740GL - wel op LPG, niet op benzine!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2007 19:15 #1059568 door V700 register
740GL - wel op LPG, niet op benzine! is gemaakt door V700 register
Om eerst wat informatie te geven:Ik heb een Volvo 740GL sedan uit 1986.Daarin ligt een B230K blok met een 531 kop.Carburateur is de bekende Pierburg.Nu trof ik rechts-vooraan (links-achter de stuurbekrachtigingspomp) al een benzinepomp aan met een filter. Het is, volgens mijn oom, een Pierburg mechanische brandstofpomp.
De Vialle LPG installatie is origineel Volvo. Vermoedelijk nog de eerste verdamper, te zien aan aftandsheid buitenkant.
Wat er scheelt?
Wel... De auto start en draait perfect op LPG. Geen enkel probleem. Topsnelheid is (met moeite) 165km/u en stationair draait de auto, eenmaal op temperatuur, zonder schokken.Er zit verse benzine in en onlangs heb ik voor het eerst geprobeerd om op benzine te rijden.
Eerst 4x 15 seconden gestart op benzine. Dat wilde niet.Toen 20x tijdens het rijden de schakelaar van LPG op benzine gezet; motor valt stil.Hij maakt zelfs geen aanstalten om te gaan lopen op benzine.
Éénmaal terug op LPG loopt hij direct weer goed.
Dit doet mij vermoeden dat er in zijn geheel geen benzine in de carburateur komt.Nu wil ik binnenkort alles (met een deskundige oom die ook m'n distributie al heeft vervangen, vorig weekend) vanaf de tank tot de carburateur gaan nalopen maar heb geen idee waar op te letten en zou graag wat tips willen meenemen.Heeft deze motor ook een brandstofrelais oid?Iemand tips om hem weer op benzine te krijgen?Zijn er, net als de injectiemodellen, meerdere brandstofpompen?
Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2007 13:08 #1163361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gemert
Tijdens de sleuteldag in Gemert stond er een 740 met het zelfde probleem.
Is er iemand die weet of dit is opgelost en hoe?? ( Baseman misschien)
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes. ( die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2007 18:43 #1163380 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt.
Dat was de 740 van Hanneke, waarvan de brandstofpomp de geest gegeven had.
Echter, dit was een versie zonder carburateur en dat is deze wel, dus heb ik er nog geen posting bij gezet.
Ik heb namelijk geen idee of je dit op dezelfde wijze kunt testen of meten als bij de 2.3i, vandaar. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2007 21:34 #1163394 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen brandstofpomp relais
Een B230K heeft geen brandstofpomprelais, dat zou ook volslagen onzin zijn omdat een B230K een Mechanische benzinepomp heeft, die hoeft geen spanning maar haalt zijn energie rechtstreeks van de hulpas van de motor, daar zit een excentriekje op wat het heveltje van de pomp beweegt, dit heveltje bedient een pennetje wat op zijn beurt een membraan beweegt, doordat in het ingaande traject en ook het uitgaande traject van de pomp een terugslagklepje is gemonteerd zou de benzine alleen maar naar de carburateur moeten kunnen gaan.

Hier zit echter een probleempje waar het fout kan gaan, nl:
a/ de kogelklepjes kunnen lekken
b/ het membraan kan verdroogd zijn
c/ het benzine afsluitertje wat in de leiding zit en wat bedient wordt door de electronica van de gasinstallatie kan niet werken.
D/ de filterjes in de leiding naar de carburateur kunnen verstopt zitten.
e/ er zit ook nog een klein filterje in de slangaansluiting van de carburateur wat verstopt kan zijn.
f/ er zit ook nog een filterje in de tank wat verstopt kan zijn.

Dus take your pick welke van de aandachtspuntjes het is.

Groeten,
             Co. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2007 00:53 #1163414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zijn goede punten
Dat zijn goede punten om eens op te gaan letten.
Vandaag met m'n oom de remvloeistof ververst en alles gangbaar gemaakt en ontlucht.Geen nieuwe blokjes/schijven nodig.
Remt weer heel goed en kaarsrecht.
Hij trok wat naar rechts bij het remmen, vooral op temperatuur. Wat een beetje lucht en vocht in je remvloeistof al niet kan veroorzaken.
Ook logisch, m'n 740 heeft 5,5 jaar stilgestaan voordat hij in februari in mijn bezit kwam.Daarom tal van klein onderhoud waarvan we iedere week wat proberen weg te werken :)Distributie is vorige week al gedaan!Het benzineprobleem gaan we binnenkort proberen aan te pakken en wat informatie voordat je gaat zoeken is altijd bijzonder welkom :)Binnenkort ook de "plantengroei" uit het koelsysteem verwijderen, 2 nieuwe slangen, slangklemmen én vloeistof. Het zijn de kosten allemaal niet aan materiaal maar het moet even gebeuren!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2007 00:19 #1165153 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ook
Heej Magnet, poosje niet gezien op het volvo forum. 
Hier bijna dezelfde auto met dezelfde problemen.
B230K op lpg met benzine problemen 
Bij mij wilde de auto in eerste instantie ook niet starten op benzine, terwijl deze goed loopt op lpg.
Nadat er een poosje benzine in de tank heeft gezeten zijn er schijnbaar dingen veranderd. De auto start en blijft lopen zolang de choke meedoet, zodra deze weg valt slaat de motor eigelijk direct af zonder ook maar 1 seconde onregelmatig gelopen te hebben.

Nou zat ik te denken aan ook het vervangen van allerlei filters en helemaal leeg halen van de benzine tank, hier zou weleens water oid in kunnen zitten lijkt mij.
Dan brandstof druk meter bij ingang op de carburateur.
Vervolgens heel de boel netjes afstellen. Hierna zou het lpg mengsel ook netjes afgesteld kunnen worden. 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2007 00:28 #1165154 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic afstellen
Hallo Boris
Het zou ook kunnen, dat de carburateur eens goed afgesteld moet worden.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 17:09 #1165297 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic b230k
mijn 740 b230K 1987
liep ook niet op benzine,
eerst vlotter naalden schoongemaakt,
auto reed toen weer op benzine, maar niet meer dan 10 km, erg raar, bleek het intank filter bijna dicht te zitten.
met luchtdruk (7bar) terug geblazen via de brandstof leiding naar de tank.
hierdoor is het intank filter kapot/ of eraf gesprongen,
nieuw filter voor de mech. pomp geplaatst en alles is al 200k weer oke,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 18:03 #1165302 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet lopen
was dat stationair of ook niet deel/vol last?
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 18:07 #1165303 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benz
liep helemaal niet op benzine

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC