lege accu

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2007 21:32 #1153350 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wellicht overbodig
maar bij mij is het hele systeem doorgenomen en zelfs deels (onnodigggrrrr) vervangen:
  • dynamo (grrrrrrrrrrrr)
  • kabelboom naar accu (grrrrr)
  • bijladen gecontroleerd, van dynamo naar accu en direct op accu 
  • uitschakelen/elimineren van sluipstroom; schommelende winst van 45 mili-ampere (grr)
uiteindelijk was de vervangen van de accu de enige echte oplossing óndanks dat deze door iedereen die zegt te kunnen doormeten als goed bevonden werd; NOT




Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2007 00:42 #1153525 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat komt wel vaker voor,
dat komt wel vaker voor, weinig nemen de moeite om een accu echt onder belasting (bv met een dikke shunt-weerstand) te testen. Alleen dan kan je iets zeggen over de staat van de accu. Even voltage meten is geen goede oplossing. Een bijna overleden accu kan nog steeds netjes 12V geven als je dat meet.
Ik heb ooit maar 1 autovakman  dit echt goed zien doen en dat was notabene een autosloper! ('de kinderen' in geldrop) Ik kocht daar destijds 20j geleden een 2de hands accu en hij deed eerst die belastingtest, toen pas graveerde hij de accu met zijn initialen en de koop/testdatum. Pas toen mocht ik 'm meenemen. Voor mij als klant en voor hem als verkoper de garantie dat íe goed was. Ik heb jaren met die accu gereden. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2007 20:44 #1153723 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accu's opmeten is een piece
Accu's opmeten is een piece of cake , je moet alleen wel weten hoe je het moet doen, heel simpel, de bobine draad lostrekken, zodat ie niet start, een voltmeter over je accu zetten, als ie net gelopen heeft moet die ongeveer 13 volt aanwijzen, dan laat je iemand de auto starten en de sleutel vasthouden zodat je een fatsoenlijke stabiele meting hebt, je leest de meter af, is ie onder de 10 Volt accu wegmikken en een nieuwe plaatsen, is ie boven de 10 volt dynamo controleren, die moet in draaiende toestand met de motor ongeveer 1500 toeren de accu opladen tot minimaal 13,8 Volt en maximaal 14,2 Volt,
Als ie bv 13,2 Volt oplaadt stationair en je geeft gas en de spanning zakt tot onder de 13 Volt dan is meestal een diode in de dynamo kapot, dit kun je meestal niet zelf repareren en je kunt dan het beste naar een gespecialiseerd bedrijf gaan waar ze de dynamo door kunnen meten.
 
gebeurd er helemaal niets en blijft de spanning rond de 12 Volt hangen of lager met een draaiende motor, is meestal de borstelbrug met de koolborstels en de regelaar naar de vaantjes, dit kan je zelf wel vervangen als je een beetje handig bent, je haalt eerst een nieuwe regelaar/borstelbrug (dit is 1 geheel), je kunt dan gelijk zien welk deel je moet vervangen, dan draai je de 2 boutjes uit de dynamo waarmee de regelaar vastzit, vaak komt ie er dan al vanzelf uit, doet ie dat niet dan moet je hem er voorzichtig uitkantelen van het midden van de dynamo weg. de nieuwe heeft lange borstels en die moet je dan ook indrukken met een dun ijzerdraadje totdat de nieuwe regelaar er weer in is gedraaid, pas op dat je de borstels niet afbreekt, boutjes weer vast en vioola klus plat.
 
veel pleizier,
                 Co.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2007 19:56 #1153807 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accu hoeveelheid Amphere.
Hallo Vovlo Fan´s,

Is het beter om een accu met meer amphere te plaatsen? Heeft dit voor of nadelen?

Groeten Roelof.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2007 20:14 #1153811 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Al eens besproken.
Ik kan hem alleen niet meer terug vinden.
De accu wordt naarmate hij meer amps moet leveren ook groter en dat is niet altijd beter.
Als je accu namelijk niet meer in de bak past waar hij in hoort, wordt ie afgekeurd bij APK.
Ergo: Kijk gewoon in het instructieboekje en koop een merkaccu, geen bagger van de kwikfit (maar misschien heb  ik het gewoon twee keer niet getroffen, kan ook.) 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2007 11:09 #1153878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wel prettig

Baseman schreef : Als je accu namelijk niet meer in de bak past waar hij in hoort, wordt ie afgekeurd bij APK.

en dat lijkt me dan de énige reden om geen grotere te nemen. Verder zie ik alleen maar voordelen; je kan een keer wat aan laten staan en je hebt wat meer reserve voor als je vaak korte stukjes rijdt.
zie ook <a href="/?q=node/8701">dit</a> draadje 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD