Kleine oneffenheid in wegdek veroorzaakt grote schok in motor

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2007 23:28 #1161137 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motorsteunen ok...
Die zijn dus ok. Zien er ietwat doorgezakt uit maar kan dit alleen vergelijken met een andere ernaast. Ook als ik een flinke duw tegen het motorblok geef blijft deze reculsitrant stilliggen.  De rubber(s?) van de bak liggen er bovenop...lastig te bereiken en zodoende nog niet kunnen controleren.
We keep searching....
Groet,
Eric Berkel 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2007 23:57 #1161139 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Achter
Hallo Eric
De derde motorrubber zit achter aan de bak. Het is of een ronde of een rechthoekige.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2007 01:30 #1161143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Mathy
En bedankt!

Groet Eric 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2007 13:34 #1161156 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weerstand
Beste Volvovrienden,
Nu heb ik het beschrevene ook wel eens waargenomen, echter ik heb dat altijd als volgt voor mijzelf uitgelegd;
Als je door een kuil of barst rijdt, dan hebben de wielen die dat doen even minder, of geen weerstand meer van het wegdek. Hierdoor zullen de wielen dus even "vrij" draaien en iets meer toeren veroorzaken in de motor. Althans als het wielen zijn van de aandrijfas en dat is bij ons achter.
Min of meer hetzelfde verschijnsel bij een stoplicht. Het wegdek bij een stoplicht is vaak opgekruld als een tapijt doordat bij warm weer zware auto's die remmen voor het stoplicht het asfalt opduwen. Hierdoor ontstaat er uiteindelijk een soort golflandschap  waarbij zich hetzelfde verschijnsel voor kan doen.
Maar dat is wat ik altijd voor mijzelf bedacht, misschien zit ik er wel helemaal naast......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2007 20:44 #1161177 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmm...
de kans dat onze vriendjes vrijkomen met de wielen is niet groot maar het kan, 80km op een hoge drempel. Maar niet bij optrekken op ongelijk wegdek, dat vangen de banden en dempers/veren wel op.
Ik denk niet dat het wiel vrijkomt al hoewel het het gevoel daar wel iets van wegheeft. Maar eerder dat de aandrijflijn of bevestiging daarvan speling vertoont en daarom de boel tordeert en er zo een wisseling ontstaat tussen een wel en niet "gespannen" aandrijflijn. Het schokken.
Tot zover mijn redenering.
Wie zaagt hem in twee?
Groet,
Eric 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2007 23:29 #1161771 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem opgelost!
Probleem opgelost!Toch maar naar Gemert gebeld en die zeiden dat de bougie-kabels los zouden kunnen zitten. Dit bleek zo te zijn 3 van de 4 bougie-stiftjes waren los getrild en op advies de bougie-kabels iets dicht geknepen zodat ze weer een klik maken. Maar dit hielp helaas niets. Het werd alleen maar erger. Toch maar besloten naar Gemert te gaan. Tussen Den Bosch en Gemert nog stil komen te staan. Weer aan de praat gekregen door wat aan de kabels te rommelen. In Gemert zijn er nieuwe kabels op gezet. Maar toen zag de monteur een relais dat normaal aan de rechter rand van het motorcompartiment moet hangen los op z'n kop bungelen. Een tik tegen dit stukje elektronica deed de motor afslaan. Door dat het op de kop hing was er water in gelopen en van binnen zag het er nogal rot uit. Relais vervangen en de wagen rijd weer als een trein. Weet iemand wat dat relais precies doet? Ik ben wel benieuwt. nummer op relais: 899931 1323592-112V/40AAl zat de oplossing er niet bij toch allemaal bedank voor de respons!Groet Wim

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2007 23:36 #1161773 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Multi-function relais
Kan dus ingezet worden voor meerdere doelen.
Belangrijkste is Brandstof-injectie, koel-fan en ik vond ook de opmerking ruis-onderdrukking op de radio, maar dat laatste kan ik niet zo goed rijmen.
Het lijkt me trouwens in jouw geval een brandstof-injectie functie, gezien je startproblemen.
Mooi dat het is opgelost. 

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2007 00:11 #1161777 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic re voetjes van de vloer
mooi dat het raadsel is opgelost, en dat leert ons allen weer eens dat correcte kabelverbindingen essentieel zijn.
@ Eric Berkel: ik heb eens met drie auto's naast elkaar op een wasbordpiste gereden en toen gezien dat de wielen van de (starre) achteras ± 10 cm loskwamen tijdens het rijden, dus ook van mijn eigen achteras. Afgezien van het gehobbel waarvan de vullingen in je kiezen bijkans lostrillen, heb ik aan het rijgedrag van de auto niks geks gevoeld (onder die omstandigheden). Het gehobbel wordt minder naarmate je harder rijdt, maar het onderstel krijgt ongenadig op z'n donder. De meeste personenauto's die je in Marokko in het woestijngebied ziet zijn 504's, met MB 123 als goede tweede.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2007 00:51 #1161895 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De heer Phoa....
....heeft dus mijn redenering onder de lintzaag gelegt! Graag zou ik hierover bij een goede bak troost nog wat meer willen bakkelijen, wie weet de 31e of de 1e dan kom ik eens kennismaken met de verenigings-posse.
Tevens kan ik dus weer verder op zoek, het iis bij mij waarschijnlijk geen relais-issue.

Groet,
Eric

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2007 09:14 #1163137 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mij ook opgelost.
Ik had dacht ik last van schokken in de aandrijving, versnellingsbak, motorsteun... maar heb eindelijk het probleem gevonden:
De bout die de onderste reactiestang aan de achteras verbind zat aardig los, 1,5 slag. Hierdoor kon de stang 2mm bewegen in alle dimensies. Vastzetten en klaar! bij abrubt spelen met het gas voel je nu niets meer van de schokken hooguit een heel klein beetje flex, maar dat is te verwaarlozen tegenover 16 jaar oude rubbers.

Voor het geval iemand dit later draadje leest voor zo'n zelfde zoektocht....
Eenvoudig op te sporen:
Zet de auto (in z'n vrij) op de handrem en ga naast het linkerachterwiel liggen met voeten naar achter en kijk voor het wiel langs naar de onderstereactie stang en zijn dikke rubber.
Duw met redelijk wat kracht de auto(pak de velg/band) in voor/achterwaartsebeweging zodat deze 1 a 2 keer schommelt naar voor/achter. Bij dit schommelen zet je wisselend duw en trek kracht op onderste en bovenste reactie stang. Je ziet al snel in welke staat je boutbevestiging of rubber is. Voor de bovenste reactiestang kun je het beste achterlangs het rechter wiel kijken over de achteras heen.

Groet,
Eric

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC