Stroef schakelende M90

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2024 10:57 #1476245 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Gemonteerd en ontluchten
De slang is binnen en gemonteerd. Dan ontluchten. Met een stuk doorzichtige slang op de nippel en pompen tot er een aardige hoeveelheid olie doorheen gespoeld is en ik geen luchtbellen meer kon zien. Toch lijkt het alsof het schakelen toch nog iets stroef gaat en tijdens een proefrondje (2x gedaan) wordt het eigenlijk alleen maar stroever. De koppeling pakt dan al snel op als de pedaal net omhoog komt.
Zit er dan toch nog lucht in? Hoeveel olie moet je er doorheen spoelen? Of misschien ontlucht ik verkeerd.
Iemand een tip hoe je dit het beste doet?

edit
Is dit de manier?

Het koppelingspedaal indrukken.
Het ontluchtingsventiel openen.
Houd het koppelingspedaal ingedrukt en laat deze niet los.
Het luchtventiel sluiten.
Laat het koppelingspedaal langzaam opkomen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-11-2024 11:08 #1476246 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Is het niet…..
ontluchtingsnippel eerst open, dan pedaal intrappen, dan dicht en dan pedaal los

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2024 12:57 #1476247 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tegendruk
Je kunt maar nauwelijks druk opbouwen, omdat de koppeling in tegenstelling tot een remsysteem maar weinig weerstand geeft. Ontluchten gaat daarom lastiger.
Kun je geen remontluchter op luchtdruk lenen of het even door een garage laten uitvoeren?

Nooit geprobeerd, maar zou je de koppelingscilinder niet ergens halverwege zijn slag kunnen blokkeren zodat je wel wat meer druk op kunt bouwen?

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2024 17:30 #1476249 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Beter
Ik heb een aantal sessies gedaan zoals beschreven en nu lijkt al wat beter. Helemaal soepel gaat het nog niet en de achteruit is soms wat lastig. Maar het is redelijk stabiel. Voor de speelgoedverzameling heb ik een ontluchter op perslucht besteld en wat extra olie. Kijken of het daar nog beter van wordt.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2024 19:02 #1476359 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Prima zo
Even een poosje geen tijd gehad om aan de 940 te klussen en dus het schakelen zo gelaten. Ondertussen is ie wel veel onderweg. Van de chauffeur geen klachten gehad over stroef schakelen. Vandaag heb ik er ook weer in gereden ivm een turbo reparatie en vond ook dat ie prima schakelde. Het extra ontluchten laat ik nu nog maar even zitten. Ook weer opgelost!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC