740GL - wel op LPG, niet op benzine!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 18:11 #1165304 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voor het stationair lopen
voor het stationair lopen kun je het zuigertje los maken, aan de kant van de cyl kop, ik meen met het rode of de paarse vacuum aansl.

aan de bovenkant van de carb,  de boel inspuiten met teckflow cleaner , kun je bij Lasaulec kopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 21:13 #1165322 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic check eerst maar eens of je
check eerst maar eens of je benzine-afsluiter wel werkt.
Dit is een electromagnetisch bediende klep die dicht gaat als je op LPG rijdt en die open hoort te zijn als op B rijdt. In de electrische aansluiting hoort een zekering te zitten, check die eerst maar eens.
Verder hebben oudere auto's met LPG-systeem vaak op de B-afsluiter ook nog een handkraantje zitten. Die kan je ook eens omzetten. Als er dan wel B in de carburateur komt weet je dat de afsluiter een electrisch probleem heeft.
als je het probleem nog niet hebt opgelost zou ik eens de mechanische brandstofpomp bekijken. Die dingen zijn meestal van het membraantype en als dat membraan lek is kan de pomp geen druk meer opwekken/leveren en pomp deze dus niet meer de carb vol.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2007 13:56 #1165486 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic intank filter
Hoi J. van der Velde 
Dat lijkt wel erg op het probleem dat mijn 740 ook heeft. Hij loopt wel op benzine, maar na een aantal km (bij volle tank na 100 km, vervolgens telkens ca 10 tot 25 km telkens als hij een poosje heeft stilgestaan) valt ie weg. op gas gaat alles dan weer ok.
 zou dit ook aan de intank filter kunnen liggen? is dit filter makkelijk te vervangen?
zou je iets meer willen vertellen over de oplossing die jij hebt toegepast. wat voor filter heb je geplaatst, waar heb je deze geplaatst en waar kan ik zo'n filter kopen?
Lennert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2007 12:48 #1165713 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic filter
Ik heb dus een 740 b230k,
mech brandstof pomp op de motor, heb de aanvoer benzine leiding los gehaald (bij het pompje) en met luchtdruk terug geblazen in de tank,(brandstof dop er wel af)
Het filter wat in de tank zit is waarsch. stuk gegaan, of eraf gesprongen.
heb nu onder de motor kap een simpel en goedkoop brandstof filter, die ik zo kan vervangen, en die zie je vies worden!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2007 16:56 #1165751 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic brandstof filter
De b230k heeft dus normaal gesproken alleen een in tank filter?Das balen, want zal wel een hele operatie worden om daar bij te komen zeker?Ik heb de wagen laatst op de sleuteldag bij Hooftman omhoog gehad en toen vond ik het welbekende rek ook al niet onder de wagen.
Maar dan drijft er nu dus bij jou een benzinefilter(al dan niet in stukjes) in je benzine...
En waar had je de leiding losgenomen, en ik neem aan dat je dit met een lege tank gedaan hebt...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2007 19:46 #1165770 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic valt mee
als je de achterbank plat legt kan je de plaat die dan op de rug van de achtebank ligt omhoog trekken. Je ziet dan drie moeren maat 13. Losdraaien en dan de hele handel richting stuur schuiven. Onder dit gebeuren zit een luikje dat met 4 schroefjes maat 10 vast zit. Hieronder zit de benzine tank.

Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2007 16:55 #1166795 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wordt lastig
Ik heb een sedan, met een ouderwetse gastank achter de bank.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2007 09:49 #1182275 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En ik heb ook zo'n sedan

En ik heb ook zo'n sedan met een originele Vialle gastank achter de achterbank zodat je niet bij die klep komt zonder de tank uit te bouwen.

Maar er is een nieuwe ontwikkeling!
Omdat de winter voor de deur staat en starten op LPG steeds lastiger wordt, zijn we gisteren serieus aan de gang gegaan met het probleem.
Slangen gevuld met benzine, carburateur via slangingang gevuld met benzine; starten en met wat moeite een paar keer aanslaan.
Het duurt eigenlijk niet langer dan een paar seconden met als record 10 seconden.

We hebben afsluiters al getest; deze werken goed.
Als je de motor start en de slang die in de carburateur gaat in een flesje hangt, dan pompt er onder normale druk benzine door de slang en wordt de fles gevuld.
Tot de carburateur lijkt dus alles goed.

We hebben de carburateur opgengehaald (Pierburg 2B5 geloof ik) en schoongemaakt en doorgespoten zover we het aandurfden.
Bij 1 vlotter (de rechter vlotterkamer) stroomt de lucht er gemakkelijk doorheen als je er doorheenblaast. Druk je de vlotter naar boven (vlotternaald dicht) dan komt er geen lucht meer doorheen; dat is dus in orde.

Bij de 2e vlotter (de linker vlotterkamer en vermoedelijk de belangrijkste voor stationairer loop) zat er bijna geen brandstof in de vlotterkamer en kwam er ook geen lucht doorheen. We vermoeden dan ook dat de vlotternaald blijft hangen en gaan deze proberen schoon te maken binnenkort. Ik zal dan eerst een pakkingset moeten halen; de huidige overleeft het niet een 2e keer.

Ik kan nu overigens met een truukje op benzine de motor voorverwarmen zodat starten op LPG lukt; ik trap op de benzinestand het gas 3x in. De acceleratiepomp pompt dan een klein beetje brandstof uit de rechter vlotterkamer (die wél gevuld is). Daar kan ik de motor daarna zo'n 3 seconden op laten draaien; een paar keer herhalen is net genoeg om daarna op LPG weg te komen.

Weet iemand of je het pennetje, waar de vlotter op scharniert, gemakkelijk eruit kan drukken? En is de vlotternaald dan simpel te verwijderen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2007 20:15 #1182360 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic We zijn er al uit hoe de

We zijn er al uit hoe de vlotter verwijderd moet worden; het bleek allemaal netjes in de Haynes te staan :) Dit doen we binnenkort; eerst nog een pakkingsetje bestellen.

Ik heb echter nog een ander probleem.
De 2B5 / 2B7 carburateur van Pierburg is een "2 traps" model. Zodra je boven een bepaald toerental komt, krijg je een groter vacuum en trekt er een vacuum-mechanisme in werking dat de 2e trap opent zodat je motor wat extra mengsel krijgt en meer trekkracht krijgt. Dit kan alleen als je het gas ruim voor de helft intrapt én er genoeg vacuum is.

Dit mechanisme blijkt bij mijn Volvo nooit gewerkt te hebben (nieuw wel maar niet zolang ik hem heb). De as van de 2e trap zat vast en het vacuum-mechanisme kreeg er geen beweging in. Dit hebben we weer gangbaar gemaakt en het gaat allemaal weer erg soepel.

Dit is erg mooi want ik heb er zeker 10pk "extra" bij ineens en de top ligt 15km hoger dan voorheen.

Ik hou echter het probleem dat het gaspedaal een seconde blijft hangen als ik het los laat. Dit treedt alleen op als de 2e trap open is en ik het gas loslaat. Het lijkt alsof het vacuum-geval te traag werkt zodat de hoofdgasklep (van de eerste trap) niet direct terug kan komen.

Als ik zelf op het slangetje zuig en dan de lucht laat ontsnappen dan komt het mechanisme langzaam terug (ongeveer een seconde). Hoort dit sneller te gaan? Of moet ik het ergens anders zoeken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2007 23:13 #1182656 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tsja die carburateurs

tsja die carburateurs he....

de mijne heeft ook weer mooie problemen, naast dat ie rotter op benzine loopt dat ooit geloof ik...

Het gas blijft hangen, en kan meestal met een flink ram op het gaspedaal (helemaal naar beneden) opgelost worden. Heb het vermoeden dat dit ook hier in het vacuum gedeelte zit.

Er lijkt namelijk geen speling(of niet op het blote oog waarneembaar) te zitten op het mechanische deel van de eerste trap. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC