98 graden thermostaat, veel zuiniger?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2006 11:37 #1057656 door V700 register
98 graden thermostaat, veel zuiniger? is gemaakt door V700 register
Beste mensen,

In een ander draadje op de site lees ik dat een Volvo specialist aanraadt een '98 graden thermostaat' te monteren ipv de standaard. De auto zou daardoor veel zuiniger worden.
Ik heb de volgende vragen:
- Klopt dat, wie heeft praktijkervaring hiermee?
- Welke waarde thermo zit er standaard in?
- Zijn deze 98 graden themo's goed te verkrijgen?

Ben benieuwd. Groet Fred

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2006 15:04 #1152184 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nagevraagd.
Bij Volvo Vos in Oss heeft niemand gehoord van een thermostaat van 98 graden.
Tevens kan niemand me vertellen wat het nut is en eventueel de voorkomende problemen.
Wel is er ook iemand geweest die zelf een nieuw waselement in zijn thermostaat had laten zetten ( a 60 euri) en hem bij een niet erkende dealer erin heeft laten zetten (130 euri) Of dat de komst van de man bij de Volvo dealer in Oss iets te maken had met zijn niet -originele-geknutsel, is niet bekend.
Achterliggende gedachte kan zijn dat een heter blok, zorgt voor een betere verbranding, maar ik denk dan, als dat zo is, zou Volvo daar dan standaard al niet voor gezorgd hebben?
Ik vermoed, maar dat is dus nergens op gefundeerd, dat het net als racing-bougies een beetje bij de tuning kant hoort, maar nogmaals, dat is een hele wilde gok.
Wellicht dat Timen hier nog iets zinnigs over kan zeggen.
Volledigheidshalve moet ik wel vermelden dat ik heb nagelaten het aan de werkplaatschef zelf te vragen, wellicht denkt die er anders over. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2006 16:49 #1152189 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic deze bestaan er volgens onze zweedse vrienden
<div align="justify"><blockquote><font face="Arial, Helvetica, sans-serif">Thermostat: begins to open at:</font></blockquote></div><blockquote><div align="justify"><blockquote><font face="Arial, Helvetica, sans-serif">B 200/204/230F/FD 198º F (92º C)</font></blockquote></div><blockquote><p align="justify"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif">B 230FTurbo/234 189º F (87º C) </font><p align="justify"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif">B 6244/6254/6304 195º F (90º C) (changed from 87 for replacement thermostats)</font><p align="justify"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif">D24/24T/24TIC 189º F (87º C)</font></blockquote></blockquote>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2006 17:27 #1152193 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic 98 graden
Eric,
Voor de volledigheid zet er dan de volledig open temperatuur er ook bij.
Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2006 19:15 #1152200 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic thermodynamische efficiency
in principe is een zuigerverbrandingsmotor niks meer of minder dan een thermodynamische gaspomp waaraan je energie kan onttrekken door verbranding van brandstof met het gas (O2). Hierbij ontstaat warmte (exotherme reactie) en deze warmte verhit de andere gassen  die toch altijd al meekomen met de aangezogen lucht (CO2 en N2 zijn daarbij de hoofdbestanddelen, H2O in dampvorm zit er ook nog in) De door de motor opgewekte warmte wordt opgenomen door deze andere gassen en het zijn met name deze gassen die extreem expanderen waardoor er grote druk ontstaat boven de zuiger en waardoor de zuiger naar beneden wordt geperst waardoor warmte wordt omgezet in kinetische (bewegings-) energie. (zou je pure zuurstof mengen met de correcte hoeveelheid benzine en alleen dat mengsel verbranden in de verbrandingskamer dan zou er lang niet zoveel vermogen vrij komen...!)
Er gaat echter altijd warmte verloren en die gaat zitten in het blok en in het koelwater. Als je dat koelwater nu extra gemakkelijk die restwarmte laat afvoeren verlies je dus ook meer energie. Beperk je de afvoer van warmte tot het absoluut minimum (zodat de motor niet kapot draait en de koppakking heel blijft) dan blijft de motor heter en is de verschiltemperatuur tussen verbrandingskamer en koelwater kleiner (deltaT) en kan er dus minder restwarmte worden afgevoerd en wordt er dus meer warmteenergie omgezet in bewegingsenergie. (wet van behoud van energie)
Dus een warmere thermostaat die later opengaat is inderdaad gunstig voor het brandstofverbruik.
Het risico van een kapotte koppakking is echter ook groter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2006 20:19 #1152206 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Godsakke......
Maar ja, als je een onderbouwde reactie wil, kan je die blijkbaar krijgen.
Ik neem aan dat het bovenstaande op juistheid is gebaseerd en dan lijkt het me toch een groter risico dan het profijt ervan waard is...
Wel een duidelijke uiteenzetting trouwens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2006 20:34 #1152208 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alvast bedankt!
Voor de uitvoerige theoretische uiteenzetting.
Nu de praktijk:
- wie rijdt er in een door Baars (?) &#39;getunede&#39; (?) 940? (Matthy weet jij dat?)
- blijkbaar bestaat er niet een origenele later opengaande thermo, of toch wel?
Ik zie er naar uit!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2006 21:04 #1152211 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BMW
Zoo, die durft !
Ja, ik durf.
=================
Ik kan mij een testrit herinneren uit de AutoVisie van vele jaren geleden met de toen nieuwe BMW 7serie.
De motortemperatuur werd bij vollast ongeveer 110 graden. De achterliggende gedachte was dat bij die temperatuur het verbruik minder zou zijn (enkele %-en) en de NOx-uitstoot aanmerkelijk minder dan bij 90 graden motortemp.
Daar is natuurlijk wat van te zeggen maar verder ben ik het verhaal nergens meer tegengekomen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2006 21:35 #1152214 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Autobedrijf Baars
Hallo Fred

flyingdutchman181 schreef : - wie rijdt er in een door Baars (?) &#39;getunede&#39; (?) 940? (Matthy weet jij dat?)

Meneer Baars zelf. Volvo en Nissan specialist in Swalmen.
BTW tegen de tijd dat ik m&#39;n eigen naam leerde schrijven, is die tweede &#39;t&#39; uit m&#39;n naam verdwenen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2006 00:33 #1152226 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic modificaties...
Ik ben er persoonlijk van overtuigd, alle sterke verhalen ten spijt, dat als een modificatie ten goede van de auto komt, deze vroeg of laat door de dealer zal worden doorgevoerd.
Met een gerust hart laat ik alle dopes, gadges e.d. op de toonbank liggen en kijk maar gewoon wat de dealer voorschrijft. Die is tenslotte gebaat bij een optimale prestatie van haar wagens en een idem reputatie.
Peter 
Kwadraad 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD