Losse stekers achter de radio. Wat is hun functie?

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-08-2025 11:01 - 15-08-2025 11:02 #1478261 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Losse stekers achter de radio. Wat is hun functie?
Ik gok dat het ontstaan is tijden demonteren van de achterplaat om de DIN aansluiting te inspecteren. 

Afgaande op 1 van je foto's heb je alle (ik meen 8 ) schroefjes gedemonteerd, en alle printplaten laten zitten. 
Er zit een grote groene printplaat in, hier zit de mini-din aansluiting op.
En haaks daarop een bruine printplaat, daar zitten de 2 grote zwarte stekkers op gemonteerd. 

Die bruine printplaat, die had je (bij mijn weten) beter aan de metalen achterplaat (die je hebt verwijderd) kunnen laten zitten en als geheel kunnen verwijderen. 
Als ik het goed heb, heeft die nu staan balanceren op 2 hele fragiele connectoren aan weerszijde van de die bruine printplaat.

Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat bij het aandraaien van de schroefjes de achterplaat niet helemaal op zijn plek heeft gezeten, en dat er bij het aandraaien van de schroefjes derhalve aan de connectoren is getrokken dat er een soldeerverbinding is gesprongen. 

Het blijft natuurlijk gissen op afstand,  en bovenstaande draagt geen oplossingen aan, maar mogelijk wel de probleemgebieden die nader geinspecteerd kunnen worden. 

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Laatst bewerkt 15-08-2025 11:02 door noppen20.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2025 13:48 - 15-08-2025 14:03 #1478262 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Losse stekers achter de radio. Wat is hun functie?
Dank voor het meedenken, Noppen20. Het demonteren van het achterpaneel zonder de verbinding met de bruine printplaat los te maken (vier lange boutjes), zou eigenlijk in een demontage-handleiding vermeld moeten staan. Die heb ik nog niet kunnen vinden. Blijkbaar heb jij die praktijkervaring.
Door het geheel demonteren van het achterpaneel (incl de vier lange boutjes) hebben de twee witte connectoren aan de bruine printplaat gelukkig niet te lijden gehad. Alles doorgemeten (gepiel) en alle verbindingen (totaal 24 soldeerverbindingen) zijn in orde. Ook spanning stekers gemeten: op de grote zwarte staat spanning op de groen/rode draad (4) en op de rode (12) en oranje (13) draden. Op de kleine zwarte geen spanning. Denk dat dit klopt.
Vrees dat het een nieuwe radio wordt. Tenzij iemand met de oplossing komt...

Adriaan

Laatst bewerkt 15-08-2025 14:03 door ADRIAANB234FT.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2025 17:31 #1478263 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Losse stekers achter de radio. Wat is hun functie?
Ha Adriaan,
Voor een capaciteitstest op de stroomvoorziening moet je een wat zwaarder lampje gebruiken, eerst 10 watt, daarna 21. De bedrading zou dat moeten kunnen trekken.
Een spanningszoeker heeft maar weinig stroom nodig.
Doe de test tussen 12 -rood en 14-aarde, dan heb je meteen de aarde verbinding getest.
Even de stekkers bij 31/10 losnemen, inspuiten met contactspray en opnieuw monteren kan ook geen kwaad.

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2025 10:11 #1478268 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Losse stekers achter de radio. Wat is hun functie?
Goedemorgen Adrian,
Dank voor jouw reactie. Heb de lampjestest uitgevoerd. Zowel de 10 als 21W branden op volle sterkte, aangesloten op contact 12 en 14. Daar ligt het dus niet aan. Vermoed dat de radio zelf de oorzaak is. Komende week wordt die door een deskundige onderzocht. De uitkomst bepaalt wel/geen nieuwe radio. Het liefst zou ik opnieuw een CR-906 installeren, maar betaalbare exemplaren blijken schaars.

Adriaan

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2025 10:51 #1478269 door ADRIAANB234FT
Om vast te stellen of het wel/niet aan mijn radio ligt, binnenkort test met werkend exemplaar. Benieuwd. 

Adriaan

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
17-08-2025 16:49 #1478290 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Losse stekers achter de radio. Wat is hun functie?
Een bekend-werkende radio proberen is een goed idee. 
Je zou in plaats van dehele kabelboom nalopen, ook kunnen overwegen om, tijdelijk, een andere 12V bron te gebruiken (en andere massa, daar zit het ook nog wel eens in!).
Liefst wel gezekerd ergens, maar desnoods met een electrakabel vanaf accu tot bij radio. Eigenlijk het complementaire deel van radio wisselen dus....

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC