98 graden thermostaat, veel zuiniger?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het koelsysteem is een gesloten druksysteem met expansievat, druk verhoogt het kookpunt het koel systeem werkt dan ook vaak boven 100C meestal zo rond de 102-104C. Dat is ook de reden dat de koelvloeistof direct uit het expansievat spuit als je de dop eraf draait, de druk ontsnapt en de vloeistof gaat direct koken. Een maximum van 114C is vaak de grens (geen idee of dit ook zo is bij de 700/900) vanaf dat niveau gaat de dop van het expansievat afblazen en verlies je koelwater door het overdrukventiel.
Als ik naar mijn auto kijk, een getunede LPT op gas(verbrandt al heter dan benzine), en ik observeer hoe vaak de koelventilator aan slaat in de zomer (25C en hoger) dan is dat nog steeds zeer zelden. Alleen als de airco aanstaat hoor ik 'm vaker. Dus mijn inschatting is dat een warmere thermostaat wel kan.
Verder is het ook nog eens zo dat zo'n warmere thermostaat pas later opent , dat dus de werktemperatuur van de motor gemiddeld hoger is. Maar de maximale koelcapaciteit van je koelsysteem verandert natuurlijk niet. Als de thermostaat eenmaal volledig open staat is de volledige koelcapaciteit ter beschikking van de motor. Zelfde maat radiateur, zelfde inhoud van koelsysteem, zelfde rondpompcapaciteit. M.a.w. de thermostaat is alleen van invloed in z'n eigen regelbereik, beneden is ie gesloten (opwarmfase) daar boven is íe volledig open en doet íe niet mee in het koelverhaal. Een thermostaat moet pas echt aan het werk als de koeling (te) groot is (ijzige koude,rijdend op de snelweg) en de belasting van de motor laag (cruizend met 120km/h in 5, vlakke weg, lege auto op de bestuurder na, verwarming vol aan) onder die omstandigheden regelt de thermostaat steeds de motor af op de gewenste bedrijfstemperatuur.

- V700 register
- Nieuw lid
-
ik ben geen koeldeskundige maar ik deel (terecht?) jouw zorg. Een verhoging (per ongeluk. plaatselijk??) tot 110 gr Celcius geeft een drukverhoguing van een halve bar. Ik weet niet of het systeem daar tegen opgewassen is, maar als er dan iets ploft komt er voor elke liter water wel plotseling 1800 liter stoom vrij. Ik laat maar lekker mijn oude thermostaat zitten...
Peter van der Wal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die zorgen voor een hogere druk in het koelsysteem en zo word het kooppunt ook verhoogt.
Het kookpunt van koelvloeistof is al hoger dan water dus dan kom je al snel aan 120 graden of hoger en dan is die thermosthaat aan de veilige kant lijkt mij.
Een heter koelsysteem staat ook meer warmte af omdat het temperatuurverschil groter is(delta T) en er is dus een betere koeling maar dit heeft de volvo echt niet nodig.
Mvg Jerry.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gezien de theoretische uiteenzettingen over druk, temperatuurverschil, en mogelijke gevaren zou ik zelf nooit dit soort 'trucs' uithalen voor een mogelijk (in theorie) ietsiepietsie gunstiger brandstofverbruik.
Uiteindelijk verhoog je het risico op storingen of zelfs ernstige schade, en zal het effect nihil zijn of volledig teniet gedaan worden doordat je een keer wat vlotter optrekt dan andere keren.
Bij een goed onderhouden auto die storingsvrij rijdt is de rechtervoet, de rijstijl en het traject (snelweg, stad etc)voornamelijk van invloed op het brandstofverbruik.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Toch beweerd Baars dat zijn Volvo 1 : 12 loopt met goede bougies en andere thermo.
Gevalletje van 'eitje' onder gaspedaal?
Wie kent die Baars en zou hij het hier kunnen uitleggen? Kunnen we allemaal ons voordeel mee doen!
Groet!
Fred
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik meen me te herinneren dat ie zelf zei van niet.flyingdutchman181 schreef : Gevalletje van 'eitje' onder gaspedaal?
Ik heb begin december een paar velgen opgehaald bij meneer Baars en die naar Marknesse gebracht. Ik heb toen een tijdje met meneer Baars gepraat. Maar Swedish240 is er schijnbaar klant. Hij kan waarschijnlijk meer vertellen.flyingdutchman181 schreef : Wie kent die Baars en zou hij het hier kunnen uitleggen? Kunnen we allemaal ons voordeel mee doen!
- André Struis
- Nieuw lid
-
Door de waaier van de waterpomp tov het slakkenhuis iets te verschuiven kan je veel resultaten bereiken.
Bij m'n 240 sloeg de elektrische Fan véél minder aan nadat de waaier van de pomp zo krap mogelijk op het huis was afgesteld.
De flow door de radiateur was van begin af aan, nadat de termostaat begon te openen, zo hoog mogelijk.

André
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb nog een nieuwe pomp liggen op de plank en ik ben benieuwd.
Ik boor ook altijd een klein gaatje 2mm in de thermostaat zodat de luchtbellen niet blijven hangen daar en de radiator warmt meteen een beetje op zodat de motor niet meteen die koude plens water krijgt als de thermostaat opengaat.
Lijkt me vooral in de winter fijner voor de motor.
Mvg Jerry.