ik destijds ontdekt. Auto op wielstands gezet, schoon gespoten met remmenreiniger en tijdje lekker laten draaien. Er kwam een straaltje motor olie langs de pan gelopen. Maar ja, kan ook ergens van boven het koppelomvormerhuis lekken.. Beetje vervelende houding zo op je rug onder de wagen en met hete buiten temp destijds en hete motor :-)

Groetjes,

Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2008 23:06 #1210721 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update
Na 10 maanden maar eens een update (waar je niet vrolijk van wordt).
Die tip van Co heb ik nog niet geprobeerd. Eerst geconstateerd dat de olie-afscheider aan de zijkant van het blok niet goed gemonteerd was middels een keerringetje.
<a href="/node/17281">Na 10 uur werk en 5 euro materiaal was ik klaar ...</a>
Ten tweede lekt mijn dopje voor aan het blok nog steeds. In Vadis heet dat ding 1366780 en zit voor aan het blok. Op de eerste 960's zat blijkbaar een externe oliekoeler die daarop kon worden aangesloten. Bij behorende keerring heeft nummer 1366791. Die dop is al vervangen, dat rubbere keerring is al 3 maal vervangen en vanavond heb ik die dop iets afgeslepen. Ongeveer een halve mm zodat het rubber zich wel moet zetten in de sparingen in de dop.
Helaas.
En daar word ik dan zo moe van.In princiepe wil ik geen aditieven in mijn olie maar het begint erop te lijken dat het toch maar moet. Ook de keuze van de olie lijkt me goed: Kroon Emperol 5W40. Tenzij iemand weer een ander idee of ervaringen heeft.
Zucht ...
Dieiepe zucht ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2008 08:01 #1210736 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dun?
is 5W40 niet erg dun? wat zeggen de Volvo specificaties?
Is het echt een statisch lek, dus lek als de auto langere tijd stilstaat? Bij draaiende motor moet vooral de onderdruk in het carter de olie binnen houden dus als je alleen na een rit lekkage hebt zou ik richting carterventilatie zoeken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2008 18:50 #1210772 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dynamisch lek
Dat is het juist. Zodra de motor stopt, houdt het lekken eigenlijk op. Ik heb inmiddels ook een nieuwe vlamdover besteld want die geloof ik ook niet helemaal meer. Overigens heb ik dat dopje aan de voorzijde van de motor regelmatig verwijderd en dan valt er een kopje olie uit en dat is alles.
En die opmerking over de viscositeit zal ik eens opzoeken. Het boekje zegt verschillende dingen maar 10W40 kan ook geen kwaad.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2008 22:40 #1214350 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weer een update
Vrijdagmiddag 10 oktober heb ik maar eens de plaatselijke dealer gebeld met de vraag of ik op de brug mag kijken onder mijn auto.
Dat mocht.
Eerst maar eens schoonspuiten met remmenreiniger en laten drogen. Brug weer omlaag en omhoog en starten maar: de olie kwam je tegemoet. Staat daar een Zoran (Volvo-monteur uit een ver land) die direct ziet dat de carterpakking lekt ...
Hulde, want ik ben daar een jaar mee bezig geweest om dat te ontdekken. Ik dacht altijd dat het dat kapje was aan de voorkant van het blok maar de pakking is dus niet helemaal goed meer, precies boven de olie/water-warmtewisselaar. Dus niet zichtbaar als je gewoon onder de auto ligt te sleutelen en kijken.
Hij heeft een rood goedje op de naad gesmeerd en tot nu toe heeft de auto niet meer gelekt. Meteen maar even gevraagd hoe dat zit met de manier van repareren en hoe de kosten komen. Gezien de te verwachten werkzaamheden niet eens zo slecht om het uit te laten voeren.
Overigens liep Toon ook nog even de garage binnen. U weet wel: een ex-lid die ook wel eens dealer Jacob Schaap een bezoekje brengt en in de Noord Oost Polder woont. Hij zag er goed uit.
Ik zal het bij Nordicar laten zien wat er aan de hand is.

Tot later maar weer.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC