98 graden thermostaat, veel zuiniger?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2006 18:41 #1152277 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelwater- en verbrandingstemperatuur
De theoretische uitleg klinkt logisch, maar ik denk dat het verschil met een iets hetere thermostaat minimaal is. Wel zit je dichter tegen het kookpunt van je koelmiddel aan en zul je dus drukstijging in het koelsysteem krijgen (vergelijk snelkookpan). Ik weet niet hoeveel extra druk een koelsysteem aan kan (tenzij je frituurolie in je koelsysteem gooit ...? )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2006 22:11 #1152299 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic daar heb je gelijk in, het
daar heb je gelijk in, het verschil in verbruik zal nooit echt heel groot zijn en inderdaad zal de werkdruk in het koelsysteem gemiddeld hoger zijn. Maar de drukpieken zijn veel hoger en op dat moment staat toch de thermsotaat al vol open en heeft op dat moment geen enkele invloed meer.
Het koelsysteem is een gesloten druksysteem met expansievat, druk verhoogt het kookpunt het koel systeem werkt dan ook vaak boven 100C meestal zo rond de 102-104C. Dat is ook de reden dat de koelvloeistof direct uit het expansievat spuit als je de dop eraf draait, de druk ontsnapt en de vloeistof gaat direct koken. Een maximum van 114C is vaak de grens (geen idee of dit ook zo is bij de 700/900) vanaf dat niveau gaat de dop van het expansievat afblazen en verlies je koelwater door het overdrukventiel.
Als ik naar mijn auto kijk, een getunede LPT op gas(verbrandt al heter dan benzine), en ik observeer hoe vaak de koelventilator aan slaat in de zomer (25C en hoger) dan is dat nog steeds zeer zelden. Alleen als de airco aanstaat hoor ik 'm vaker. Dus mijn inschatting is dat een warmere thermostaat wel kan.
Verder is het ook nog eens zo dat zo'n warmere thermostaat pas later opent , dat dus de werktemperatuur van de motor gemiddeld hoger is. Maar de maximale koelcapaciteit van je koelsysteem verandert natuurlijk niet. Als de thermostaat eenmaal volledig open staat is de volledige koelcapaciteit ter beschikking van de motor. Zelfde maat radiateur, zelfde inhoud van koelsysteem, zelfde rondpompcapaciteit. M.a.w. de thermostaat is alleen van invloed in z'n eigen regelbereik, beneden is ie gesloten (opwarmfase) daar boven is íe volledig open en doet íe niet mee in het koelverhaal. Een thermostaat moet pas echt aan het werk als de koeling (te) groot is (ijzige koude,rijdend op de snelweg) en de belasting van de motor laag (cruizend met 120km/h in 5, vlakke weg, lege auto op de bestuurder na, verwarming vol aan) onder die omstandigheden regelt de thermostaat steeds de motor af op de gewenste bedrijfstemperatuur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2006 22:16 #1152300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Commentaar Emo
Hoi Emo,
ik ben geen koeldeskundige maar ik deel (terecht?) jouw zorg. Een verhoging (per ongeluk. plaatselijk??) tot 110 gr Celcius geeft een drukverhoguing van een halve bar. Ik weet niet of het systeem daar tegen opgewassen is, maar als er dan iets ploft komt er voor elke liter water wel plotseling 1800 liter stoom vrij. Ik laat maar lekker mijn oude thermostaat zitten...
Peter van der Wal 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2006 12:19 #1152351 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koeling
Als er een hetere therosthaat gemonteerd gaat worden dan zou ik ook de dop van het koelwater vervangen door een zwaardere zoals die in de laatste types 940 gemonteerd zijn(1.5bar).
Die zorgen voor een hogere druk in het koelsysteem en zo word het kooppunt ook verhoogt.
Het kookpunt van koelvloeistof is al hoger dan water dus dan kom je al snel aan 120 graden of hoger en dan is die thermosthaat aan de veilige kant lijkt mij.
Een heter koelsysteem staat ook meer warmte af omdat het temperatuurverschil groter is(delta T) en er is dus een betere koeling maar dit heeft de volvo echt niet nodig.
Mvg Jerry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2006 12:37 #1152352 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zuiniger
In datzelfde draadje wordt ook het gebruik van 'goede bougies' aangeraden. Er van uitgaande dat een goed onderhouden auto sowieso van goede bougies is voorzien lijkt me dit weer een typisch theoretisch verhaal.
Gezien de theoretische uiteenzettingen over druk, temperatuurverschil, en mogelijke gevaren zou ik zelf nooit dit soort 'trucs' uithalen voor een mogelijk (in theorie) ietsiepietsie gunstiger brandstofverbruik.
Uiteindelijk verhoog je het risico op storingen of zelfs ernstige schade, en zal het effect nihil zijn of volledig teniet gedaan worden doordat je een keer wat vlotter optrekt dan andere keren.
Bij een goed onderhouden auto die storingsvrij rijdt is de rechtervoet, de rijstijl en het traject (snelweg, stad etc)voornamelijk van invloed op het brandstofverbruik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2006 10:03 #1152398 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Dank voor alle mededelingen. Theoretisch zal het iets gunstiger zijn, maar in de praktijk blijkbaar niet.

Toch beweerd Baars dat zijn Volvo 1 : 12 loopt met goede bougies en andere thermo.

Gevalletje van 'eitje' onder gaspedaal?

Wie kent die Baars en zou hij het hier kunnen uitleggen? Kunnen we allemaal ons voordeel mee doen!

Groet!

Fred 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2006 17:12 #1152421 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk dat wij allemaal
Ik denk dat wij allemaal makkelijk 1:12 rijden met onze goed onderhouden wagens, als we met constante snelheid 90 km/u rijden....

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2006 20:44 #1152446 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Richard ....
Hallo Fred

flyingdutchman181 schreef : Gevalletje van 'eitje' onder gaspedaal?

Ik meen me te herinneren dat ie zelf zei van niet.

flyingdutchman181 schreef : Wie kent die Baars en zou hij het hier kunnen uitleggen? Kunnen we allemaal ons voordeel mee doen!

Ik heb begin december een paar velgen opgehaald bij meneer Baars en die naar Marknesse gebracht. Ik heb toen een tijdje met meneer Baars gepraat. Maar Swedish240 is er schijnbaar klant. Hij kan waarschijnlijk meer vertellen.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2006 01:13 #1152480 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Flow waterpomp
Als je dan echt de puntjes op de I gaat zetten; De termostaat gaat later open, er moet dan wel voldoende "stroming" in het koelmiddel zijn om de warmte af te voeren (ook bij de achterste cilinder). 
Door de waaier van de waterpomp tov het slakkenhuis iets te verschuiven kan je veel resultaten bereiken.
Bij m'n 240 sloeg de elektrische Fan véél minder aan nadat de waaier van de pomp zo krap mogelijk op het huis was afgesteld.
De flow door de radiateur was van begin af aan, nadat de termostaat begon te openen, zo hoog mogelijk.

André

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2006 02:01 #1152484 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede tip
Dat is nog eens een goeie tip Andre, ik ga binnenkort eens kijken of dat te verbeteren valt.
Ik heb nog een nieuwe pomp liggen op de plank en ik ben benieuwd.
Ik boor ook altijd een klein gaatje 2mm in de thermostaat zodat de luchtbellen niet blijven hangen daar en de radiator warmt meteen een beetje op zodat de motor niet meteen die koude plens water krijgt als de thermostaat opengaat.
Lijkt me vooral in de winter fijner voor de motor.
Mvg Jerry.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC