98 graden thermostaat, veel zuiniger?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2007 01:18 #1153064 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic modificaties
Peter op zich is jou standpunt natuuurlijk te verdedigen, maar sinds de dealer danwel producent van onze auto's hiervoor de normen stelde zijn er 10 tot 20 jaar verstreken. In die tijd is er een hoop verenderd. De olie en de Koelvloeistof die jij nu in je auto doet voldoen aan de laatste eisen en kunnen derhalve vaak heel andere belastingen(bijv.temperaturen)aan dan de spullen die er in pakweg 1990 werden verkocht. Kijk bijvoorbeeld eens in het draadje over bandenspanning.
Als voorbeeld het volgende. Als eigenaar van een stalen zeilkotter heb ik altijd veel baat bij Owatrol gehad in de strijd tegen roest. Tijdens een gesprek hierover met een vertegenwoordiger van een "'gerenomeerde"verffabrikant zei hij: Ach als dat zo goed was zou iedereen dat wel in zijn product doen. Als ik nu de brochures van de verschillende fabrikanten doorlees blijkt dat er inmiddels ook een hoop zijn die een dergelijk produkt leveren.
Ook is de bedrijfs temperatuur van een aantal opvolgende vrachtauto's van hetzelfde type in de loop der jaren hoger geworden om het verbruik en de uitstoot lager te krijgen.(Ik moet hiermee rijden, zo weet ik dat)
En als laatste wil ik nog zeggen dat en fabrikant zijn produkten zo maakt dat allerlei gebruikers het storingsvrij kunnen gebruiken. Dus zowel degene die er een caravan van 1500kg achter hangt als degene die met een koepeltentje en een slaapzak op vakantie gaat. Maar ook de (duitser)die met 180 van Hamburg naar Munchen rijdt of de Zweed die nergen boven de 110 mag. Dus een lichte modificatie naar jou eigen gebruik kan best een verbetering opleveren.
Sorry het is een lang verhaal maar ik wil maar zeggen dat er met de huidige kennis best nog wat te verbeteren valt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2007 13:36 #1153438 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuke tip
Gevonden bij onze Engelse Volvo-vrienden waar ook een draadje liep over het verbeteren van het verbruik:
Een tip van een Volvo-expert: if you want to increase your fuel efficiency, just do what all other drivers are doing: lie about it!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2007 16:01 #1153449 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opel
Mijn Opeltje had een late thermostaat waardoor die pas heel laat openging. Voor die auto verkochten ze thermostaten die VROEGER opengingen zodat de auto beter gekoeld werd. Vooral als je wat sportief reed, en dan vooral in de zomer, kon dit een hoop ventilator schelen.

Qua verbruik heb ik nooit iemand horen klagen of bevestigen dat het uitmaakte. Die van mij reed 7,5/100. Mijn volvo rijdt momenteel met file en kouder weer iets van een 12/100, soms een 11/100 als ik geluk heb.

Wellicht dat dit met nieuwe koppelingsplaten weer minder wordt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2007 17:06 #1153455 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koeling
de maximale koelcapaciteit verandert niet door een ander thermostaatje te monteren. Koelsysteem inhoud en koeloppervlak van de radiateur blijft gewoon hetzelfde.
Het enige dat er gebeurt is dat de gemiddelde koelwatertemperatuur omlaag gaat. Misschien dat temperatuurpieken hierdoor beter kunnen worden opgevangen maar dat is dan ook het enige.
Koeling kan je alleen verbeteren door:
- meer koelmedium te gebruiken (inhoud koelsysteem vergroten)
- meer koeloppervlakte te creeeren (m.a.w.een grotere (tropen)radiateur monteren. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2007 20:27 #1153477 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koeling
Ik ben het niet helemaal eens met Jan dat je de koelcapaciteit niet veranderd met een hetere thermostaat.
Als de koelvloeistof heter word dan heb je een grotere warmte overdracht naar de omgeving en dus een betere koeling.
Zelfs de kachel gaat beter werken omdat hij warmer is.
Een koudere thermosthaat monteren tegen over verhitting van de  motor helpt aleen als de koel capaciteit van de radiator groot genoeg is maar vaak is er iets anders aan de hand.
Mvg Jerry. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2007 22:17 #1153494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas.
De koelcapaciteit veranderd ECHT niet.
Systeem blijft even groot, koelt over net zo'n groot oppervlak, zoals al uiteengezet hierboven.
Wat jij bedoeld is dat er meer warmte wordt afgegeven, wat niets met capaciteit te maken heeft. Er moet meer warmte worden afgevoerd, en dat mag ook wel, want het blok wordt warmer, dus dat klopt. 
Zolang er aan de variabelen volume, koeloppervlak, hoeveelheid koelmiddel niets veranderd, blijft de capaciteit hetzelfde.
Bij een lek systeem of systeem waar de druk ernstig hoger ligt kan er iets wijzigen, maar als het goed is, is dat niet het geval. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2007 22:49 #1153504 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leuke link.. je heb geljk..
laat ik nu toevallig in de watersporthoek zitten en (mede daardoor??) helemaal snappen wat je beoelt..?

Peter van der Wal
www.kwadraad.nl   (alleen voor jou) 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC