98 graden thermostaat, veel zuiniger?
- V700 register
- Nieuw lid
-
In een ander draadje op de site lees ik dat een Volvo specialist aanraadt een '98 graden thermostaat' te monteren ipv de standaard. De auto zou daardoor veel zuiniger worden.
Ik heb de volgende vragen:
- Klopt dat, wie heeft praktijkervaring hiermee?
- Welke waarde thermo zit er standaard in?
- Zijn deze 98 graden themo's goed te verkrijgen?
Ben benieuwd. Groet Fred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tevens kan niemand me vertellen wat het nut is en eventueel de voorkomende problemen.
Wel is er ook iemand geweest die zelf een nieuw waselement in zijn thermostaat had laten zetten ( a 60 euri) en hem bij een niet erkende dealer erin heeft laten zetten (130 euri) Of dat de komst van de man bij de Volvo dealer in Oss iets te maken had met zijn niet -originele-geknutsel, is niet bekend.
Achterliggende gedachte kan zijn dat een heter blok, zorgt voor een betere verbranding, maar ik denk dan, als dat zo is, zou Volvo daar dan standaard al niet voor gezorgd hebben?
Ik vermoed, maar dat is dus nergens op gefundeerd, dat het net als racing-bougies een beetje bij de tuning kant hoort, maar nogmaals, dat is een hele wilde gok.
Wellicht dat Timen hier nog iets zinnigs over kan zeggen.
Volledigheidshalve moet ik wel vermelden dat ik heb nagelaten het aan de werkplaatschef zelf te vragen, wellicht denkt die er anders over.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Voor de volledigheid zet er dan de volledig open temperatuur er ook bij.
Timen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er gaat echter altijd warmte verloren en die gaat zitten in het blok en in het koelwater. Als je dat koelwater nu extra gemakkelijk die restwarmte laat afvoeren verlies je dus ook meer energie. Beperk je de afvoer van warmte tot het absoluut minimum (zodat de motor niet kapot draait en de koppakking heel blijft) dan blijft de motor heter en is de verschiltemperatuur tussen verbrandingskamer en koelwater kleiner (deltaT) en kan er dus minder restwarmte worden afgevoerd en wordt er dus meer warmteenergie omgezet in bewegingsenergie. (wet van behoud van energie)
Dus een warmere thermostaat die later opengaat is inderdaad gunstig voor het brandstofverbruik.
Het risico van een kapotte koppakking is echter ook groter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik neem aan dat het bovenstaande op juistheid is gebaseerd en dan lijkt het me toch een groter risico dan het profijt ervan waard is...
Wel een duidelijke uiteenzetting trouwens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu de praktijk:
- wie rijdt er in een door Baars (?) 'getunede' (?) 940? (Matthy weet jij dat?)
- blijkbaar bestaat er niet een origenele later opengaande thermo, of toch wel?
Ik zie er naar uit!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, ik durf.
=================
Ik kan mij een testrit herinneren uit de AutoVisie van vele jaren geleden met de toen nieuwe BMW 7serie.
De motortemperatuur werd bij vollast ongeveer 110 graden. De achterliggende gedachte was dat bij die temperatuur het verbruik minder zou zijn (enkele %-en) en de NOx-uitstoot aanmerkelijk minder dan bij 90 graden motortemp.
Daar is natuurlijk wat van te zeggen maar verder ben ik het verhaal nergens meer tegengekomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Meneer Baars zelf. Volvo en Nissan specialist in Swalmen.flyingdutchman181 schreef : - wie rijdt er in een door Baars (?) 'getunede' (?) 940? (Matthy weet jij dat?)
BTW tegen de tijd dat ik m'n eigen naam leerde schrijven, is die tweede 't' uit m'n naam verdwenen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met een gerust hart laat ik alle dopes, gadges e.d. op de toonbank liggen en kijk maar gewoon wat de dealer voorschrijft. Die is tenslotte gebaat bij een optimale prestatie van haar wagens en een idem reputatie.
Peter
Kwadraad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.