oliekoeler en de noodzaak ervan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
" Een jaar voorwaardelijk op koffie en appeltaart? " Dat is natuurlijk geen soort van een straf.
Maar is ook helemaal niet nodig. Helaas heb ik ook de nodige mensen besmet met dit virus en zal altijd latent aanwezig blijven. We zijn gewoon gedoemd......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Paul schreef :
" Een jaar voorwaardelijk op koffie en appeltaart? " Dat is natuurlijk geen soort van een straf.
Geen straf? Ligt eraan wie deze bakt.............. Heb jij dan een a;ternatieve taakstraf bedacht Paul?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volvo960_1993 schreef :
Allen,
Een ieder het zijne,maar een volvo 960 (3.0)/S90 sedan met caravan.....?
1993...130.000 gulden voor een 960 (3.0),niet echt het kampeertype..
 
Moet kunnen ,dacht ik zo. Een mooie Tabbert is ook best duur. Dus dat kan! Maar een Adria.........
Maar natuurlijk wel met een oliekoeler......
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Prestaties
Samenvattend zijn de prestaties op de vlakke weg van de Volvo met een :
Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u goed bruikbaar zal zijn. De maximale snelheid in de 3e is 178 km/u en in de 4e versnelling 155 km/u. Onder ongunstige omstandigheden is dat 137 km/u (tegenwind) en 137 km/u (helling).
Luchtweerstand is een belangrijke factor bij hogere snelheden. Stroomlijn (Cw) in combinatie met de breedte x hoogte zijn dé beperkers van de topsnelheid - niet het gewicht! De kracht in een lagere versnelling is vaak hoger. De motor maakt dan wel meer toeren en dat kán storend zijn. De absolute topsnelheid is natuurlijk niet zo interessant - zeker niet als de acceleratie om die te bereiken wel eens lang kan duren. Hij kan wel een indruk geven of er bij een bepaalde kruissnelheid nog wat kracht over is, want plankgas rijden is niet verstandig…
De maximale snelheid is echter sterk afhankelijk van de stroomlijn van de combinatie en die is lastig goed in te schatten. In de berekening houden we rekening met de vorm van de auto en caravan en gaan we uit dat de stroomlijn van de caravan gunstig is door de royale afrondingen (straal van meer dan 15 cm) aan de voorkant die doorlopen tot aan het dak of de caravan heeft een sterk afgeschuinde voorkant naar het dak toe.
Zeker zo belangrijk is ook het frontaal oppervlak. Een smallere en/of lagere caravan geeft betere prestaties
Maximale snelheden met de combinatie
Topsnelheden bij windstil weer en bij tegenwind kracht 3
Topsnelheid in de 3e versn. is 178 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 168 km/u.
Topsnelheid in de 4e versn. is 155 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 137 km/u.
 
 
De maximale topsnelheid van deze combinatie bedraagt bij volgas en windstil weer 178 km/u in de 3e versnelling. Dergelijke snelheden zijn lang niet altijd verstandig om te rijden. U moet dit vooral zien als de reserve die u kunt aanspreken als u bijvoorbeeld tegenwind hebt of bergop moet rijden. De topsnelheid die u kunt bereiken beoordelen we dan ook met zeer goed. Berekenen op dezelfde wijze de topsnelheid van de solo auto dan komen we op 226 km/u.
Belangrijker voor het comfort is de maximale snelheid in de hoogste versnelling. In dit geval bedraagt die 155 km/u en dat beoordelen we met zeer goed.
De hoeveelheid gas die u moet geven om 80 km/u te kunnen rijden kunnen we uitdrukken in een percentage van de hoeveelheid vermogen die u ter beschikking heeft. Is het percentage hoger dan bijvoorbeeld 90% vraagt u een flinke belasting van de motor die niet aan te raden is om langdurig vol te houden.
Percentage vermogen bij 80 km/u bij windstil weer en bij tegenwind kracht 3
Bij 80 km in de 3e versnelling is 29% en bij tegenwind (kracht 3) is dat 36%
Bij 80 km in de 4e versnelling is 52% en bij tegenwind (kracht 3) is dat 65%
 
Houden we rekening met het feit dat de meeste mensen een hekel hebben om langdurig met hoge toerentallen te rijden en ver door te trekken in de versnellingen dan zijn de snelheden natuurlijk iets anders. Gaan we er van uit dat u niet verder doortrekt dan tot maximaal 4800 toeren per minuut dan krijgen we de volgende resultaten.
Snelheden bij maximaal 4800 toeren per minuut
Topsnelheid in de 1e versn. is 53 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 53 km/u.
Topsnelheid in de 2e versn. is 97 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 97 km/u.
Topsnelheid in de 3e versn. is 136 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 136 km/u.
Topsnelheid in de 4e versn. is 155 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 137 km/u.
 
 
Gebruik hoogste (4e) versnelling bij 80 km/u
Bij een snelheid van 80 km/m maakt de motor 1932 toeren in de 4e versnelling. De Volvo heeft dan een vermogen van 51 Kw terwijl om de totale rijweerstand te overwinnen 27 Kw benodigd is (op de vlakke weg zonder tegenwind).
Hoewel de motor voldoende vermogen heeft om bij 80 km/u met de caravan te kunnen rijden zou het toch zo kunnen zijn dat de motor (net) te weinig toeren maakt om lekker te rijden en dat u beter kunt terugschakelen. Landurig rijden in een lagere versnelling is overigens geheel niet schadelijk voor de motor.
Bij een snelheid van 80 km/u is onder gunstige omstandigheden de hoogste versnelling te gebruiken. Komt u bijvoorbeeld bij een brug of viaduct een helling tegen van meer dan 2% dan zult u moeten terugschakelen.
Ook in geval van tegenwind met een kracht van 6 (windsnelheid 50 km/u) is rijden in de 4e versnelling niet mogelijk en moet u terugschakelen.
Om de soeplesse aan te geven geven we de acceleratietijd in de 4e versnelling van 80 naar 90 km/u. Dit kost 9.4 seconden. In praktijk zal terugschakelen meestal verstandiger zijn.
Zou u 100 km/u mogen rijden dan is er voldoende kracht om zelfs bij een tegenwind van kracht 3 nog in de 4e versnelling te kunnen rijden.
Overigens is het helemaal niet erg als u niet de hoogste versnelling kunt gebruiken of regelmatig moet terug schakelen. De motor maakt allen iets meer lawaai. Landurig rijden in een lagere versnelling - dus met een wat hoger toerental - is overigens geheel niet schadelijk voor de motor.
Bij het zogenaamde Nieuwe Rijden wordt geadviseerd zo veel mogelijk in de hoogste versnelling te rijden. Met een caravan is dat lang niet altijd verstandig, en hoeft het ook niet zuiniger te zijn. Wanneer de motor wat gaat brommen en de gasvoet wisselend diep moet worden ingetrapt om op snelheid te blijven is het tijd voor een lagere versnelling en een wat hoger (lees efficiënter) toerental. Terugschakelen dus zodra u merkt dat extra gas geven geen effect heeft.
Cruise control is heel handig om een vooraf ingestelde snelheid vast te houden. Het nadeel is echter dat u niet in de gaten heeft hoeveel gas u geeft en ongemerkt zou het dus kunnen zijn dat u plankgas rijdt.
Acceleratie
Met name de acceleratietijden bij het inhalen geven een indicatie van de trekkracht en souplesse in de verschillende versnellingen. De acceleratietijden die gegeven worden bij het wegrijden zult u in de praktijk zelden halen omdat de tractie aan de wielen onvoldoende is (wielspin).
Acceleratie vanuit stilstand
0 - 80 km/u in 10.9 sec. met caravan (Solo berekenen we: 7.6 sec.)
0 - 100 km/u in 15.2 sec. met caravan (Solo berekenen we: 10.2 sec.)
0 - 120 km/u in 20.2 sec. met caravan (Solo berekenen we: 13 sec.)
Acceleratie bij inhalen
70 - 90 km/u maximaal 4.4 sec.
70 - 90 km/u in de 3e versn. 7.1 sec. Deze acceleratietijd (en trekkracht) is goed.
70 - 90 km/u in de 4e versn. 18.8 sec. Deze acceleratietijd (en trekkracht) is zeer matig.
 
Omdat deze auto met automaat is uitgerust zijn de acceleratiecijfers theoretisch. De automaat zal bij volgas terugschakelen naar een lagere versnelling waardoor de acceleratie optimaal is. De gegevens geven wel aan wat de auto over heeft in de verschillende versnellingen.
Is de acceleratie in een bepaalde versnelling maar matig dan heeft u weinig trekkracht over. Als het dan even tegenzit, of u wilt versnellen dan moet u (indien mogelijk) terugschakelen.
Gebruik versnellingen
Als acceleratie gewenst is, is het aan te raden dat de motor niet onder de snelheid komt waarop het maximaal koppel wordt geleverd. Hoewel het maximaal koppel beschikbaar is vanaf 4350 toeren, schatten we in dat u vanaf 2350 al wel voldoende trekkracht heeft om met de meeste caravans te kunnen rijden.
In onderstaande tabel kunt u per versnelling 4 snelheden aflezen:
- de minimale snelheid met caravan;
- de snelheden waarbij het maximaal koppel wordt geleverd;
- de snelheid waarbij u normaal gesproken graag zou willen doorschakelen;
- de maximale snelheid die in een versnelling gereden kan worden.
Voorbeeld:
In de 3e versnelling heeft u maximaal koppel bij 123 km/u en u kunt doortrekken tot maximaal 186 km/u. In praktijk zal uw snelheid in de 3e versnelling vooral liggen tussen 66 km/u en 136 km/u. Heeft u echter veel kracht of vermogen nodig dan is het wel aan te raden door te trekken tot aan de snelheid bij het maximaal toerental (de redline) en te zorgen dat uw snelheid nooit beneden de minimale snelheid komt. Dus schakelt u van de 3e naar de 4e versnelling dan zult u in de 3e versnelling tenminste tot 97 km/u moeten doortrekken.
Snelheid minimaal - bij maximaal koppel - bij 4800 toeren - bij max toeren
in de 1e versnelling 26 km/u - 48 km/u - 53 km/u - 73 km/u
in de 2e versnelling 48 km/u - 88 km/u - 97 km/u - 134 km/u
in de 3e versnelling 66 km/u - 123 km/u - 136 km/u - 186 km/u
in de 4e versnelling 97 km/u - 180 km/u - 199 km/u - 273 km/u
Uit de tabel kunt u de schakelmomenten aflezen bij normaal accelereren:
van 1e --> 2e vernelling: tussen 48 km/u en 53 km/u
van 2e --> 3e vernelling: tussen 66 km/u en 97 km/u
van 3e --> 4e vernelling: tussen 97 km/u en 136 km/u
Normaal gesproken schakelt de automaat zelf naar de juiste versnelling. Het kan echter best zijn dat de automaat telkens heen en weer pendelt tussen 2 versnellingen. Dit is niet goed voor de automaat en ook niet comfortabel. U kunt in dergelijke situaties dan beter de automaat met de hand bedienen en vastzetten in een lagere versnelling. Soms biedt ook een sportstand uitkomst.
In de bergen
Samenvattend zijn de prestaties in de bergen van de Volvo met een :
Steile hellingen moet u zo veel mogelijke vermijden omdat u maar net voldoende kracht heeft om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u meer dan voldoende kracht om weg te komen en is de hoeveelheid tractie bepalend. Wegen met een stijgingspercentage van meer dan 18% worden niet aangeraden.
Autobaan hellingen
In het buitenland komt u op autobanen vaak lange hellingen tegen. Dergelijke hellingen zoals bijvoorbeeld de klim voorbij Luik of de heuvels in het Sauerland hebben veelal een stijgingspecentage van 5%. In onderstaande tabellen ziet u welke prestaties u kunt verwachten. In de berekening is rekening gehouden met een hoogte boven de zeespiegel van 250 meter. Rijdt u bijvoorbeeld de Gothard autobahn zijn de prestaties minder.
Topsnelheden op een autobaan helling van 5%
In de 1e versnelling bij 5% helling: 72 km/u bij 6492 toeren en 53 km/u bij 4800 toeren
In de 2e versnelling bij 5% helling: 133 km/u bij 6553 toeren en 97 km/u bij 4800 toeren
In de 3e versnelling bij 5% helling: 137 km/u bij 4853 toeren en 136 km/u bij 4800 toeren
De 4e versnelling is niet te gebruiken op 5% helling.
 
 
Probeert u 80 km/u te blijven rijden op autobaan hellingen van 5% dan ziet u in ondertstaande tabel de hoeveelheid kracht die u ter beschikking heeft.
Percentage kracht bij 80 km/u op een helling van 5%
Bij 80 km in de 2e versnelling is 50%
Bij 80 km in de 3e versnelling is 76%
Bij 80 km in de 4e versnelling is n.v.t.%
 
De maximale topsnelheid is dus 137 km/u in de 3e versnelling op een helling van 5%.
Deze prestatie is beoordelen we met: zeer goed.
Wegrijden vanuit stilstand (hellingspercentages)
In onderstaande tabel ziet u op welke hellingen u nog net kunt wegkomen. Naarmate de hoogte toeneemt, neemt de kracht van de motor af en daarmee ook het maximale hellingspercentage. Het goed of gemakkelijk wegrijden vanuit stilstand op een helling is echter afhankelijk van meerdere factoren, zoals bijvoorbeeld de beschikbare tractie aan de wielen.
De automaat biedt echter het voordeel dat de koppelomvormer de trekkracht vanaf stilstand versterkt. Zorg wel voor voldoende koeling d.m.v een oliekoeler op de versnellingsbak. Wij adviseren u uw dealer daarnaar te vragen en bij twijfel er eentje te laten monteren. Onderstaande maximale wegrij-percentages vormen een extreme belasting voor de automaat. De auto blijft wegrijden en komt niet op snelheid. Er treedt voortdurend slip op en de warmteontwikkeling binnen de automaat is enorm. Voor korte tijd is dit niet erg, maar landurig rijden met deze slip is erg slecht voor de automaat!
Omdat uw Volvo achterwielaandrijving heeft zullen de achterwielen niet snel doorslippen op droog asfalt. Op een onverharde ondergrond zou de hoeveelheid tractie wel eens een probleem kunnen opleveren.
Hellingspercentages wegrijden vanuit stilstand:
Hoogte boven de zee
Wegrijden vanuit stilstand
in de 1e versnelling
0 m.
28.8%
500 m.
27.4%
1000 m.
25.9%
1500 m.
24.5%
2000 m.
23%
2500 m.
21.6%
De Volvo en heeft een treingewicht van 2850 kg en kan daarmee nog net wegrijden op een helling van 24.5% op 1500m hoogte. Dit percentage beoordelen we als: zeer goed.
Overigens zijn percentages van meer dan 25% theoretisch omdat u deze in praktijk zelden tegen zult komen en zeker niet zijn aan te raden met een caravan.
Rijden op steile hellingen
Rijdt u eenmaal dan kunt u op veel steilere hellingen blijven rijden dan wegrijden. Gang houden is in de bergen dus altijd aan te raden. Hellingen van 10% a 12% komt u tegen op bijvoorbeeld paswegen in de Alpen op een hoogte van 1500 meter. In onderstaande tabel is daar rekening mee gehouden. Echter ook als u niet naar de bergen gaat kunt u onverwachts voor steile hellingen van 10% of meer komen te staan. Een prettig idee dus als u zeker weet dergelijke hellingen te kunnen rijden.
Omdat uw Volvo een automaat heeft kunnen de percentages waarop u kunt rijden lager zijn dan de percentages waarop u kunt wegrijden. Dit lijkt raar, maar dit komt doordat u via de koppelomvormer extra kracht ter beschikking heeft. Langdurig gebruik maken van deze extra kracht gaat gepaard met veel warmte ontwikkeling en is slecht voor de automaat.
Hoogte boven de zee
Bij 20 km/u in de
1e versnelling
Bij 40 km/u in de
2e versnelling
0 m.
20.9%
11%
500 m.
19.8%
10.4%
1000 m.
18.8%
9.9%
1500 m.
17.7%
9.3%
2000 m.
16.7%
8.8%
2500 m.
15.6%
8.2%
Rijdt u eenmaal op 1500 meter hoogte met een snelheid van 20 km/u dan kunt u blijven rijden op hellingen tot maximaal 17.7% in de 1e versnelling en rijdt u 40 km/u in de 2e versnelling dan kunt u rijden op maximaal 9.3%. De prestaties van deze combinatie beoordelen we dan ook als: matig.
De maximumsnelheid op bergwegen met uw caravan bedraagt maximaal:
Topsnelheden op een bergweg van 12% op 1500m hoogte
Topsnelheid in de 1e versnelling bij 12% is 72 km/u bij 6492 toeren.
De 2e versnelling is niet te gebruiken op 12% helling.
De 3e versnelling is niet te gebruiken op 12% helling.
Technische gegevensOp basis van onderstaande technische gegevens van de door u geslecteerde auto en caravan is deze berekening gemaakt. Aangezien van bepaalde algemene aannames wordt uitgegaan zijn verschillen met de praktijk altijd mogelijk. Zie ook de toelichting elders op deze site.
Auto
Volvo 960 Estate - 3.0 24v aut.
Periode
september 1990 - januari 1997
Vermogen
150 kW bij 6000 rpm (204 pk)
Koppel
267 Nm bij (of vanaf) 4350 rpm
Gewicht
1800 kg. en beladen met 250 kg. (max. 2010 kg.)
Bandenmaat
195 / 65 R 15
Versnellingsbak
Automatisch met koppelomvormer (4 versn.)
Maximaal trekgewicht Volvo
1800 kg. (max. kogeldruk n.b. kg)
Caravan
Beladen gewicht caravan
800 kg. (maximaal toegestaan gewicht is 750 kg.)
De stroomlijn is:
goed. (hoogte = 2.20 m. en breedte = 1.85 m.)
Totaal treingewicht (auto+caravan)
2850 kg. (max. toegestaan 3610 kg.)
 
 
 
De berekende snelheden zijn erg afhankelijk van de exacte luchtweerstand van de combinatie. Ervaringscijfers (ook van u!) liggen hieraan ten grondslag. Berekend zijn échte kilometers, snelheidsmeters wijken altijd af - wettelijk verplicht - vaak 5 à 10%. Verder zijn voor een goede berekening correcte versnellingsbakverhoudingen essentieel!! Een methode om die te controleren is de zogenaamde toerentellertruc:
Fixeer de toerenteller op 2.500 rpm. Onderstaande snelheden zouden afgelezen moeten worden. Denk er aan dat dit échte kilometers zijn, en uw snelheidsmeter in de auto een afwijking heeft!
De snelheid bij 2500 rpm in de 1e versnelling is 28 km/u (bij 1000 rpm 11 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 2e versnelling is 51 km/u (bij 1000 rpm 20 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 3e versnelling is 71 km/u (bij 1000 rpm 28 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 4e versnelling is 104 km/u (bij 1000 rpm 41 km/u).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
is dat Hans, nog een paar nachtjes slapen.....nou ja slapen, woelen dus.
En je moet hoog nodig je voetnoot aanpassen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En ook de foto, dat doe ik allemaal aankomend weekend. Dan heb ik de juiste foto van de 960 en de juiste gegevens om te melden. Volgende week verwacht ik de 240. is nagenoeg gereed. Is echt een plaatsje geworden. Ik wil niet zeggen nieuwstaat, maar komt daar wel bij in de buurt!.
Paul schreef :
is dat Hans, nog een paar nachtjes slapen.....nou ja slapen, woelen dus.
En je moet hoog nodig je voetnoot aanpassen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.