940 benzine 1992: slaat af tijdens het rijden, blokkeert brandstof en moter slaat af ???

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 18:10 #1060645 door V700 register

Wie heeft ervaring en mogelijk een oplossing voor een lastig probleem.

Mijn 940 benzine, 5-bak, uit 1992 houdt er <u>tijdens het rijden</u> plots mee op, de benzinetoevoer blokkeert, motor gaat uit, stuur slaat op slot, het alert-lampje (links onder dashbord) brandt. Na 2-5 minuten opnieuw proberen start hij weer, alert-lampje blijft branden.

Hij is doorgemeten, sensor is vervangen. Probleem bleef.

Alle 68 electonica punten zijn schoongemaakt en in orde gemaakt. Nu zou er geen probleem meer moeten zijn, maar helaas. Ik heb op een dag al weer 3 keer stil gestaan.

Het is vaag, maar wie zou me kunnen helpen met tips?

Vast dank, Helen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 18:19 #1170378 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat?
Helen kun je aangeven wat er is doorgemeten? Bedoel je met de "electronicapunten" de stekkerverbinden van het gehele brandstofsysteem?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 18:26 #1170380 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Gerard, dat zou ik
Beste Gerard, dat zou ik moeten navragen bij mijn garage. Ze hebben iemand gevraagd die veel van volvo&#39;s weet en bij een Volvo dealer heeft gewerkt. Volgens mij zijn alle electronicapunten, stekkers en draadjes, zo&#39;n 68 nagekeken en vervangen waar nodig.
Ik heb begrepen dat Volvo een van de eerste auto&#39;s in die tijd was die dergelijk electronicasysteem heeft ingevoerd, maar bij het uitlezen niet alle controles uitvoert en laat zien.
Hoewel het alert-lampje blijft branden geeft het uitlezen een "OK. Er moet dus verder gezocht worden, maar ze weten niet waar.
Kan ik iets specifieks vragen aan mijn garage? 
Vast dank voor je meedenken,
Groet, Helen 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 18:38 #1170382 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pas maar op
Als alles stopt en het stuur slaat vast, lijkt het erop dat het stuurslot de verdachte is. Geen stroom meer doorlaten en vastslaan van het stuur alsof er geen sleutel inzit.
Heb je daar al naar laten kijken ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 18:41 #1170383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarschuwingslampje
Dat lampje? Is dat van de Lambdasonde (Groene vlakje met oranje driehoekje)? Is de Lambdasonde gecontroleerd? 
Ben nog aan het nadenken en zoeken. Misschien dat ook anderen een idee hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 18:50 #1170385 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Gerard, Ja, het
Beste Gerard,
Ja, het lambda-lampje. Die gaat aan als de motor uitvalt, alles lijkt dan even te blokkeren, stuur, gas-, rempedaal. 
Soms beweeg ik de versnellingspook en dan start hij weer, soms niet.  
De sensor is vervangen. Ik zou even moeten vragen of de  lambda-sonde gecontroleerd is.
Wat aardig dat je wil meedenken,
Groet, Helen 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 18:54 #1170388 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Mark, Ik ga het
Beste Mark,
Ik ga het meteen maandag navragen en alle opmerkingen voorleggen.
Dank je, Groet, Helen 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 18:56 #1170389 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tweede vraag.
De tweede vraag die je kunt stellen, is of je contactslot wel helemaal lekker is.
In mijn optiek, valt je contactslot er niet op zolang je sleutel in het slot zit, prik of geen prik. Als het dus wel gebeurd, is er iets niet goed.Achter op het slot zit een ring met contactpunten, het kan zijn dat ie versleten is of gewoon niet goed op zijn plek zit. Laat die even checken.
Het is trouwens ook LEVENSGEVAARLIJK om met een auto rond te rijden die op stuurslot slaat op momenten dat je het niet verwacht.
Ik heb het 1 keer gehad, in een bocht, je hebt echt het besef niet als je stuur geen kant meer op wil, je toch naar rechts (richting muur) moet sturen om hem van het slot te krijgen, als je 70 rijdt.Voor de gein moet je eens op een verlaten parkeerterrein rondrijden, de sleutel uit het contact halen en kijken hoe je het beleeft.
Kun je het euvel trouwens reproduceren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 19:00 #1170390 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blokkeren

Helen schreef : Ja, het lambda-lampje. Die gaat aan als de motor uitvalt, alles lijkt dan even te blokkeren, stuur, gas-, rempedaal. 

Helen, als de motor uitvalt, heb je geen rem- en stuurbekrachtiging meer. Kan op zich geen kwaad, maar het remmen en sturen kost dan veel meer kracht.
Als het lampje van de Lambdasonde gaat branden is er iets mis met de verbranding van het mengsel. Is de temperatuursensor vervangen? Is deze verbinding goed?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 19:00 #1170391 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraagje
Helen,
Zit er een alarm systeem op de auto en zo ja is dat er 1 met startonderbreking, dan kan dit het probleem veroorzaken.
Nummer 2 was, zoals ik verderop al had gelezen het contactslot, als dit niet goed werkt kun je deze problemen ook verwachten
Nummer3 is het brandstofpomprelais dit zit in het middenconsole achter de asbak, het is een grote viekante witte, deze hebben ook vaak problemen en kunnen desbetreffende problemen veroorzaken.
Als je motor ermee stopt klopt het dat je zwaar stuurt, want de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging draait dan niet meer, voor de remmen geldt eigenlijk een beetje hetzelfde, je motor moet draaien om vacuum voor de rembekrachtiging te maken.Tevens gaat bij een stilstaande motor het Lambdasonde lampje branden.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC